آخرین به‌روزرسانی ویندوز به کار ادوبی فلش پلیر پایان می دهد - تکفارس 
آخرین به‌روزرسانی ویندوز به کار ادوبی فلش پلیر پایان می دهد - تکفارس 
آخرین به‌روزرسانی ویندوز به کار ادوبی فلش پلیر پایان می دهد - تکفارس 

آخرین به‌روزرسانی ویندوز به کار ادوبی فلش پلیر پایان می دهد

مهدی ملکی
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - 09:34
فلش پلیر

ادوبی فلش با توجه به آخرین اقدام شرکت ادوبی، در حال سپری کردن واپسین روزهای عمر خود است. این شرکت پیش‌تر در سال گذشته میلادی رسماً پایان کار فلش را اعلام کرد؛ با این حال مایکروسافت در ویندوز ۱۰ به پشتیبانی از این اپلیکیشن ادامه می‌داد و فلش جزوی از اجزای این سیستم عامل محبوب بود. حال با عرضه به‌روزرسانی ۲۱H1، پشتیبانی از فلش از سوی مایکروسافت نیز پایان می‌یابد. عرضه رسمی این به‌روزرسانی از ماه جاری آغاز می‌شود و کاربران با دریاف آن، دیگر به فلش به عنوان جزوی از ویندوز ۱۰ دسترسی نخواهند داشت.

این گزارش اولین بار توسط The Verge  و با استناد بر یکی از پست‌های بلاگ ویندوز منتشر شد. عنوان گزارش اولیه «به‌روزرسانی ادوبی فلش منجر به پایان پشتیبانی از آن می‌شود»‌ بود. افزون بر ویندوز ۱۰، کاربران ویندوز ۸.۱، ویندوز سرور ۲۰۱ و ویرایش عادی ویندوز ۸، با دریافت آخرین به‌روزرسانی باید با ادوبی فلش وداع کنند.

مطالب مرتبط:

ادوبی فلش در زمان‌های دور، یعنی در اواخر دهه ۹۰ و اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی برای اجرای اپلیکیشن‌های چند رسانه‌ای مبتنی بر تعامل مانند بازی‌های وی برنامه‌های تعبیه شده درون مرورگرهای وب استفاده می‌شد. پس از آن استانداردهایی نظیر HTML5، WebGL و WebAssembly به تدریج جایگزین ادوبی فلش شدند. این جایگزینی‌ها در کنار افزایش مولفه‌های امنیتی، به منسوخ شدن چنین اپلیکیشن‌هایی دچار شد.

ادوبی فلش پلیر

نزدیک به ۴ سال پیش ادوبی از برنامه خود برای پایان دادن به پشتیبانی از فلش پلیر تا پایان سال ۲۰۲۰ خبر داده بود. به گفته ادوبی پشتیبانی از فلش پلیر در تاریخ ۱۱ دی ماه (۳۱ دسامبر) پایان می‌یافت و همین موضوع نیز رخ داد. در حال حاضر علاوه بر این ادوبی تمام نسخه‌های قبلی فلش پلیر را از سایت رسمی خود حذف کرده است و اجرای محتویات مبتنی بر فلش را نیز مسدود می‌کند. ادوبی از کسانی که فلش پلیر را بر روی سیستم خود نصب کرده‌ بودند، درخواست کرده بود تا قبل از تاریخ پایان پشتیبانی آن را حذف کنند.

شرکت گوگل نیز ۲ سال پیش اعلام کرد که از سال ۲۰۲۰ تصمیم دارد نمایه‌سازی محتوای Flash را متوقف نماید. اگر وب‌سایت شخصی شما پیش‌تر دارای محتوای Flash بوده، موتور جستجوگر گوگل آن را نادیده می‌گیرد. در صورتی که تصمیم داشته باشید تا محتوای موردنظر شما در سایت به نمایش در بیاید باید زبان آن به HTML 5 تغییر پیدا کند. این تغییر هیچ تاثیری بر کاربران نهایی نخواهد داشت.

Adobe Flash پلتفرمی بود که در زمان رونمایی در بیش از ۵۰۰ میلیون دستگاه به صورت همزمان نصب شد. با معرفی گوشی‌های هوشمند جدید، پلتفرم Flash عملا کارایی خود را از دست داد. به این نکته باید اشاره کنیم که Flash هم‌اکنون به صورت پیش‌فرض در مرورگرهای Edge، کروم و فایرفاکس غیرفعال شده است.

در حقیقت شرکت موزیلا مدتی پیش رسماً تائید کرد که فایرفاکس ۸۴ آخرین نسخه از این مرورگر خواهد بود که از ادوبی فلش / Adobe Flash پشتیبانی خواهد کرد. فایرفاکس ۸۵ که در تاریخ سه شنبه ۷ بهمن ماه (۲۶ ژانویه ۲۰۲۱ میلادی) عرضه شد، به پشتیبانی از ادوبی فلش خاتمه داد. عملکرد بهبودیافته و امنیت بیشتر از جمله ویژگی‌های فایرفاکس ۸۵ است.

پشتیبانی از ادوبی فلش برای کاربران کانال‌های فایرفاکس نایتلی و نسخه بتای این مرورگر، به ترتیب در روزسه شنبه ۲۷ آبان (۱۷ نوامبر ۲۰۲۰) و دوشنبه ۲۴ آذر ماه (۱۴ دسامبر ۲۰۲۰) به پایان رسید. کاربران حتی در صورت تمایل نیز قادر به فعال‌سازی دوباره ادوبی فلش روی مرورگر فایرفاکس خود نیستند. از سوی دیگر، افزونه Adobe Flash نیز از روز سه شنبه ۲۳ دی ماه (۱۲ ژانویه ۲۰۲۱ میلادی) اجرا و بارگیری محتوای فلش را متوقف کرد.

منبع: GSM Arena

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید