فقط ۱۲ درصد از کاربران آی او اس ۱۴٫۵ به برنامه ها اجازه دادند تا فعالیتشان ردیابی شود - تکفارس 
فقط ۱۲ درصد از کاربران آی او اس ۱۴٫۵ به برنامه ها اجازه دادند تا فعالیتشان ردیابی شود - تکفارس 

فقط ۱۲ درصد از کاربران آی او اس ۱۴٫۵ به برنامه ها اجازه دادند تا فعالیتشان ردیابی شود

حامد شهرزاد
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - 11:15
آی‌او‌اس 14.5

هیچ کس تردیدی نداشت که ویژگی جدید عدم اجازه دادن به برنامه‌ها برای ردیابی فعالیت کاربران اپل که با سیستم عامل آی او اس ۱۴٫۵ ارائه شده است، تأثیر عمده‌ای در نحوه کار تبلیغات هوشمند و هدفمند که شرکت‌های تجاری زیادی از آن استفاده می‌کنند، ایجاد می‌کند. شرکت‌های زیادی مانند فیس بوک و شرکت‌های تابعه آن، مانند اینستاگرام از این روش برای تبلیغات هدفمند استفاده می‌کنند.

برخی از شرکت‌های تجاری به شدت تحت تأثیر این محدودیت آی او اس ۱۴٫۵ قرار گرفته اند و طبیعتاً از جدی‌ترین مخالفان ویژگی عدم اجازه دادن به برنامه‌ها برای ردیابی فعالیت کاربران هستند.

مطالب مرتبط:

تنها ۴ درصد از کاربران آی او اس ۱۴٫۵ در ایالات متحده آمریکا مجوز دادند تا فعالیتشان در برنامه ها ردیابی شود

به تازگی نیز اطلاعات جدیدی منتشر شده است که میزان تأثیرگذار بودن ویژگی جدید سیستم عامل آی او اس ۱۴٫۵ بر شرکت‌های تجاری مختلف را نشان داده است. شرکت فلوری آنالیز که متعلق به ورایزن مدیا است، از سیستم تجزیه و تحلیل تلفن همراه خود استفاده کرده است تا اطلاعات موجود در بیش از ۱ میلیون برنامه تلفن همراه و همچنین اطلاعات ماهانه بیش از ۲ میلیارد دستگاه تلفن همراه را جمع‌آوری کند.

ردیابی فعالیت کاربران آی او اس

طبق داده‌های فلوری آنالیز، تقریباً ۱۲ درصد از کاربران سیستم عامل آی او اس در سراسر جهان با به روزرسانی سیستم عامل دستگاه خود به آی او اس ۱۴٫۵، اجازه ردیابی فعالیتشان را به برنامه‌هایی که در دستگاه تلفن همراه خود نصب کرده بودند و این برنامه‌ها درخواست کرده اند تا فعالیت کاربر را ردیابی کنند را داده اند. این میزان در ایالات متحده آمریکا فقط ۴ درصد است.

برای روشن کردن موضوع، در صورتی که با نحوه کارکرد ویژگی عدم اجازه دادن به برنامه‌ها برای ردیابی فعالیت کاربران آشنا نباشید، این ویژگی اساساً مانند یک پاپ آپ مجوز دسترسی برنامه‌ها عمل می‌کند بدین شکل که هر برنامه قبل از اینکه بتواند به‌شناسه ردیابی کاربر دسترسی پیدا کند، باید از کاربر اجازه بگیرد تا بتواند با استفاده از‌شناسه کاربر، فعالیت درون برنامه‌ای وی و همچنین فعالیت در برنامه‌ها و سرویس‌های دیگر را ردیابی کند.

اگر کاربری گزینه عدم اجازه دسترسی را انتخاب کند، برنامه مورد نظر نمی‌تواند به درستی کاربر را بشناسد. در این صورت، برنامه دیگر نمی‌تواند به صورت هدفمند تبلیغات مختلف را به کاربر نشان دهد. البته باید توجه کنید که عدم اجازه به ردیابی فعالیت کاربر، برنامه‌هایی مانند فیس بوک یا اینستاگرام یا هر برنامه دیگری را برای دیدن و استفاده بالقوه از داده‌های شخصی که با آن‌ها در پروفایل خود به اشتراک گذاشته‌اید، غیرفعال و منع نمی‌کند.

فیس بوک: سیاست جدید اپل به کسب و کارها کوچک لطمه می‌زند

ردیابی فعالیت کاربران آی او اس

این ویژگی جدید فقط به این معنی است که برنامه‌ها نمی‌توانند بدانند که شما مثلاً در چند ساعت گذشته در حال جستجو برای خرید یک کلاه به صورت آنلاین بوده‌اید تا بتوانند تبلیغات کلاه را به شما ارائه دهند. همچنین قابل ذکر است که غیرفعال کردن ردیابی فعالیت کاربر توسط برنامه‌ها، تبلیغات را غیرفعال نمی‌کند. با این حال، این تبلیغات دیگر هدفمند نخواهند بود. این‌ها قطعاً نکاتی است که ارزش شفاف‌سازی دارد.

فیس بوک معتقد است که عدم اجازه به برنامه‌ها برای ردیابی فعالیت کاربر به کسب و کار‌های کوچک که از طریق فیس بوک به تجارت مشغول هستند، لطمه می‌زند. بحث‌های گسترده‌تری درباره تبلیغات آنلاین و حریم خصوصی در سراسر جهان شده است. باید دید که شرکت‌هایی که به تبلیغات هدفمند مشغول هستند، چه راهکاری برای ادامه فعالیت خود دارند.

اگرچه ممکن است مسدود کردن ردیابی فعالیت کاربران برای این اشخاص کاملاً مناسب به نظر برسد، اما می‌تواند به چند سرویس آنلاین که در بازار مجازی مشغول به کار هستند، صدمه بزند. میزان کاربران آی او اس ۱۴٫۵ که در تنظیمات مربوط به ردیابی فعالیت کاربران، دسترسی برنامه‌های نصب شده را روی «محدود» تنظیم کرده اند، ۵ درصد در سراسر جهان و ۳ درصد در ایالات متحده است.

منبع: GSM Arena

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.