راهکارهای افزایش عمر باتری و کاهش شارژ گوشی هوشمند - تکفارس 
راهکارهای افزایش عمر باتری و کاهش شارژ گوشی هوشمند - تکفارس 
راهکارهای افزایش عمر باتری و کاهش شارژ گوشی هوشمند - تکفارس 

راهکارهای افزایش عمر باتری و کاهش شارژ گوشی هوشمند

محمد رضا حیدری
۲۲ تیر ۱۴۰۰ - 09:00
راهکارهای افزایش عمر باتری و کاهش شارژ گوشی هوشمند - تکفارس 

تلفن‌های هوشمند در طی چند سال اخیر راه بسیاری طولانی و موفقیت‌آمیزی را طی کرده‌اند. دوربین‌های گوشی‌های موبایل حالا همان حس دوربین‌های حرفه‌ای را منتقل می‌کنند، برنامه‌ها و بازی‌های موجود برای این دستگاه‌ها حجمی به اندازه‌ی حجم بازی‌های کامپیوتری دارند و صفحه‌های نمایش تلفن‌ها نیز هریک سینمایی کوچک به شمار می‌آیند و باتری گوشی‌ها نیز هرروز ظرفیت شارژ بیشتری را به خود اختصاص می‌دهد.

با وجود تمامی این پیشرفت‌ها و اتفاقات هیجان‌انگیز، افزایش سرعت مصرف باتری‌های موبایل به دلیل وجود ارتقاهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری نیز برای بسیاری از کاربران تبدیل به یک مشکل غیرقابل‌نادیده‌گیری شده است. در این راهنما به بررسی راه‌های موجود برای کاهش سرعت تخلیه‌ی باتری گوشی و ذخیره‌ی شارژ برای مدتی طولانی‌تر خواهیم پرداخت.

البته توجه داشته باشید که ممکن است برخی از این ویژگی‌ها بنا به برخی دلایل بر روی دستگاه شما قابل‌استفاده نباشند. همچنین در نظر داشته باشید که نیازی نیست این تنظیمات را به طور دائم به همین صورت نگه دارید و در صورت نیاز می‌توانید آن‌ها را به حالت قبلی بازگردانید.

کاهش رفرش ریت صفحه (اندروید)

راهکارهایی برای افزایش عمر باتری تلفن همراه

شاید دلیل این که اپل همچنان ترجیح می‌دهد از رفرش ریت ۶۰ هرتز در آیفون‌های خود استفاده کند، سرعت مصرف بسیار بالای باتری در نرخ‌های تازه‌سازی بالاتر باشد. با این وجود بسیاری از گوشی‌های اندرویدی امروزی دارای رفرش ریت‌های ۹۰ و ۱۲۰ هرتزی هستند که شاید انیمیشن‌های تلفن را روان‌تر نشان دهند اما تأثیر بسیار زیادی بر روی خالی شدن سریع‌تر باتری دارند.

برای کاهش رفرش ریت صفحه‌نمایش تلفن همراه خود باید در تنظیمات گوشی خود و بسته به مدل آن به دنبال این گزینه باشید؛ اما معمولاً می‌توانید این گزینه را در مسیری مشابه مسیر Settings > Display > Advanced > Refresh rate پیدا کنید.

خاموش کردن قابلیت ۵G (اندروید و آیفون)

معمولاً استفاده از نوع اتصال داده‌ی جدیدتر و پرسرعت‌تر -بسته به تراشه‌ی به کار رفته در گوشی موبایل- می‌تواند باعث کاهش سریع شارژ تلفن همراهتان شود.

برای بازگشت از حالت ۵G به ۴G در گوشی‌های اندرویدی می‌توانید به مسیر  Settings > Network > [Select SIM] > Preferred Network Type و در آیفون خود به مسیر Settings > Mobile > Mobile Data Options > Voice & Data بروید.

خاموش کردن فعالیت پس‌زمینه‌ی برنامه‌های پیام‌رسان (اندروید)

راهکارهایی برای افزایش عمر شارژ باتری تلفن همراه

بسیاری از اپلیکیشن‌های پیام‌رسان برای کارکرد بهتر خود و ارسال سریع‌تر و در لحظه‌ی اعلان‌های موجود به طور فعال در پس‌زمینه‌ی گوشی شما مشغول به فعالیت باقی می‌مانند که این موضوع می‌تواند باعث اتمام سریع شارژ باتری گوشی شما شود.

برای غیرفعال کردن این برنامه‌ها در گوشی اندرویدی خود تنها کافی است به مسیر Settings > Battery > Battery Optimization/App Battery Management (و یا مسیری مشابه) بروید و برنامه‌های پیام‌رسانی که اهمیت چندانی برایتان ندارند را غیرفعال کنید.

غیرفعال‌سازی ویژگی به‌روز نگه داشتن برنامه‌های پس‌زمینه برای عمر بیشتر باتری (آیفون)

در این بخش از گوشی خود می‌توانید تعیین کنید که کدام اپلیکیشن‌ها در پس‌زمینه‌ی گوشی‌تان باز و به‌روز نگه داشته شوند تا هنگام باز کردن آن‌ها بدون وقفه و معطلی بتوانید از آن‌ها استفاده کنید.

برای مشخص کردن این برنامه‌ها -و در صورت نیاز غیرفعال کردن آن‌ها- تنها کافی است به این مسیر بروید: Settings > Background App Refresh.

افزایش عمر باتری با استفاده از حالت تاریک یا استفاده از پس‌زمینه‌ی تاریک (اندروید و آیفون – تنها صفحات نمایش اولد)

راهکارهایی برای افزایش عمر باتری تلفن همراه

همان‌طور که می‌دانید صفحات اولد برای نشان دادن رنگ مشکی پیکسل‌های قسمت مشکلی را به طور کامل خاموش می‌کنند که این موضوع می‌تواند موجب کمک به کاربران برای افزایش عمر باتری با استفاده از پیکسل‌های روشن کمتر در صفحه‌ی نمایش شود. توجه داشته باشید که به دلیل استفاده نکردن از چنین ویژگی‌ای در صفحات ال‌سی‌دی و روشن بودن پیکسل‌ها در این صفحات، این روش تأثیر خاصی بر روی مصرف باتری این صفحات نخواهد داشت.

معمولاً می‌توانید گزینه‌های مربوط به این موارد را در منوی تنظیمات صفحه‌ی نمایش تلفن خود پیدا کنید.

کاهش زمان روشن ماندن صفحه (اندروید و آیفون)

کاملاً مشخص است که روشن ماندن بیشتر صفحه موجب افزایش میزان مصرف باتری نیز می‌شود. برای کاهش مدت‌زمان روشن ماندن صفحه‌ی گوشی کافی است به مسیری مشابه مسیر Settings > Display & Brightness > Auto-Lock بروید. مدت‌زمان ۳۰ ثانیه معمولاً به عنوان مدت‌زمان بهینه شناخته می‌شود.

چک کردن نمودار مصرف باتری برای پیدا کردن برنامه‌های پرمصرف (اندروید و آیفون)

بسیاری از گوشی‌های جدید آیفون و اندروید دارای قابلیتی هستند که به شما اجازه می‌دهد تا اپلیکیشن‌های مختلفی که در حال استفاده از باتری شما در طول شبانه‌روز هستند را پیدا کرده با استفاده از این داده‌ها بتوانید برای کاهش مصرف باتری خود برنامه‌ریزی کنید.

معمولاً می‌توانید این ویژگی را در بخش تنظیمات گوشی خود و از مسیر Settings > Battery > Phone battery usage (و یا موارد مشابه) پیدا کنید.

استفاده نکردن از تصاویر پس‌زمینه‌ی متحرک (اندروید و آیفون)

 این تصاویر پس‌زمینه به دلیل وجود افکت‌های تصویری انیمیشنی و فعالیت می‌توانند به کاهش شدید شارژ باتری گوشی شما منجر شوند که در نتیجه بهتر است از آن‌ها استفاده نکنید.

استفاده از تنظیم خودکار روشنایی صفحه برای حفظ بیشتر باتری (اندروید و آیفون)

راهکارهایی برای افزایش عمر باتری تلفن همراه

تقریباً تمام گوشی‌های امروزی دارای سنسور تشخیص روشنایی هستند که می‌تواند به شما کمک کند به طور خودکار با روشنایی محیط تطبیق پیدا کنید.

برای چک کردن فعال بودن این قابلیت در آیفون خود می‌توانید به مسیر Settings > Accessibility > Display & Text Size رفته و در گوشی‌های اندروید نیز این قابلیت را بسته به مدل تلفن خود در جایی مشابه با منوی تنظیمات صفحه پیدا کنید.

سلامت باتری خود را چک کنید (آیفون)

راهکارهایی برای افزایش عمر باتری تلفن همراه

آیفون در بخش تنظیمات و منوی باتری گزینه‌ای برای نمایش میزان سلامتی باتری گوشی‌تان دارد که به شما اجازه می‌دهد تا متوجه میزان سلامت باتری تلفن همراه خود شوید. در صورت پایین بودن میزان سلامت باتری دستگاه خود می‌توانید برای حل مشکل باتری خود اقدام کنید.

داده‌های موقعیت مکانی خود را خاموش کنید (اندروید آیفون)

خاموش کردن جی‌پی‌اس یا گزینه‌ی Location به راحتی از طریق کنترل سنتر اندروید و آیفون قابل انجام است. همان‌طور که می‌دانید با روشن بودن این گزینه اطلاعات مرتبط با موقعیت مکانی شما به طور دائم با ماهواره‌های جی‌پی‌اس اطراف زمین رد و بدل می‌شود و این انتقال اطلاعات می‌تواند باعث کاهش شدید باتری تلفن همراه شما شود.

اگر از سیری استفاده نمی‌کنید آن را خاموش کنید (آیفون)

راهکارهایی برای افزایش عمر باتری تلفن همراه

بسیاری از کاربران آیفون وابستگی زیادی به دستیار صوتی محبوب این تلفن یعنی سیری دارند؛ اما ممکن است بسیاری از کاربران نیز علاقه‌ای به استفاده از یک دستیار صوتی نداشته باشند که در این صورت می‌توانید به راحتی آن را خاموش کنید.

برای این کار تنها کافی است در آیفون خود به مسیر  Settings > Siri & Search رفته و تمام گزینه‌ها را غیرفعال کنید.

سیستم‌عامل و اپلیکیشن‌های خود را به‌روز نگه دارید (اندروید و آیفون)

آپدیت‌های جدید نرم‌افزاری تلفن همراه می‌توانند مصرف باتری را بهتر و یا بدتر کنند. در هر صورت بهترین گزینه این است که همواره دستگاه خود را به‌روز نگه دارید چرا که معمولاً توسعه‌دهندگان اهمیت زیادی به مشکلات مرتبط با مصرف باتری نرم‌افزارها می‌دهند.

حالت ذخیره‌ی باتری را امتحان کنید (اندروید و آیفون)

این حالت از سال‌ها پیش در تمام گوشی‌ها وجود دارد که به شما اجازه می‌دهد با استفاده از آن برخی از فعالیت‌های تلفن خود را به طور موقت محدود کنید، حداکثر روشنایی صفحه را کاهش دهید و مواردی از این قبیل که در نهایت منجر به افزایش میزان عمر شارژ باتری می‌شوند.

برای فعال‌سازی این حالت می‌توانید در منوی باتری تنظیمات تلفن همراه خود اقدام به پیدا کردن گزینه‌ی مدنظر کنید.


سوالات رایج:

مقدار بهینه‌ی شارژ باتری گوشی به طور متوسط چقدر است؟

  • کارشناسان معمولا توصیه می‌کنند که تلفن خود را در محدوده‌ی ۸۰ درصد از شارژ خارج کرده و هنگامی که شارژ آن به حدود ۲۰ درصد می‌رسد آن را شارژ کنید.

آیا با بازگشت گوشی خود به تنظیمات کارخانه می‌توانم از خالی شدن سریع باتری تلفن خود جلوگیری کنم؟

  • در صورتی که مشکل خالی شدن باتری تلفن شما مرتبط با مباحث نرم‌افزاری باشد ممکن است این کار بتواند مشکل شما را حل کند اما در هر صورت بهتر است تلفن خود را به یک فرد متخصص نشان دهید.

اینستاگرام تکفارس - آموزش فتوشاپ

تلگرام تکفارس - آموزش فتوشاپ

منبع: Techradar

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید