آموزش حل مشکل جوی استیک دسته پلی استیشن ۵ - تکفارس 
آموزش حل مشکل جوی استیک دسته پلی استیشن ۵ - تکفارس 
آموزش حل مشکل جوی استیک دسته پلی استیشن ۵ - تکفارس 

آموزش حل مشکل جوی استیک دسته پلی استیشن ۵

مهدی ملکی
۳۰ مهر ۱۴۰۰ - 09:00
آموزش حل مشکل دریفت جوی استیک پلی استیشن ۵

خیلی عجیب است اگر یک کنسول حین عرضه با مشکلات رایجی مواجه نشود. اگرچه مشکلات کنسول‌های نسل نهم در حال حاضر در حد و اندازه‌های حلقه قرمز مرگ ایکس باکس ۳۶۰ یا سایر نمونه‌های مشابه نیست، اما پلی استیشن ۵ یا دقیق‌تر، جوی استیک کنترلر دوال سنس این کنسول از زمان عرضه توجهات منفی را به خود جلب کرده است.

اکنون مشکل کنترلرهای پلی استیشن ۵ شبیه همان چیزی است که قبلاً در جوی کان‌های نینتندو سوییچ مشاهده شده بود. اگر شما هم با مشکل دریفت جوی استیک دوال سنس مواجه شده‌اید، چند روش وجود دارد که خودتان بدون نیاز به تعمیرکار، مشکل را حل کنید.

مطالب مرتبط:

در حقیقت عدم توجه به این موضوع می‌تواند تجربه مناسب شما حین بازی‌ها را کاملاً نابود کند. تهیه یک کنترلر جدید و یا حتی تعمیر جوی استیک از مواردی هستند که در همان نگاه اول به چشم می‌خورند اما چه کسی از خرج بیهوده پول لذت می‌برد؟ به این ترتیب ما در ادامه برخی از راه و روش‌های قابل توجه برای حل مشکل دریفت کنترلر را ذکر می‌کنیم.

دریفت جوی استیک یا مشکل جوی استیک پلی استیشن ۵ چیست؟

اگر بدون این که جوی استیک‌ها را به سمتی فشار دهید، خودشان جهت‌گیری کنند و نتیجه این جهت‌گیری را در رابط کاربری و بازی مشاهده کنید، احتمالاً شما با این مشکل مواجه شده‌اید. برای مثال اگر این مشکل در بازی رخ دهد، شخصیت شما پیوسته در یک سمت به صورت خودکار حرکت می‌کند یا دوربین همین رفتار را نشان می‌دهد. دوره کردن تمام گزینه‌های فهرست بازی یا خود کنسول از جمله دیگر نشانه‌های دریفت جوی استیک هستند.

آموزش حل مشکل دریفت جوی استیک پلی استیشن ۵

این مشکل دقیقاً به جوی استیک‌ها مربوط است. در این شرایط اغلب چیزی باعث ایجاد حساسیت در حسگرهای جوی استیک می‌شود. ممکن است مشکل شما به صورت نرم‌افزاری و یا سخت‌افزاری رخ داده باشد اما به هر حال تا زمانی که آن را حل نکنید، مشکل پابرجا خواهد ماند. جدای از مشکل حسگرها، اگر دلیل این موضوع سخت‌افزاری و یا نرم‌افزاری باشد، راه حل‌های پیش رو می‌توانند به شما کمک کنند.

این کارها را انجام ندهید!

اول از همه، سعی نکنید که کنترلر پلی استیشن ۵ را باز کنید. حتی اگر با نهایت آرامش و دقت اقدام به این کار کنید، گارانتی کنترلر دوال سنس باطل می‌شود (که بیشتر برای کشورهایی کاربرد دارد که سونی در آن‌ها پشتیبانی رسمی ارائه می‌دهد). اگر در یکی از کشورهای غربی و یا اروپایی زندگی می‌کنید، می‌توانید در ادامه با رعایت این موضوع، کنترلر را با یک نمونه جدید تعویض کنید.

همچنین هیچ دلیلی وجود ندارد که شما کنترلر را باز کنید، مگر این که مشکل سخت‌افزار باشد. حتی با این وجود هم شما دارای قطعات مورد نیاز نیستید. در نتیجه پیشنهاد می‌شود پیچ‌گوشتی را کنار بگذارید و به نکات مذکور در این مقاله توجه کنید.

زمانی که به مرحله پاک کردن کنترلر می‌رسیم، اطمینان حاصل کنید که همه مراحل را به خوبی انجام می‌دهید و کنترلر را با دقت پاک می‌کنید. البته منظور ما این نیست که از آب یا موارد دیگر کمک بگیرید.

کنترلر نیز مانند بسیاری از وسایل، یک کالای الکترونیک محسوب می‌شود. اگر بیش از اندازه در بحث پاک‌سازی و تمیز کردن وارد شوید، نه تنها مشکل جوی استیک حل نخواهد شد، بلکه باید با کنترلر خود وداع کنید. برای نمونه، استفاده از مقدار مناسبی از الکل در محل‌های صحیح، کار خود را خواهد کرد و نیازی نیست که در استفاده از آن افراط کنید.

سرانجام مهم نیست چه اتفاقی رخ خواهد داد، با کنترلر خود با آرامش رفتار کنید. ما گیمرها گاهی اوقات بیش از اندازه عصبی می‌شویم اما این عصبانیت نباید به کنترلر انتقال پیدا کند. یک پرتاب یا ضربه فیزیکی می‌تواند محتویات کنترلر شما را تحت تاثیر قرار دهد و هزینه‌های زیادی را بر جای بگذارد.

دوال سنس را ریست کنید

اجازه بدهید با ساده‌ترین راه حل ممکن شروع کنیم. اگر این راه حل جواب دهد، مشکل دریفت جوی استیک دسته پلی استیشن ۵ شما بدون دردسر و در مدت کوتاهی حل خواهد شد.

البته برای ریست کردن دسته به مراحلی بیشتر از خاموش و روشن کردن کنترلر نیاز دارید. در حقیقت یک دکمه ریست مخفی روی دسته وجود دارد که دوال سنس را به صورت کامل ریست می‌کند.

برای استفاده از آن به پشت دسته خود نگاه کنید تا یک سوراخ کوچک را ببینید. دکمه ریست پشت این سوراخ قرار گرفته است. برای فشردن دکمه ریست باید از یک سوزن یا چیزی شبیه به آن استفاده کنید.

بعد از پیدا کردن ابزار مناسب، باید دکمه را فشرده و برای ۵ ثانیه نگه دارید. دسته بعد از این مدت به صورت کامل ریست می‌شود. این همان زمانی است که شما باید دسته خود را با سیم به پلی استیشن ۵ متصل کنید. در موارد زیادی مشکل دریفت با همین عمل ساده حل می‌شود اما اگر هنوز هم با مشکل مواجه هستید، به خواندن مقاله ادامه دهید.

بلوتوث خود را ریست کنید

اگر ریست دسته جواب نداد، خاموش و روشن کردن بلوتوث می‌تواند مشکل شما را حل کند. معمولاً‌ بلوتوث در ایجاد دریفت جوی استیک نقش چندانی ندارد اما امتحان این راه حل ضرری ندارد و برخی از ملاحظات، ما را وادار می‌کند که امتحان کردن آن را پیشنهاد کنیم.

آموزش حل مشکل دریفت جوی استیک پلی استیشن ۵

برای خاموش کردن بلوتوث به مسیر Settings > Accessories > Controllers > Communication Method مراجعه کنید. در این قسمت گزینه Turn Off Bluetooth پیش روی شما قرار می‌گیرد که می‌توانید با انتخاب کردن آن، بلوتوث را خاموش کنید. بعد از قطع اتصال، چند لحظه صبر و سپس بلوتوث را روشن کنید.

پلی استیشن ۵ و دسته را به‌روزرسانی کنید

اگر راه حل قبل، مشکل دریفت جوی استیک دسته پلی استیشن ۵ شما را حل نکند، همان‌طور که مشخص است باید به مطالعه ادامه این مقاله ادامه دهید.

شرکت‌های سازنده کنسول معمولاً پس از عرضه محصولات خود با ارائه به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری، سعی می‌کنند مشکلات و باگ‌های موجود را در سریع‌ترین زمان ممکن حل کنند. این احتمال وجود دارد که شما این به‌روزرسانی‌ها را از دست داده باشید.

دسته شما نیز به محض اتصال به پلی استیشن ۵ سعی می‌کند که نرم‌افزار خود را به‌روز کند. برای این که مطمئن شوید پلی استیشن ۵ شما این پروسه را طی خواهد کرد، به مسیر Settings > System Software Update and Settings > Update System Software مراجعه کرده و گزینه Update Using Internet را انتخاب کنید.

بعد از طی کردن این مراحل کنسول به صورت خودکار به‌روزرسانی‌های جدید را بررسی و آن‌ها را اعمال می‌کند. اگر به‌روزرسانی جدیدی وجود دارد، آن را دانلود کنید و منتظر نصب باقی بمانید. پس از راه‌اندازی مجدد کنسول، این احتمال وجود دارد که مشکل دریفت جوی استیک دسته شما حل شده باشد.

جوی استیک‌های دسته پلی استیشن ۵ را تمیز کنید

تمیز کردن دسته یک فرایند بسیار متداول و منطقی برای مطمئن شدن از عملکرد مناسب و صحیح آن است. اگرچه با توجه به زمانی که شما کنسول را تهیه کرده‌اید، شاید این موضوع را به خاطر نو بودن پلی استیشن ۵ انجام نداده باشید.

این تفکر چندان صحیح نیست و شما باید دسته خود را در بازه‌های زمانی بسیار کوتاهی تمیز کنید. گرد و خاک، غبار و حتی روغن روی دست ما به سادگی می‌توانند وارد بخش‌های داخلی دسته بشوند و عملکرد آن را با مشکل مواجه سازند.

اگر به این شکل قسمت زیادی از آشغال در بخشی از منطقه حساس جوی استیک قرار بگیرد، جوی استیک دسته شما به جهت خاصی متمایل می‌شود.

دوال سنس

بهترین و ایمن‌ترین راه برای تمیز کردن جوی استیک دسته، استفاده از یک گوش پاک‌کن، مقداری الکل و فوت کردن است. پیش از آن که شروع به تمیز کردن دسته کنید، آن را خاموش کنید. ابتدا با یک فوت قدرتمند شروع کنید. سپس همین عمل را حین چرخاندن جوی استیک در هر جهت انجام دهید و به قسمت زیرین آن فوت کنید.

حالا وقت آن است که با مالیدن مقداری الکل و سپس تمیز کردن به وسیله گوش پاک‌کن، آشغال‌های قرار گرفته در زیر کنترلر را تمیز کنید. بعد از این پروسه ۵ الی ۱۰ دقیقه کنترلر را به حال خود رها کنید. سپس دسته را روشن کنید تا ببینید مشکل حل شده است یا خیر.

تنظیم Dead Zone

اگر مشکل شما هنوز هم حل نشده است، باید از این راه حل استفاده کنید که البته چندان قطعی و همیشگی نیست. بعضی از بازی‌ها به شما اجازه می‌دهند که در قسمت تنظیمات دسته، با استفاده از گزینه‌ای به نام Dead Zone، عملکرد جوی استیک‌های کنترلر را بهینه کنید.

این همان قسمتی از جوی استیک است که بازی اجازه نمی‌دهد تاثیری در حرکت شخصیت بگذارد. اگر مقدار دریفت زیاد نباشد، به سادگی، به این طریق در برخی از بازی‌ها می‌توانید مشکل دریفت را حل کنید.

اما در نهایت مشکل عدم وجود این تنظیمات و مبتنی بودن آن بر هر بازی، وجود خواهد داشت. حتی خود پلی استیشن ۵ نیز در تنظیمات چنین گزینه‌ای را ارائه نمی‌دهد، بنابراین شما نمی‌توانید یک بار برای همیشه، این فرایند را برای همه بازی‌ها تنظیم کنید.

استفاده از گارانتی یا تعمیر

اگر هیچ کدام از روش‌های بالا نتوانند مشکل شما را حل کنند، به غیر از ارسال برای گارانتی یا تعمیرکار چاره‌ای نیست. براساس فروشگاه و گارانتی‌ای که شما از آن استفاده می‌کنید، این موقعیت برای برخی از کاربران فراهم است که کنترلر را برای گارانتی ارسال کنند.

آموزش حل مشکل دریفت جوی استیک پلی استیشن ۵

اگر این موضوع درباره شما صدق نمی‌کند، یا باید آن را در اختیار تعمیرکار قرار دهید، یا خودتان مشکل جوی استیک را برطرف کنید. از آن‌جایی که تعداد زیادی از کاربران با مباحث فنی مورد نیاز برای تعمیر و حتی جابه‌جایی حسگر جوی استیک آشنایی ندارند، پیشنهاد می‌شود که انجام این فرایند را به یک تعمیر کار معتمد بسپارید.

همچنین اگر سوالی دارید و یا راه حلی پیدا کرده‌اید که در این مقاله به آن‌ها اشاره نشده است، در بخش نظرات با کاربران تکفارس به اشتراک بگذارید.


سوالات متداول:

منظور از مشکل جوی استیک یا همان دریفت جوی استیک دسته پلی استیشن ۵ چیست؟

  • اگر بدون این که جوی استیک‌ها را به سمتی فشار دهید، خودشان جهت‌گیری کنند و نتیجه این جهت‌گیری را در رابط کاربری و بازی مشاهده کنید، احتمالاً شما با این مشکل مواجه شده‌اید.

چطور باید مشکل دریفت جوی استیک را حل کرد؟

  • در این شرایط اغلب چیزی باعث ایجاد حساسیت در حسگرهای جوی استیک می‌شود. ممکن است مشکل شما به صورت نرم‌افزاری و یا سخت‌افزاری رخ داده باشد. می‌توانید با دنبال کردن راه حل‌های همین صفحه بدون نیاز به تعمیرکار، مشکل دسته پلی استیشن ۵ را حل کنید.

آیا باید برای حل مشکل دریفت دسته پلی اسیتشن ۵ به تعمیرکار مراجعه کرد؟

  • خیر؛ ممکن است که روش‌های این صفحه بدون نیاز به تعمیرکار مشکل شما را حل کنند ولی اول از همه، سعی نکنید که کنترلر پلی استیشن ۵ را باز کنید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید