چرا اجرای اندروید روی ویندوز ۱۱ یک شوخی بی مزه است؟ - تکفارس 
چرا اجرای اندروید روی ویندوز ۱۱ یک شوخی بی مزه است؟ - تکفارس 
چرا اجرای اندروید روی ویندوز ۱۱ یک شوخی بی مزه است؟ - تکفارس 

چرا اجرای اندروید روی ویندوز ۱۱ یک شوخی بی مزه است؟

مهدی ملکی
۱۱ آبان ۱۴۰۰ - 09:00
ویندوز ۱۱

حدود یک هفته پیش مایکروسافت یکی از مورد انتظارترین ویژگی‌های ویندوز ۱۱ را برای کاربران برنامه اینسایدر این پلتفرم عرضه کرد. در حقیقت ویندوز ۱۱ در حالی در دسترس قرار گرفته که کاربران نمی‌توانستند اپلیکیشن‌های اندروید را روی آن نصب کنند اما این ویژگی در حال حاضر به صورت بومی در دسترس است و این سوال را ایجاد می‌کند که آیا واقعاً همان چیزی است که انتظارش را داشتیم؟


اجرای اپلیکیشن‌های اندروید روی ویندوز ۱۱ به لطف فروشگاه اپ استور و ساب سیستم ویندوز اندروید (WSA) ممکن شده است. اگر در اولین نگاه وارد اکوسیستم جدید مایکروسافت شوید و به بازی‌ها و اپلیکیشن‌های اندروید را روی ویندوز ۱۱ تجربه کنید، احتمالاً شما هم مانند هزاران کاربر دیگر ادعا می‌کنید که سرانجام با یک ویژگی اساسی طرف شده‌اید.

اما همه از جمله ما این‌طور فکر نمی‌کنیم. ظاهراً‌ باید در این سناریو اندکی عقب‌نشینی و ماجرا را دوباره بررسی کنیم. گرچه این ویژگی هنوز در حالت آزمایشی قرار دارد اما مواردی وجود دارند که انجام آن‌ها از جمله ضروریات تلقی می‌شوند.

اگر بخواهیم این قابلیت را با ویژگی‌های کروم بوک‌های گوگل مقایسه کنیم، ویندوز ۱۱ بدون شک فاصله بسیار زیادی تا ارائه یک تجربه مطلب از اندروید روی سیستم‌های رومیزی دارد.

اپلیکیشن‌هایی که جا مانده‌اند

ویندوز ۱۱ - اندروید

اگر همین حالا از طریق برنامه اینسایدر مایکروسافت به تجربه اندروید روی ویندوز ۱۱ مشغول شوید، متوجه خواهید شد که اپلیکیشن‌های زیادی جا مانده‌اند. در حال حاضر تنها حدود ۵۰ اپلیکیشن اندرویدی روی ویندوز ۱۱ در این حالت قابل انجام هستند. با وجود آن که می‌توانید از اپلیکیشن‌های مطرح مانند کیندل، یاهو میل و Comixology استفاده کنید اما بسیاری از این اپلیکیشن‌ها نمی‌توانند تنوع مورد نیاز را فراهم کنند.

در عوض فروشگاه آمازون که اپلیکیشن‌های اندروید را ارائه می‌کند، بازی‌های تصادفی مانند Peppa Pig یا Subway Surfers را در اختیار کاربران قرار داده است. هنوز مشخص نیست که آیا مایکروسافت با برخی از توسعه‌دهندگان به صورت تصادفی کار کرده یا تنها برای محدود کردن تجربه دست به انتخاب این اپلیکیشن‌ها زده است. به هر حال به نظر می‌رسد این تصمیم برای جلوگیری از کرش کردن اپلیکیشن‌ها انجام شده است.

در حال حاضر ما یک جواب قانع کننده در دست نداریم که چرا برخی از اپلیکیشن‌ها در این نسخه آزمایشی حضور دارند و برخی جا مانده‌اند. افزون بر این که در زمان عرضه چیزی در این‌باره گفته نشد، اکنون بعد از گذشته چند روز مایکروسافت در این خصوص اظهار نظری نکرده است.

ویندوز ۱۱ - اندروید

برای مثال خبری از تیک تاک، اسنپ چت یا حتی اینستاگرام روی ویندوز ۱۱ نیست. در حال حاضر حتی اپلیکیشن‌های اندروید ساخت خود مایکروسافت هم روی ویندوز ۱۱ در دسترس نیستند و شما نمی‌توانید از مایکروسافت تیمز، پلنر (Planner) یا نیوز (News) استفاده کنید. نباید فراموش کنید که اپلیکیشن‌های خود گوگل مانند کروم یا فتوز (Photos) استفاده گسترده‌ای در میان کاربران اندروید دارند که متاسفانه آن‌ها هم در این نسخه بتا حضور پیدا نکرده‌اند.

مطالب مرتبط:

باید یادآوری کنیم مایکروسافت قول داده است که طی ماه‌های آینده اپلیکیشن‌های بیشتری در اختیار کاربران قرار خواهند گرفت ولی هنوز مشخص نیست منظور دقیقاً کدام دسته از آن‌ها است.

شاید به یاد نیاورید اما فروشگاه آمازون در حال حاضر شبیه به روزهای اولیه عرضه ویندوز ۸ شباهت دارد؛ روزهایی که خبری از اپلیکیشن‌های متنوع نبود و همچنین توسعه‌دهندگان هم علاقه‌ای به همکاری با مایکروسافت و عرضه اپلیکیشن‌های خود روی فروشگاه رسمی این غول آمریکایی نداشتند.

بنابراین شاید نیازی به گفتن نباشد که کاربران متعددی توجه زیادی به این اپلیکیشن‌ها دارند و انتظار می‌رود ویندوز ۱۱ میزبان آن‌ها باشد.

خبری از سرویس‌های گوگل پلی نیست

ویندوز ۱۱ - اندروید

یکی از دلایل آن که تعداد زیادی از اپلیکیشن‌های اندروید روی ویندوز ۱۱ در دسترس نیستند، به پشت پرده باز می‌گردد. ساب سیستم ویندوز برای اندروید به صورت رسمی از سرویس‌های گوگل پلی پشتیبانی نمی‌کند.

اگر متوجه نیستید که درباره چه چیزی حرف می‌زنیم، سرویس‌های گوگل پلی هسته اصلی زیرین شرکت گوگل برای اجرای بسیاری از اپلیکیشن‌هایی است که با گوگل استور یا دیگر ابعاد سیستم عامل اندروید ارتباط برقرار می‌کنند.

بدون وجود این لایه ضروری، اپلیکیشن‌هایی مانند اسنپ چت یا کروم نمی‌توانند روی ویندوز ۱۱ اجرا شوند. از طرفی این موضوع به پول هم مربوط است. نسخه اندرویدی که در WSA به کار می‌رود با نام «پروژه متن باز اندروید» شناخته می‌شود اما این همان سیستم عاملی نیست که بسیاری از مشتریان و حتی توسعه‌دهندگان می‌شناسند.

پروژه متن باز اندروید شامل سرویس‌های گوگل پلی نیست و تنها راه برای دسترسی به این سرویس‌ها پرداخت پول به گوگل جهت دریافت لایسنس آن‌ها است. البته این فرایند معمولاً توسط سازندگان و تولید کنندگان گوشی‌های هوشمند صورت می‌پذیرد.

به صورت پیش‌فرض یک تولید کننده گوشی‌های هوشمند نمی‌تواند با برخی از مفاد این قراداد موافقت و با برخی از آن‌ها مخالفت کند؛ این همان راهی است که گوگل از طریق اندروید درآمدزایی می‌کند.

از طرفی این همان دلیلی است که WSA از لایسنس‌های گوگل دوری کرده و به صورت یک پروژه متن باز عرضه می‌شود که اتفاقاً‌ فروشگاه آمازون هم مبتنی بر آن است. ظاهراً مایکروسافت هم قصد ندارد به گوگل چیزی پرداخت کند.

بنابراین اگر مایکروسافت قصد داشت که تمام اپلیکیشن‌های اندروید و همچنین سرویس‌های گوگل پلی آن را در ویندوز ۱۱ پیاده کند، باید بهای کامل لایسنس اندروید را پرداخت می‌کرد.

این دقیقاً همان کاری است که گوگل با سیستم عامل کروم او اس (Chrome OS) خود روی کروم بوک‌هایش انجام داده است. به هر نحو گویا پرداخت این پول و انعقاد این قرارداد برای مایکروسافت غیرمنطقی است؛ نتیجه چیست؟ احتمالاً تا مدت‌ها یا شاید هم هرگز شاهد عرضه سرویس‌های گوگل پلی روی ویندوز ۱۱ نباشیم.

مناسب برای توسعه‌دهندگان و نه مشتریان

ویندوز ۱۱ - اندروید

در حال حاضر اجرای اپلیکیشن‌های اندروید روی ویندوز ۱۱ بیش از آن که برای کاربران عادی باشد، مناسب کاربران حرفه‌ای است. از آن‌جایی که اندروید یک پروژه متن باز است، همه می‌توانند کد آن را ببینند.

همین موضوع اجازه می‌دهد روش‌هایی برای اجرای سرویس‌های گوگل پلی به صورت غیرقانونی فراهم باشد. همچنین کاربران می‌توانند اپلیکیشن‌های محبوب اندروید را با استفاده از ابزارهای توسعه‌دهندگان عرضه شده توسط خود گوگل روی ویندوز ۱۱ نصب کنند که البته فرایند دشواری دارد و ما هم آن را پیشنهاد نمی‌کنیم.

همه این موارد خوب یا بد برای افراد حرفه‌ای مناسب هستند اما تعداد زیادی از کاربران قادر و حتی علاقه‌مند به انجام چنین کارهایی نیستند. این کاربران جامعه اصلی استفاده کنندگان ویندوز ۱۱ را تشکیل می‌دهند که هنوز هم با شرایط خوبی از لحاظ اجرای اپلیکیشن‌های اندروید مواجه نیستند.

در حقیقت وقتی شما نمی‌توانید نسخه وب مناسبی از اپلیکیشن‌هایی مانند اینستاگرام، تیک تاک یا حتی ردیت بیابید، این شرایط تشدید هم می‌شود.

با توجه به معرفی تمام و کمال و بازاریابی مایکروسافت در این‌باره، حقیقتاً این موضوع ناامید کننده است. اجرا اپلیکیشن‌های اندروید روی ویندوز؟ زمانی به نظر می‌رسید که این موضوع غیرممکن است اما آن‌طور که امروز می‌بینیم، حتی با وجود امکان‌پذیر بودن، چیزی نیست که تعداد زیادی از مردم بتوانند به صورت کارآمد از آن استفاده کنند.

پس یک نتیجه‌گیری کامل داریم: اجرای اپلیکیشن‌های اندروید روی ویندوز ۱۱ با حالت کنونی، اصلاً دلیل خوبی برای مهاجرت به این نسخه از سیستم عامل مایکروسافت نیست.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • مختارملکی گفت:

    واقعا اشغالترین ویندوزه این چه مسخره بازیه مایکروسافت دراورده این چندماه همه روسرکارگذاشته من که هنوز موفق نشدم اندورید نصب کنم… گورپدرمایکروسافت واسه ویندوز درست کردنش.. دیگه حالم از ویندوز به هم میخوره

  • فرید گفت:

    نویسنده عزیز با همین شوخی هاست که الان این پیشرفت ها رو داریم
    و بنظرتون بر فرض بخش اندروید نبود ما به ویندوز ۱۱ مهاجرت نمی کردیم