سناتورهای آمریکایی با ارائه طرحی به‌دنبال مقابله با انحصار اپل و گوگل هستند - تکفارس 
سناتورهای آمریکایی با ارائه طرحی به‌دنبال مقابله با انحصار اپل و گوگل هستند - تکفارس 

سناتورهای آمریکایی با ارائه طرحی به‌دنبال مقابله با انحصار اپل و گوگل هستند

افشین نوری
۲۲ مرداد ۱۴۰۰ - 12:29
اپل

سناتورهای آمریکایی به‌تازگی یک طرح جدید ارائه کرده‌اند که در صورت تصویب، جلوی رفتار انحصارطلبانه شرکت‌هایی مانند اپل و گوگل را در فروشگاه‌های اپلیکیشن‌شان خواهد گرفت.

این طرح که با عنوان “Open App Markets Act” توسط سه سناتور به نام‌های ریچارد بلومنتال (Richard Blumenthal)، مارشا بلک‌برن (Marsha Blackburn) و امی کلوبوچار (Amy Klobuchar) ارائه شده است، فروشگاه‌های اپلیکیشن اپل و گوگل را از اجبار توسعه‌دهندگان به استفاده از سیستم پرداخت این فروشگاه‌ها منع خواهد کرد. این طرح همچنین مانع از تنبیه توسعه‌دهندگانی که قیمت‌های پایین‌تری برای اپلیکیشن‌های خود در سایر اپ‌استورها یا در سیستم‌های پرداخت خودشان ارائه کنند جلوگیری خواهد کرد. ضمناً در صورت تصویب این طرح، اپل و سایر شرکت‌ها نخواهند توانست در فروشگاه‌های خود از داده‌های غیرعمومی برای ساختن محصولاتی برای رقابت با کمپانی‌هایی که از سرویس‌های این شرکت‌ها استفاده می‌کنند بهره بگیرند.

سناتور ریچارد بلومنتال روز چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای گفت:

اپل و گوگل در حالیکه خود را به‌عنوان شرکت‌های نیکوکار نمایش می‌دهند سال‌هاست که رقبای خود را تحت فشار قرار داده‌اند و مشتریان‌شان را در ناآ‌گاهی نگه داشته‌اند. طرح جدید ما کمک خواهد کرد تا انحصار این شرکت‌ها شکسته شود و صنعت اپلیکیشن برای رقبای جدیدتر بازتر گردد و کاربران موبایل نیز بتوانند کنترل بیشتری روی دستگاه‌های خودشان داشته باشند.

اما سخنگوی اپل روز چهارشنبه در واکنش به این طرح سناتورهای آمریکا گفت:

ما از زمان تاسیس شرکت‌مان، همه تمرکز خود را روی رضایت کاربران‌مان گذاشته‌ایم و اپ استور نیز بخش مهمی از تلاش‌های ما برای وصل کردن امن و قابل‌اعتماد توسعه‌دهندگان با مشتریان‌ بوده است. ما در طول این سال‌ها سعی کرده‌ایم تا اپ استور را تبدیل به محیطی کنیم که افراد بتوانند با اطمینان‌خاطر هر اپلیکیشنی را نیاز دارند  دانلود و نصب کنند بدون اینکه حریم خصوصی و امنیت آن به خطر بیفتد.

اوایل امسال کمیته قضایی سنای آمریکا نمایندگانی از شرکت‌های اسپاتیفای، تایل (Tile) و مچ گروپ (Match Group) را دعوت کرده بود تا درباره چگونگی ضربه زدن قوانین فروشگاه‌های اپل و گوگل به کسب‌وکار آن‌ها توضیح دهند.

اپ استور

در این جلسات، کریستین دارو (Kirsten Daru) نمایند شرکت تایل گفته بود که اپل به‌محض معرفی قابلیت درخواست مجوز ردیابی کاربران توسط توسعه‌دهندگان، کار را برای ارائه محصولات این شرکت  بر روی دستگاه‌هایش بسیار سخت‌تر کرده است. جرارد سینه (Jared Sine) نماینده مچ گروپ هم گفته بود که پولی که اپل در اپ استور از این شرکت می‌گیرد، تبدیل به بزرگترین هزینه این شرکت‌ شده است.

اتحادیه Coalition for App Fairness نیز روز چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای گفت:

ما تلاش‌های زیادی برای ایجاد یک فضای رقابتی برای اپلیکیشن‌ها کرده‌ایم و طرح جدید سناتورهای کنگره می‌تواند یک گام روبه‌جلو برای پاسخگو کردن شرکت‌های بزرگی باشد که قوانین‌شان باعث خفه شدن توسعه‌دهندگان در آمریکا و سایر کشورهای دنیا شده است.

با این‌حال، موسساتی مانند Chamber for Progress معتقدند که طرح جدید سناتورهای آمریکایی ممکن است ریسک امنیتی را برای مشتریان افزایش بدهد. آدام کواسویچ (Adam Kovacevich) رئیس این موسسه روز چهارشبه گفت:

طرح جدید سنای آمریکا مثل فرو کردن انگشت در چشم کسی است که قصد خریدن یک گوشی آیفون یا یک گوشی اندرویدی را دارد. من به‌شخصه هیچ فردی را در واشینگتن ندیده‌ام که از کنگره آرمیکا خواسته باشد تا گوشی هوشمند او را خفه‌تر کند.

سال گذشته استودیوی اپیک گیمر با طرح شکایتی علیه اپل، فروشگاه اپ استور این شرکت و قوانین آن را به چالش جدی کشید. قاضی فدرال آمریکا هم‌اکنون در حال بررسی این شکایت است و باید به این پرسش پاسخ دهد که آیا اپل با سیاست‌های خود در اپ‌ استور، اقدام به نقض قوانین ضدتراست کرده است یا نه. همچنین تعداد ۴۰ دادستان ایالتی آمریکا شکایتی علیه گوگل مطرح کرده‌اند که در حال پیگری است.

منبع: The Verge

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.