سونی اکسپریا ۱ III و اکسپریا ۵ III رسما معرفی شدند - تکفارس 
سونی اکسپریا ۱ III و اکسپریا ۵ III رسما معرفی شدند - تکفارس 
سونی اکسپریا ۱ III و اکسپریا ۵ III رسما معرفی شدند - تکفارس 

سونی اکسپریا ۱ III و اکسپریا ۵ III رسما معرفی شدند

مهدی ملکی
۲۵ فروردین ۱۴۰۰ - 16:56
سونی اکسپریا ۱ III و سونی اکسپریا ۵ III

سونی به تازگی در رویداد اکسپریا خود از سه گوشی هوشمند جدید شامل دو دستگاه پرچم‌دار با نام‌های اکسپریا ۱ III و اکسپریا ۵ III رونمایی کرده است. گوشی دوم مانند همیشه برای کاربرانی مناسب‌تر است که با وجود علاقه به محصولات فشرده و کوچک‌تر، قصد ندارند چیزی را از منظر تجربه کاربری از دست بدهند.

هر دو گوشی مذکور دارای دوربین‌های تله‌فتو قابل توجهی هستند که می‌توانند شرایط خود را بین ۷۰ الی ۱۰۵ میلی‌متر تغییر دهند. با تغییر این ابعاد، بزرگنمایی هر دو دستگاه بین ۲.۹ الی ۴.۴ برابر تغییر می‌کند. این لنز ۲.۹/۱ اینچی دارای رزولوشن ۱۲ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.3 یا f/2.8 (با توجه به فاصله کانونی و OIS مورد نظر شما) است.

بزرگنمایی دیجیتال اکنون قادر به بزرگنمایی برابر با ۳۰۰ میلی‌متر است که نسبت به ۲۰۰ میلی‌متری که پیش‌تر در اکسپریا ۱ II و اکسپریا ۵ II قابل دسترسی بود، پیشرفتی محسوس به شمار می‌رود. سونی این فناوری جدید را AI Super Resolution Zoom می‌نامد.

سونی اکسپریا ۱ III و سونی اکسپریا ۵ III

دوربین اصلی از لنز ۱۲ مگاپیکسلی ۱.۷/۱ اینچی همراه با دیافراگم f/1.7 با پشتیبانی از OIS استفاده می‌کند. لنز فوق عریض نیز دارای رزولوشن مشابه ۱۲ مگاپیکسل ۲.۶/۱ اینچی و دارای دیافراگم f/2.2 و پشتیبانی از فوکوس خودکار است. مورد دوم در میان گوشی‌های بازار اصلاً‌ متداول نیست و حتی محصولات پرچم‌دار هم به چنین قابلیتی مجهز نیستند.

سونی برای عملکرد بهینه و بهتر از لنزهای زایس در پوشش T بهره برده است. از دیگر ویژگی‌های نرم‌افزاری ثانویه می‌توان به Real-Time Eye AF، Optical SteadyShot و فیلم‌برداری ۴کی با نرخ فریم ۱۲۰ و پشتیبانی از صحنه آهسته اشاره کرد.

دوربین جلوی این دو دستگاه نسبت به مدل سال قبل تفاوتی نداشت و سونی باز هم از حسگر ۸ مگاپیکسلی بهره برده است. تنها تفاوت در دوربین اکسپریا ۱ III، پشتیبانی از ۳D ToF است.

بنابراین در حالی که دوربین‌ها در هر دو گوشی تقریباً یکسان هستند، تفاوت‌های موجود در نمایشگرها، اکسپریا ۱ III و اکسپریا ۵ III را متمایز می‌کنند. اکسپریا ۱ III به یک نمایشگر ۶.۵ اینچی ۴کی اولد با نسبت ابعاد ۲۱:۹ مجهز است که علاوه بر پشتیبانی از نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز، می‌تواند محتوای HDR را هم نمایش دهد.

اکسپریا ۵ III نیز این بار از نرخ تازه سازی ۱۲۰ هرتز پشتیبانی می‌کند. با این وجود نمایشگر این دستگاه با ابعاد ۶.۱ اینچی، اندازه کوچک‌تری از همتای خود دارد. این نمایشگر با نسبت ابعاد ۲۱:۹ دارای رزولوشن فول اچ‌دی (FHD) است و از HDR پشتیبانی می‌کند.

سونی اکسپریا ۱ III و سونی اکسپریا ۵ III

دستگاه‌های یاد شده به پردازنده اسنپدراگون ۸۸۸ مجهز هستند. اکسپریا ۱ III دارای ۱۲ گیگابایت رم با حافظه داخلی ۲۵۶ یا ۵۱۲ گیگابایت است. اکسپریا ۵ III از عضو بزرگ‌تر این خانواده اندکی ضعیف‌تر و دارای ۸ گیگابایت رم و ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی است. گفتنی است که هر دو گوشی هوشمند مورد بحث دارای درگاه هیبرید دوگانه سیم‌کارت هستند؛ به این معنی که کاربر در صورت تمایل می‌تواند حافظه دستگاه خود را وسیله کارت میکرو اس‌دی (micro SD) افزایش دهد.

از مشخصات اصلی که عبور کنیم، حتی باتری‌های این دو محصول هم عیناً مشابه هستند. اکسپریا ۱ III و اکسپریا ۵ III از باتری ۴۵۰۰ میلی‌آمپر ساعتی بهره می‌برند که از نرخ شارژ ۳۰ وات پشتیبانی می‌کند. به لطف این نرخ شارژ، تنها در ۳۰ دقیقه، ۵۰ درصد از ظرفیت باتری شارژ می‌شود. سونی اطمینان داده که این باتری حداقل تا سه سال عمر بالای خود را حفظ می‌کند. اکسپریا ۱ III برخلاف محصول دیگر از شارژ بی‌سیم هم پشتیبانی می‌کند و سونی این مورد را در گوشی بزرگ‌تر خود لحاظ کرده است.

مطالب مرتبط:

این دو دستگاه اگر نگاهی به بخش چند رسانه‌ای و مخصوصاً بازی نداشته باشند، پرچم‌داران قدرتمندی نخواهند بود؛ سونی به همین منظور تمام تلاش خود را کرده تا کاربرانش را ناامید نکند.هر دو گوشی دارای بلندگوهای با کیفیت استریو هستند و نمایشگر آن‌ها در بازی‌هایی که پشتیبانی می‌شوند، Motion Blur را تا ۲۴۰ هرتز کاهش می‌دهند. افزاینده گامای پایین، شفافیت اشیا را در تاریکی افزایش می‌دهد و اکولایزر صدا کمک می‌کند که درک درستی از شلیک گلوله‌ها و صدای پای دیگر بازیکنان داشته باشید.

سونی تلاش‌های خود را به این‌جا خاتمه نداده و در زمینه افزایش کیفیت صدای ورودی هنگام چت صوتی هم فعال بوده است. این مهم با حذف صدای پس‌زمینه و ارتقای کیفیت صدای شخص ممکن شده است.

سونی اکسپریا ۱ III و سونی اکسپریا ۵ III

حذف گیم‌پلی بازی هم در رزولوشن ۱۰۸۰p و ۱۲۰ فریم بر ثانیه ممکن است و سونی این بار از قابلیت موسوم به Rewind هم بهره برده است. این ویژگی بسیار مشابه قابلیت ضبط هایلایت انویدیا عمل و ۳۰ ثانیه آخر از گیم‌پلی شخص را ضبط می‌کند. بنابراین شما می‌توانید با فشردن دکمه ضبط، از ثبت ۳۰ ثانیه نهایی گیم‌پلی خود در هر شرایطی اطمینان حاصل کنید.

آخرین تفاوت کلیدی بین اکسپریا ۱ III و اکسپریا ۵ III در فناوری محافظت از نمایشگر است. سونی در طراحی نمایشگر اکسپریا ۱ III از گوریا گلس ویکتوس (Gorilla Glass Victus) استفاده کرده و برای پشت این گوشی به گوریلا گلس ۶ مات روی آورده است.

اکسپریا ۵ III تفاوتی اندکی دارد و در هر دو سوی آن از گوریلا گلس ۶ استفاده شده است. لازم به ذکر است که هر دو دستگاه یاد شده از استاندارهای مقاومت در برابر گرد و غبار و آب IP65/68 پشتیبانی می‌کنند. اکسپریا ۱ III در سه رنگ مشکی مات، خاکستری مات و بنفش مات راهی بازار خواهد شد. اکسپریا ۵ III هنگام عرضه در سه رنگ‌بندی مشکی، سبز و صورتی در دسترس قرار خواهد گرفت. سونی تایید کرده که با شروع این تابستان، هر دو گوشی به بازار عرضه خواهند شد اما هنوز خبری از قیمت آن‌ها نیست و ما بعدها شاهد اعلام قیمت خواهیم بود.

منبع: GSM Arena

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید