چین از برنامه فضایی خود برای پنج ساله آینده پرده‌برداری کرد؛ از فرستادن انسان به ماه تا اکتشاف مریخ - تکفارس 
چین از برنامه فضایی خود برای پنج ساله آینده پرده‌برداری کرد؛ از فرستادن انسان به ماه تا اکتشاف مریخ - تکفارس 
چین از برنامه فضایی خود برای پنج ساله آینده پرده‌برداری کرد؛ از فرستادن انسان به ماه تا اکتشاف مریخ - تکفارس 

چین از برنامه فضایی خود برای پنج ساله آینده پرده‌برداری کرد؛ از فرستادن انسان به ماه تا اکتشاف مریخ

افشین نوری
۹ بهمن ۱۴۰۰ - 07:49
اسپیس ایکس

چین دیروز از برنامه پنج ساله خود برای ماموریت‌های فضایی پرده براشت. طبق این برنامه، چین قصد دارد زیرساخت فضایی خود را گسترش بدهد و از طرف دیگر با توسعه نسل بعدی فضاپیمای خود امکان ارسال انسان به فضا را فراهم بکند. هدف نهایی چین این است که در پنج سال آینده انسان به کره ماه بفرستد.

چین در طول یک دهه گذشته پیشرفت‌های زیادی در زمینه فضایی کرده است و هم‌اکنون از طریق ربات‌هایی که به ماه و مریخ فرستاده در حال اکتشاف این دو کره است. چین در سال ۲۰۱۹ برای اولین بار در دنیا یک ماه‌نورد به سمت تاریک ماه فرستاد که نمونه سنگ‌های آن در سال ۲۰۲۰ به زمین بازگردانده شد. حالا اننظار می‌رود که این کشور در چند سال آینده موفق به فرستادن انسان به کره ماه نیز بشود. چین همچنین در سال ۲۰۲۱ یک ایستگاه فضایی جدید به مدار زمین فرستاد که هم‌اکنون سه فضانورد در داخل آن مستقر هستند.‌

مطالب مرتبط:

چین قصد دارد تا قبل از ارسال انسان به ماه، مطالعات بیشتری درباره این کره خاکی انجام بدهد و در طول پنج سال آینده حداقل دو ربات دیگر به ماه بفرستد. این کشور همچنین قصد دارد با همکاری سایر کشورها یک مرکز تحقیقاتی بین‌المللی روی ماه احداث کند که مطالعات بیشتری روی این کره انجام شود.

هنوز مشخص نیست که این ایستگاه تحقیقاتی قرار است چه زمانی تکمیل بشود و چه کشورهایی در آن مشارکت خواهند داشت. اما نباید فراموش کنیم که ناسا نیز برنامه‌های مختلفی برای کره ماه دارد و تصمیم دارد تا سال ۲۰۲۵ گروهی از فضانوردان شامل یک زن و یک فرد رنگین‌پوست را تحت ماموریت آرتمیس به این کره خاکی بفرستد. ماموریت آرتمیس شامل تحقیقات رباتیک نیز خواهد شد.

چین علاوه بر ماه قصد دارد سایر کرات منظومه شمسی را نیز اکتشاف کند و به همین‌منظور تصمیم دارد تا پنج سال آینده با ارسال فضاپیما به مدار مشتری و همچنین به سطح مریخ مطالعات بیشتری روی این سیارات انجام بدهد.

در برنامه پنج ساله چین به اهداف دیگری مانند ارتقا فناوری‌های ماهواره‌ای، بهبود سیستم‌های راکتی و ساخت موتورهای جدید راکتی و موارد دیگر نیز اشاره شده است. در هر حال، باید منتظر بمانیم و ببینیم که چین تا چه اندازه در پیشبرد اهداف فضایی خود موفق خواهد شد.

نظر شما درباره برنامه‌های چین برای فضا چیست؟‌

منبع: The Verge

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید