کشف آب در سطح ماه توسط ماه نورد چانگ ای ۵ چین - تکفارس 
کشف آب در سطح ماه توسط ماه نورد چانگ ای ۵ چین - تکفارس 

کشف آب در سطح ماه توسط ماه نورد چانگ ای ۵ چین

افشین نوری
۲۲ دی ۱۴۰۰ - 11:03
ماه نورد چانگ ای ۵

ماه نورد چانگ ای ۵ (Chang’e 5) چین موفق شده است در سطح ماه آب پیدا کند. این برای اولین بار است که دانشمندان موفق به پیدا کردن شواهدی از وجود آب در سطح کره ماه می‌شوند.

محققان چینی گفته‌اند که آن‌ها براساس داده‌ها و تصاویر ارسالی از ماه نورد چانگ ای ۵ نشانه‌های از وجود مولکول‌های هیدروکسل (hydroxyl) که از نظر شیمیایی شبیه به ملکول‌های آب (H2O) هستند پیدا کرده‌اند

مطالب مرتبط:

ماه نورد چانگ ای ۵ در عملیات کاوش خود، از یک طیف‌سنج ویژه برای بررسی ترکیب شیمیایی خاک منطقه‌ای که در نزدیکی محل فرود ماه نورد قرار دارد استفاده کرده است و نشان داده است که خاک این منطقه حاوی مقادیری آب با تمرکز ۲۲۰ واحد در هر یک میلیون واحد است که البته بسیار کمتر از تمرکز آب در سطح زمین است.

ماه نورد چانگ ای ۵

به عقیده دانشمندان، این آب احتمالا از طریق فرایندی به نام باد خورشیدی به سطح ماه آمده است. در این فرایند، ذرات باردار خورشیدی، اتم‌های هیدروژن را به سطح ماه آورده‌اند و در آنجا این اتم‌ها با اکسیژن ترکیب شده و تشکیل آب و هیدروکسیل را داده‌اند.

دانشمندان سال‌ها فکر می‌کردند که سطح کره ماه به‌خاطر نبود اتمسفر کاملا خشک است و بنابراین هیچ مولکول آبی نمی‌تواند در سطح این کره از تابش مستقیم نور خورشید در امان بماند. اما خالا یافته‌های چانگ ای ۵ این نظریه را ردکرده است.

منبع: Techspot

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید