اپل کار تا سال ۲۰۲۸ عرضه نخواهد شد - تکفارس 
اپل کار تا سال ۲۰۲۸ عرضه نخواهد شد - تکفارس 
اپل کار تا سال ۲۰۲۸ عرضه نخواهد شد - تکفارس 

اپل کار تا سال ۲۰۲۸ عرضه نخواهد شد

مجید مهرعلی
۸ دی ۱۳۹۹ - 14:05
اپل کار تا سال ۲۰۲۸ عرضه نخواهد شد - تکفارس 

هفته گذشته رویترز گزارش داد که تولید خودروی برقی اپل از سال ۲۰۲۴ آغاز می‌شود و این اتفاق باعث شد تا شایعات زیادی پیرامون اپل کار (Apple Car) منتشر شود. برخی منابع ادعا کردن که این شرکت مشغول کار بر روی باتری‌ای تک‌سلولی و انقلابی در کنار چیزهای دیگر است. به هر حال، مینگ چی کو (Ming-Chi Kuo) تحلیلگر شناخته‌شده حوزه اپل، متن ویژه‌ای را در رابطه با خودروی برقی سازنده آیفون منتشر کرده است و در آن به این نکته اشاره می‌کند که بازار در رابطه با این محصول بیش از حد هیجان‌زده است و  ۲۰۲۵ نزدیک‌ترین سالی است که احتمال انتشار خودرو مورد بحث در آن وجود دارد. از نظر این شخص با دید واقع‌گرایانه، اپل کار سال ۲۰۲۸ یا دیرتر عرضه خواهد شد.

مینگ چی کو سه مشکل اصلی در رابطه با اپل کار را مطرح می‌کند، عدم قطعیت درباره زمان انتشار، عدم قطعیت در رابطه با تأمین‌کنندگان و خصوصیات ساختاری خودرو و عدم اطمینان از توان رقابت اپل در بازار خودروهای برقی و بدون سرنشین.

در متن منتشرشده، مینگ چی کو می‌گوید که او پیش‌تر پیش‌بینی کرده بود که اپل کار بین سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۵ عرضه می‌شود، اما تحقیقات جدید او نشان می‌دهد که اپل ممکن است تاریخ انتشار را به میزان چشم‌گیری به عقب انداخته باشد. جدیدترین بررسی صورت‌ گرفته توسط مینگ چی کو به این نکته اشاره می‌کند که اگر روند توسعه محصول از سال جدید میلادی آغاز شود و همه چیز خوب پیش رود، انتشار در بازه ۲۰۲۵ تا ۲۰۲۷ اتفاق خواهد افتد. به هر حال، بر اساس استانداردهای اپل و تغییرات سریع در صنعت خودروهای برقی و بدون سرنشین، به نظر این تحلیلگر اگر اپل کار تا ۲۰۲۸ از راه نرسد، «جای تعجب نخواهد بود».

از آنجایی که زودترین تاریخ محتمل سال ۲۰۲۵ و یا حتی دیرتر است، مینگ چی کو بر این باور است که خصوصیات ساختاری اپل کار در حال حاضر در مرحله تکامل قرار دارند و خصوصیات نهایی تا بازه ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۵ مشخص نخواهند شد.

مینگ چی کو به سرمایه‌گذاران هشدار می‌دهد  که اگر چه اپل در زمینه خودروهای برقی دارای تعدادی جنبه‌ قدرتمند است، اما این شرکت «همیشه در تجارت‌های جدید موفق نبوده است». او برای مثال به هوم‌پاد (HomePod) اشاره می‌کند که نتوانست سهم بزرگی از بلندگوهای هوشمند را تصاحب کند (حتی گفته می‌شود که توسعه بلندگوهای هوشمند اپل موقتاً متوقف شده است).

در یک چشم‌انداز بزرگ، به عقیده مینگ چی کو رقابت در بازار خودروهای برقی و بدون سرنشین بسیار شدید است و نمی‌توان اطمینان داشت که اپل در این بازار عملکرد موفقی داشته باشد. جنبه‌های حساس این فناوری، نه سخت‌افزار بلکه داده‌های رانندگی خودکار و هوش مصنوعی است و یکی از نگرانی‌های اصلی این تحلیلگر فاصله پنج ساله یا بیشتر اپل با شرکت‌های مثل تسلا، ویمو (Waymo) و دیگران در زمینه تجربه عمیق است.

از طرف دیگر، مورگان استنلی (Morgan Stanley) نظر مخالفی با مینگ چی کو دارد و بر این عقیده است که اپل در جایگاهی است که می‌تواند «ابداعات جدیدی در خودکارسازی و تازه‌سازی فناوری را به ارمغان آورد».

افزون بر این، تحلیلگران گلدمن سَکس (Goldman Sachs) بر این باورند که اپل علاقه شدیدی به تجربه حوزه خودرو دارد.

در اخر باید گفت که مینگ چی کو در گزارشی جدید بیان می‌کند که «طرح‌های مفهومی اپل کار» که در حال منتشر شدن هستند، تنها گمانه‌زنی بوده و رابطه‌ای با تأمین‌کنندگان واقعی آن ندارند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید