همکاری انویدیا و بنز برای تولید نسل جدید ابررایانه‌ها برای خودروها - تکفارس 
همکاری انویدیا و بنز برای تولید نسل جدید ابررایانه‌ها برای خودروها - تکفارس 
همکاری انویدیا و بنز برای تولید نسل جدید ابررایانه‌ها برای خودروها - تکفارس 

همکاری انویدیا و بنز برای تولید نسل جدید ابررایانه‌ها برای خودروها

پارسا سرشار
۵ تیر ۱۳۹۹ - 20:59
همکاری انویدیا و بنز برای تولید نسل جدید ابررایانه‌ها برای خودروها - تکفارس 

شرکت‌های مرسدس بنز و انویدیا قصد دارند با همکاری یکدیگر، به توسعه نسل جدیدی از پلتفرم‌های رایانش (Computing Platform) برای خودروها بپردازند که از تکنولوژی بروزرسانی بی‌سیم (OTA) نرم‌افزار‌ها تا رانندگی بدون سرنشین را پشتیبانی می‌کند. این خودرو‌ساز آلمانی اعلام کرده است که از اوایل سال میلادی ۲۰۲۴ قصد دارد ناوگان‌های شرکت خودرو‌سازی خود را به این تکنولوژی مجهز‌ کند.

پلتفرم جدید مبتنی‌بر فناوری، مدار مجتمع اورین (System on a chip Orin) انویدیا است و همچنین از درایور AGX، مخصوص سیستم‌های بدون سرنشین هم در این پلتفرم استفاده شده است. کمپانی انویدیا در ابتدا فناوری اورین را در نمایشگاه سالیانه تکنولوژی (CES) در دسامبر ۲۰۱۹ معرفی کرد و در کنار خصوصیات منحصربه‌فرد این فناوری مانند: انتقال بیش‌از ۲۰۰ تریلیون دستور بر ثانیه، این شرکت هنوز جزییات دیگری را در خصوص این تکنولوژی جذاب منتشر نکرده است.

پلتفرم‌ جدید تمام سیستم‌های نرم‌افزاری مخصوص رانندگی بدون سرنشین را کاملا پوشش می‌دهد، نرم‌افزار‌هایی مانند: سیستم حرفه‌ای راننده خودکار تسلا، کادیلاک سوپرکروز (Super Cruise) و سیستم پارک هوشمند اسمارت سامن (Smart Summon) تسلا. همچنین طی ۴ سال آینده، بروزرسانی‌های نرم‌افزاری بی‌سیم گوشی‌های هوشمند هم در مدل‌های مرسدس بنز شروع به کار می‌کنند. خوروسازان در تکاپو هستند تا با کمپانی تسلا رقابت کنند، تسلا سال‌های زیادی است که در فناوری بروزرسانی بی‌سیم پیشرو است و با بروزرسانی‌هایی که برای مشتریان خود منتشر می‌کند، تقریبا می‌تواند همه چیز، از دستیار هوشمند راننده خودکار تا خودرو‌های برقی خود را تغییر دهد. این فرآیندها دقیقا مشابه بروزرسانی‌ها و تعمیراتی است که کمپانی‌هایی مانند: اپل و سامسونگ برای گوشی های هوشمند خود توسط این فناوری انجام می‌دهند.

سیستم رانندگی انویدیا می‌تواند سر و چشم راننده را ردیابی کند، تا بتواند با ارزیابی کردن وضعیت راننده تشخیص دهد که راننده به جاده توجه می‌کند یا نه و همچنین این قابلیت را دارد تا با زیرنظر داشتن فرکانس چشمک زدن راننده، خواب آلوده بودن راننده را ارزیابی کند. براساس عملکرد تولیدکنندگان، انویدیا اعلام کرده که سیستم هوشمند خود می‌تواند با استفاده از: صدا، موارد قابل مشاهده و هشدار‌‌های دیگر توجه راننده را به جاده جلب کند. سیستم درایو IX انویدیا همچنین می‌تواند محیط بیرون خودرو را هم بررسی کند. برای مثال: اگر راننده بدون توجه به بیرون، درب خودرو را بازکند و دوچرخه سواری در حال عبور باشد،‌ طبق گفته انویدیا سیستم درایو آی ایکس با هشداری راننده را مطلع می‌کند یا به صورت فیزیکی مانع باز شدن در‌ها می‌شود تا دوچرخه سوار عبور کند.

شرکت خودروسازی جی ام جزء اولین‌ شرکت‌هایی است که بعد تسلا، سیستم بروزرسانی بی‌سیم را معرفی کرد. کمپانی فورد هم اعلام کرده، قصد دارد بروزرسانی نرم‌افزاری خودرو‌های مدل ۲۰۲۰ خود را گسترش دهد. حال، شرکت دایملر (Daimler) هم اعلام کرده به این رقابت ها می‌پیوندد.

اولا کِلِنیوس مدیر عامل اجرایی شرکت دایملر، روز سه‌شنبه در یک بیانیه مشترک با انویدیا گفته است که:

با دانلود کردن بروزرسانی‌ها و دستورالعمل‌های جدید از فضای ابری، ما قصد داریم به صورت مداوم سیستم‌های خود را بروزرسانی کنیم، به این وسیله قیمت خودروها هم افزایش پیدا می‌کند.

به سرعت اعلامیه‌ای در خبر‌ها منتشر شد که شرکت اصلی مرسدس بنز (شرکت دایملر) و BMW به همکاری خود در مورد آینده رانندگی بدون‌سرنشین، خاتمه دادند. واقعیتی که از دید تحلیلگران صنعت پنهان نبود. دو غول صنعت خودروسازی آلمان، در اوایل سال میلادی ۲۰۱۹ اعلام کرده بودند، که قصد دارند با صرف هزینه ۱ میلیارد دلار به همکاری مشترک در زمینه‌های: خودرو‌های بدون سرنشین، سیستم تقاضای خودرو، اسکوترهای برقی، اشتراک گذاری خودرو و شارژ کردن برقی خودروها بپردازند ولی در حدود ۲ هفته پس از اعلام این هم‌کاری دو کمپانی اعلام کردند که قصد دارند به این اتحاد در زمینه خودروهای بی‌سرنشین پایان دهند.

با توجه به گفته خبرگزاری آتونیوز: شرکت دایملر مدعی شده است که BMW اعلام کرده است که کمپانی مرسدس نمی‌تواند به موقع خود را به این تکنولوژی برساند تا بتواند با انویدیا همکاری کند.

سام ابوسالامید مدیر بخش آنالیز شرکت حقوقی گایدهوس (Guidehouse) می‌گوید:

به نظر من این اتفاق تصادفی نیست.در زمان اعلام این همکاری، من شک داشتم که این دو خودروساز بتوانند به این زودی‌ها از این تکنولوژی استفاده کنند.فناوری اورین راه‌حل بسیار قدرتمندتری، نسبت به راه‌حل‌هایی شرکت‌ موبایل‌آی (Mobileye) است.

شرکت بی‌ام‌و عضوی از یک گروه قدرتمند شامل: اینتل، موبایل‌آی و خودروسازی فیات کرایسلر است، که این گروه تلاش می‌کند به تولیدات عمده خودر‌وهای نیمه‌خودران و تمام‌خودران برسد.

ابوسالامید به این موضوع اشاره کرده است که، هنوز مشخص نیست پشته‌ نرم‌افزاری انویدیا در برابر راه‌حل‌های دیگر به چه میزان بهتر عمل کرده است.

به گفته او: انویدیا تمرکز بسیاری روی نرم‌افزار‌های شبکه عصبی دارد، در حالی که بسیاری از موارد موجود در صنعت در حال بازگشت به ترکیبی از الگوریتم‌های قطعی و احتمالی هوش مصنوعی هستند.

انویدیا یکی از شناخته شده‌ترین تولیدکنندگان کارت‌گرافیک برای رایانه‌ها در دنیا، چند سالی است که درگیر ساخت یک مغز مصنوعی به عنوان یک هوش‌مصنوعی قدرتمند برای خودرو‌های بدون سرنشین است و ریسک‌های زیادی را پذیرفته تا با ساخت آن، بتواند آن را به شرکت‌های خودروسازی بزرگ مانند: ولوو، فولکس‌واگون و دایملر بفروشد.

این شرکت مستقر در سانتا کلارا می‌خواهد جهت جلوگیری از هزینه‌های عظیم ناشی از تبدیل شدن اپراتور AV کامل، به استفاده از ابررایانه‌ها روی بیاورد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید