اپل کیبورد فلیک تایپ برای افراد نابینا را از روی گوشی‌های آیفون حذف می‌کند - تکفارس 
اپل کیبورد فلیک تایپ برای افراد نابینا را از روی گوشی‌های آیفون حذف می‌کند - تکفارس 
اپل کیبورد فلیک تایپ برای افراد نابینا را از روی گوشی‌های آیفون حذف می‌کند - تکفارس 

اپل کیبورد فلیک تایپ برای افراد نابینا را از روی گوشی‌های آیفون حذف می‌کند

افشین نوری
۲۶ مرداد ۱۴۰۰ - 11:01
اپل فلیک تایپ

اگر شما جزو آن‌دسته از کاربران آیفون هستید که به‌خاطر ضعف بینایی از کیبورد فلیک تایپ (FlickType) استفاده می‌کنید احتمالاً به‌خاطر دعوای حقوقی بین اپل و یکی از رقبای آن باید منتظر خبرهای بدی باشید. کوستا الفثریو (Kosta Eleftheriou) توسعه‌دهنده کیبورد فلیک تایپ اعلام کرده است که او دیگر با بخش کیبورد آیفون همکاری نخواهد کرد و این کیبورد به‌طور اتوماتیک از آپدیت بعدی آیفون حذف خواهد شد.

الفثریو در حساب توییتری کیبورد فلیک تایپ گفته است:

اپل سال‌هاست که موانع زیادی جلوی پای ما قرار داداه است و ما در طول این سال‌ها همیشه تلاش کرده‌ایم تا یک اپلیکیشن مفید برای بهبود زندگی افراد نابینا ارائه کنیم، اما حالا دیگر نمی‌توانیم به سوء‌استفاده‌های اپل در رابطه با خودمان بی‌تفاوت باشیم.

الفثریو به وب‌سایت ورج گفته است: «شاید شما فکر کنید که کل اپلیکیشن ما در حال ترک آیفون است، اما این موضوع واقعیت ندارد؛ چراکه اپلیکیشن ما با وجود ترک آیفون، همچنان کیبورد اپل واچ را در خود حفظ خواهد کرد.» بد نیست بدانید که الفثریو در ژانویه ۲۰۲۰ قابلیت سوایپ تو تایپ (swipe-to-type) کیبورد اپل واچ را به فلیک تایپ اضافه کرد و همین موضوع باعث تبدیل شدن این کیبورد به یکی از پرفروش ترین اپلیکیشن‌های موجود در اپ استور شد. الفثریو می‌گوید که اپلیکیشن او نزدیک به نیم میلیون بار در اپ استور دانلود شده است؛ هرچند که او اشاره‌ای به این موضوع نکرده است که تکلیف این همه کاربران نابینایی که از اپلیکیشن او روی آیفون استفاده می‌کردند بعد از این اتفاق چه خواهد شد.

اپل فلیک تایپ

البته الفثریو قبلاً نیز به‌خاطر انتقاد از سیاست‌های اپ استور و افشای ناکارآمدی‌های آن در صدر خبرها قرار داشته است. او در ماه مارس امسال شکایتی علیه اپل در یکی از دادگاه‌های آمریکا به ثبت رساند که در آن ادعا کرده بود اپل موانعی جلوی پای کیبورد فلیک تایپ او ایجاد کرده تا او را مجبور به فروش آن به اپل بکند.

مطالب مرتبط:

حالا الفثریو می‌گوید که اپل ناگهان تصمیم گرفته تا بار دیگر کیبورد فلیک تایپ را از دسترس کاربران خارج کند. ظاهراً اپل به الفثریو گفته است که کیبورد فلیک تایپ، حتی در صورت عدم اجازه کاربران آیفون برای دسترسی کامل این اپلیکیشن به شبکه و سایر قابلیت‌های آی‌آواس، باید قادر به کار کردن روی گوشی‌های آیفون باشد. اما الفثریو می‌گوید که چنین چیزی امکان‌پذیر نیست و اگر اپل واقعاً قصد استفاده از اپلیکیشن او را دارد نباید چنین موانعی را جلوی پای او ایجاد کند.

اپل فلیک تایپ

اما نکته‌ای که وجود دارد این است که اپل در بخش راهنمای توسعه‌دهندگان  خود به‌صراحت بیان کرده است که «عدم دسترسی کامل» مشکلی برای توسعه‌دهندگان ایجاد نمی‌کند. اما سوال اساسی اینجاست که آیا کیبورد فلیک تایپ می‌تواند، با وجود عدم اجازه دسترسی کاربران به آن، همچنان روی گوشی‌های آیفون کار کند؟ الفثریو می‌گوید که اگر شما قابلیت VoiceOver را روی گوشی آیفون خود فعال کنید، درواقع اجازه دسترسی را به کیبورد فلیک تایپ نخواهید داد و این، اتفاقی است که بارها در گذشته اتفاق افتاده است.

الفثریو در ادامه صحبت‌هایش گفته است: اقدام اپل در جلوگیری از ادامه فعالیت کیبورد فلیک تایپ روی گوشی‌های آیفون مال امروز و دیروز نیست، بلکه این اتفاقی است که سال‌ها از طرف اپل و برخلاف منافع کاربران در حال اتفاق است. این موضوع واقعاً خیلی تاسف‌آور است و من نمی‌دانم که اپل با این کارها چه اهدافی را دنبال می‌کند.

اپل هنوز در این رابطه توضیحی نداده است.

منبع: The Verge

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید