اجازه‌ی ردیابی به اپلیکیشن‌ها توسط حدود نیمی از کاربران آیفون - تکفارس 
اجازه‌ی ردیابی به اپلیکیشن‌ها توسط حدود نیمی از کاربران آیفون - تکفارس 

اجازه‌ی ردیابی به اپلیکیشن‌ها توسط حدود نیمی از کاربران آیفون

افشین نوری
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - 15:49
اپل آیفون ۱۲ مینی

اجازه ردیابی به اپلیکیشن‌ها همیشه جزو موضوعات بحث‌برانگیز در طی سال‌‌های اخیر بوده است. هفته پیش، نسخه نهایی آی او اس ۱۴.۵ منتشر شد. این نسخه، شامل یک قابلیت جدید بود که به کاربران آیفون اجازه می‌دهد تا بدون اینکه ماسک خود را از روی صورت‌شان بردارند، قفل دستگاه را باز کنند. برای این کار فقط لازم است که کاربر یک ساعت اپل واچ آنلاک‌شده به دست‌ خود ببندند. دلیل ارائه‌ی چنین قابلیتی در نسخه نهایی آی او اس ۱۴.۵ این است که ماسک‌هایی که به‌خاطر شیوع ویروس کرونا به صورت زده می‌شود، جلوی صورت افراد را می‌گیرد و مانع از شناسایی آن توسط سیستم فیس آی‌دی آیفون می‌شود.

مطالب مرتبط:

در کنار این قابلیت، قابلیت‌های دیگری نیز مانند گزینه‌های صوتی جدید برای دستیار سیری و ایموجی‌های بیشتر معرفی شده‌اند. اپل همچنین قابلیت App Tracking Transparency (یا به اختصار ATT) را هم در آی او اس ۱۴.۵ عرضه کرده است. این قابلیت به کاربران اجازه می‌دهد تا به اپلیکیشن‌های شخص ثالث اجازه ردیابی را به‌منظور ارسال تبلیغات، تخفیف‌ها یا چیزهای دیگر بدهند. کاربران همچنین می‌توانند از یک اپلیکیشن خاص بخواهند که ردیابی آن‌ها را برای همیشه متوقف کند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که نزدیک به ۵۰ درصد از کاربران آیفون که پاسخ درخواست‌های ATT را داده‌اند، اجازه ردیابی به اپلیکیشن‌ها داده‌اند

تحلیلگران برآورد کرده‌اند که با گذشت زمان، یک سوم کاربران آیفون، اجازه‌ی ردیابی را به اپلیکیشن‌ها خواهند داد. با این‌حال، گزارش جدید موسسه تحقیقاتی Appfigures نشان می‌دهد این عدد بسیار بیش از چیزی است که انتظار می‌رفت؛ بطوریکه در همین فاصله کوتاه از زمان معرفی قابلیت ATT، حدود  ۱۰ هزار اپلیکیشن آن را فعال کرده‌اند. براساس گزارش این موسسه، حدود ۲۵ درصد از اپلیکیشن‌هایی که درخواست ATT را برای کاربران ارسال کرده‌اند، اپلیکیشن‌های گیمینگ بوده‌اند و در رتبه بعدی اپلیکیشن‌های کاربردی با ۶ درصد جای داشته‌اند. موسسه Appfigures می‌گوید که جای تعجبی ندارد که اپلیکیشن‌ها بلافاصله بعد از عرضه قابلیت ATT  شروع به ارسال درخواست ردیابی به کاربران کرده‌اند. شرکت‌هایی مانند فیس بوک، مک دونالد و اسپاتیفای، کاربران زیادی دارند و همین موضوع آن‌ها را ترغیب به این کار کرده است.

ردیابی آیفون

طبق نظرسنجی موسسه Appfigures که هفته گذشته در توییتر انجام شد، ۴۹.۱ درصد شرکت‌کنندگان گفته‌اند که حداقل یک درخواست ATT از طرف اپلیکیشن‌ها دریافت کرده‌اند. اما از بین این تعداد، ۲۳.۱ درصد اجازه ردیابی را به اپلیکیشن‌ها داده بودند و ۲۶ درصد درخواست ردیابی را رد کرده‌اند.

موسسه Appfigures پیش‌بینی کرده است که بیش از ۳۳ درصد کاربران آیفون، اجازه ردیابی را به اپلیکیشن‌ها بدهند. این موسسه می‌گوید که این عدد همچنان رقم بزرگی است و ممکن است با گذشت زمان همچنان افزایش یابد. Appfigures گفته است که اکثر شرکت‌ها آن‌چنان در ارسال درخواست ATT عجله داشته‌اند که حتی برای اصلاح کپیِ نوشته‌‌ی مربوط به درخواست نیز وقت نگذشته‌اند.

اسکرین‌شات‌های منتشرشده توسط این موسسه نشان می‌دهند که چگونه اپلیکیشن DunkinDonuts تلاش کرده تا با توضیح اینکه داده‌های کاربران فقط برای ارسال تبلیغات استفاده خواهد شد، آن‌ها را ترغیب به پذیرش درخواست ATT کند. یا اپلیکیشن پخش ویدیوی Hulu، متن بلندبالایی را به‌عنوان درخواست ATT ارسال کرده تا خیال کاربران را از محفوظ ماندن اطلاعات‌شان مطمئن سازد. با این‌حال، درخواستی که توسط Wildlife Safari برای کاربران ارسال شده خیلی ساده بوده و فقط دو گزینه‌ی انتخاب یا عدم انتخاب ردیابی دارد.

بنابرابن می‌بینیم که هر کدام از شرکت‌ها نهایت تلاش خود را می‌کنند تا هر طور شده رضایت کاربران را برای پذیرش ردیابی جلب کنند، اما سواول اینجاست که چند درصد این تلاش‌ها به‌طور سالم اانجام می‌گیرد. اپل هفته‌ گذشته اعلام کرد هر اپلیکیشنی که بخواهد برای ترغیب کاربران به انتخاب ردیابی، پولی به‌عنوان رشوه به آن‌ها پرداخت کند، از اپ استور بیرون خواهد انداخت.

آنچه مسلم است این است که قابلیت ATT یک قابلیت کاملاً جدید است و باید حداقل چند ماهی صبر کنیم تا نتیجه‌ی عینی تعامل کاربران با آن را ببینیم.

منبع: Phonearena

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید