بررسی گوشی وان پلاس ۸ - تکفارس 
بررسی گوشی وان پلاس ۸ - تکفارس 
بررسی گوشی وان پلاس ۸ - تکفارس 

بررسی گوشی وان پلاس ۸

بررسی گوشی وان پلاس ۸ - تکفارس 

دستگاه‌های وان‌پلاس دیگر قاتلان پرچمداران مرسوم شما نیستند، آنها خودشان در حال نزدیک شدن به قیمت‌های گوشی‌های پرچمدار هستند. این موضوع لزوما بد نیست البته اگر بتوانند خوب عمل نمایند.

و صادقانه بگوییم که ما تردید نداریم که وان‌ پلاس ۸ سریع و بسیار زیبا است، سرعت نوسازی یکنواختی دارد و استفاده از آن بسیار جالب است. علاوه بر این، باز هم ارزان‌تر از گلکسی S20 سامسونگ است. در واقع، وان‌ پلاس ۸ از نظر رده‌ی قیمتی درست در کنار آیفون ۱۱ پرو قرار می‌گیرد و ما با جرات و استدلال بگوییم که این گوشی قدرت رقابت کردن با آن را دارد البته به شرطی که کسی در نظر داشته باشد به جای iOS از اندروید استفاده کند. همچنین وان‌ پلاس پشتیبانی از ارتباطات ۵G را نیز ارائه می‌دهد در حالیکه اپل هنوز به این موضوع ورود نکرده است.

وان‌ پلاس ۸ دارای عملکردی خارق‌العاده‌ای است، هرچند که دوربین آن از رقابت عقب مانده اما به آن اندازه مهم نیست که از آن به عنوان یک ایراد بزرگ یاد شود. اگر به دنبال تلفن جدیدی هستید – این یک پیشنهاد عالی است. اگر به فکر ارتقا به وان‌ پلاس ۲۰۱۹ یا به گلکسی S10 سامسونگ هستید، به نظر ما بهتر است که همان گوشی قدیمی خود را نگه دارید.

طراحی و صفحه نمایش

حتی دستگاه وان‌ پلاس غیر پرو هم امسال دارای صفحه نمایش خمیده است. برخی از کاربران صفحه‌های مسطح را ترجیح می‌دهند. نگارنده این مطلب، طرفدار طراحی «لبه‌ای» است، بنابراین این دستگاه از نگاه بیننده دارای زیبایی خاصی است. پشت تلفن نیز در قسمت‌های کناره‌های آن قوس‌دار است و عکس نمای جلوی آن را تداعی می‌کند. این گوشی برای دست کاملا مناسب است و لمس کردن شیشه مات در قسمت پشت آن لطیف و لذت‌بخش است و حس زمانی را که گوشی‌هایی از جنس بدنه آلومینیومی را استفاده می‌کردید، به شما دست می‌دهد.

وان‌ پلاس ۸ (OnePlus 8) به نوعی یک گوشی باریک، سبک و کاملاً متعادل می‌باشد و همچنین برای در دست گرفتن و استفاده با یک دست لذت‌بخش است. این احساس با کلیدهای اضافی که برای کلیک کردن و لمس بهبود یافته است و همچنین کلاک‌ها و لرزش‌ها در دست شما و نیز با بازخورد دقیق و اطمینان‌بخش کامل می‌شود.

به خاطر داشته باشید که اندازه‌ی صفحه نمایش ۶.۵ اینچی (اندازه مورب یا قطر صفحه نمایش) ممکن است روی کاغذ بسیار بزرگ به نظر برسد، اما در واقع با نسبت تصویر ۲۰ به ۹ عرضه شده که این یک نمایشگر باریک است اما سطح زیادی را ارائه می‌دهد. رزولوشن آن ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ پیکسل است که تراکم ۴۰۲  پیکسل در هر اینچ را عرضه می‌کند.

و مطمئناً، این صفحه نمایش از نرخ نوسازی بالا یعنی ۹۰ هرتز برخوردار است. وان‌ پلاس جزو نخستین تولیدکنندگان بزرگی است که این ویژگی را پذیرفته و هنوز هم با افتخار از آن در وان‌ پلاس ۸ استفاده می‌نماید. بله، برخی از پرچمداران قبلاً از ۱۲۰ هرتز استفاده کرده‌اند و حتی یک گوشی مخصوص گیم با نرخ تازه سازی ۱۴۴ هرتز نیز دیده‌ایم اما مطمئن باشید که نرخ تازه سازی ۹۰ هرتز همچنان احساس بسیار روان بودن برای صفحه نمایش را به ارمغان می‌آورد.

تعدادی پروفایل رنگی برای انتخاب وجود دارند، بنابراین خواه رنگ‌های دقیق و بی روح را دوست داشته باشید یا رنگ‌های گیرا و اشباع آمولد را، وان‌ پلاس ۸ رنگ‌های دلخواه شما را پوشش می‌دهد. ما همچنین حالت‌های رنگی به خصوص را برای استفاده در هنگام شب داریم (همچون فیلتر آبی) و برای مطالعه که صفحه نمایش را می‌توان به حالت سیاه یا سفید و همچنین اضافه بر این می‌توان به حالت گرم در آورد که تجربه‌ی مطالعه در کیندل آمازون را تقلید می‌نماید.

دوربین و صدا

وان‌ پلاس ۸ برای دوربین اصلی خود از سنسور ۴۸ مگاپیکسلی استفاده کرده است که بصورت پیش‌فرض عکس‌های ۱۲ مگاپیکسلی می‌گیرد. به چه علت؟ به دلیل پیوند پیکسل، که در این حالت هر چهار پیکسل در یک پیکسل ترکیب می‌شوند تا در چنین حالتی سنسور بتواند نور بیش‌تری را جذب نموده و عکس‌هایی با کیفیت بیشتر تحویل دهد. البته شما می‌توانید از رزولوشن بالاتری استفاده کنید و عکس‌هایی با کیفیت ۴۸ مگاپیکسلی بگیرید اما ما به این نتیجه رسیدیم که این کار ارزش دردسر ندارد و همان عکس‌های ۱۲ مگاپیکسلی به اندازه‌ی کافی خوب به نظر می‌رسند.

همانطور که مشاهده می‌کنید، HDR این گوشی از کیفیت شگفت‌انگیزی برخوردار است. وضعیت انحنای کناره‌ها و ثبت جزئیات از صحنه‌های موجود در سایه حتی در وضعیتی که عکس‌ از دینامیک بالا برخوردار است. اگر بخواهیم آن را از نظر رقابتی مقایسه کنیم، بله، عقب می‌ماند اما، با استفاده از آن به تنهایی، به ندرت از تصویری که با وان‌ پلاس ۸ خود گرفته‌اید ناامید خواهید شد.

عکس‌های نمونه

این بار در این گوشی دوربین تله فوتو وجود ندارد، بنابراین هیچ بزرگنمایی نوری وجود نخواهد داشت. خب، در مورد عکس‌های پرتره چطور؟ وان‌ پلاس ۸ برای تصاویر پرتره اندکی از زوم دیجیتال استفاده می‌نماید اما ما خیلی تحت تاثیر آن قرار نگرفتیم. این گوشی سعی می‌کند تا عمق تصاویر را تشخیص داده و در معرض دید قرار دهد و در بعضی‌ جاها بوکه‌ی غیر واقعی خود را به کار گیرد. علاوه بر این، باعث تقویت رنگ‌ها می‌شود که به ما عکس‌هایی با رنگ‌های اشباع شده و عجیب و غریبی تحویل می‌دهد.

این گوشی دارای یک دوربین التراواید است که به شما امکان می‌دهد تا از مناظر عکس‌هایی شکوهمند بگیرید یا ویدیوهای هیجان‌انگیز ضبط نمایید و اشیا متحرک را در قاب نگه‌ دارید. این سنسور تنظیم شده است تا رنگ‌ها با دوربین اصلی مطابقت داشته باشد، پس در صورتی که  نیاز داشته باشید تا بین دوربین‌های اصلی و التراواید جابجایی انجام دهید، احساس خستگی نمی‌کنید.

دوربین سوم در وان‌ پلاس ۸ یک دوربین ماکرو است. ما مطمئن نیستیم که چرا این قضیه به یک ترند تبدیل شده و هنوز از یک سنسور ماکرو شگفت‌زده نشده‌ایم. سنسور ۲ مگاپیکسلی زیر لنز ماکرو در وان‌ پلاس ۸ جزئیات و کیفیت خوبی را ارائه نمی‌دهد. ما اکثر اوقات فراموش می‌کنیم که چنین دوربینی هم وجود دارد.

دوربین سلفی نیز به طور خوشایندی غافلگیرکننده است. عکس‌ها بسیار دقیق و دارای دقت رنگ عالی و عملکرد  HDR بسیار خوب هستند. بعضی اوقات کارهایی عجیب و غریب با چهره و رنگ پوست انجام می‌شود، اما در کل، ما به این دوربین برای گرفتن عکس‌های خوب اعتماد داریم.

چند نمونه عکس با دوربین سلفی

ویدیوهایی که وان‌ پلاس ۸ می‌گیرد از پویایی و جزئیات کامل برخوردار هستند. رنگ‌ها اما تا حدودی به سوی فوق اشباع گرایش دارند و اندکی نامتقارن به نظر می‌رسند. خوب است که به خاطر داشته باشید که شما می‌توانید در حین ضبط کردن یک ویدیوی ۴K، به لنز التراواید تغییر سنسور دهید که چنین عملکردی از عهده‌ی هر نوع تلفن هوشمندی بر نمی‌آید. فوکوس اتوماتیک نیز روی نقطه‌ی مورد نظر بسیار سریع و بدون هیچگونه نگرانی انجام می‌شود.

وان‌ پلاس ۸ از یک جفت بلندگوی همسان به صورت استریو برای پخش صدا استفاده می‌کند. بلندگوی تحتانی از رنج صدای میانی تا بم و صدای باس کوبنده پشتیبانی می‌نماید در حالیکه بلندگوی بالایی که در محل قرار گرفتن گوش قرار دارد به خصوص برای پخش صدای زیر و همچنین به عنوان بلندگوی تویتر (Tweeter) و فرکانس‌های زیر، دارای دامنه‌ای گسترده است و به قدر کافی از صدایی قوی و بلند برخوردار است. از آنجایی که صدای این بلندگو دارای عمق زیادی نیست ممکن است صدای آن اندکی کم‌طنین و زمخت به نظر برسد. گرچه شما نمی‌توانید از موسیقی مورد علاقه‌ی خود که از طریق این بلندگو‌ها که با غرش پخش می‌شوند لذت ببرید اما می‌توانید در حالیکه در بالکن منزل خود در حال آفتاب گرفتن هستید، فیلم‌های یوتیوب را نیز تماشا کنید.

نرم‌افزار و عملکرد

وان‌ پلاس هنگام به کارگیری اندروید برای نیازهای خود، همیشه لمس بسیار سبکی را اعمال کرده است. در این جا موضوعی که مطرح است این است که OxygenOS خیلی شبیه به اندروید ۱۰ به نظر می‌رسد اما دارای چند ویژگی برتر است و تعدادی بهسازی هم در داخل بدنه‌ی آن انجام شده است که به موجب آن، با سخت‌افزار وان‌ پلاس بهتر ارتباط برقرار می‌کند.

بله، مرور صفحات، پیمایش، دانلود کردن و راه‌اندازی برنامه‌ها به طور رعد آسایی سریع است اما ما همچنین بهینه‌سازی‌های خاصی را برای اتصال به ارتباطات ۵G داریم. می‌دانید، استاندارد جدید هنوز هم برای باتری عوارضی به همراه دارد و به همین دلیل است که وان‌ پلاس ساز و کارهایی برای این گوشی در نظر گرفته است که به صورت هوشمند به ۴G تغییر وضعیت می‌دهد و بنابراین هنگامی که اتصالات شما برقرار است در مصرف انرژی باتری صرفه‌جویی می‌شود. البته این ویژگی دارای دو کانال سرعت اتصال به شبکه است که سرعت Wi-Fi کند را با استفاده هوشمندانه از ۵G – در صورتی که در دسترس قرار داشته باشد – برای یاری رساندن، افزایش خواهد داد.

حالت تاریک یا Dark Theme که اینک مد روز محسوب می‌شود و یک مجموعه اصلی از برنامه‌های ضروری را که با تجربه‌ی وان‌ پلاس از طریق نگاه و احساس مناسب هستند نیز در این گوشی موجود است.

وان‌پلاس ۸ دارای یک حسگر اثر انگشت در صفحه نمایش است که طی سالهای متمادی کیفیت آن عالی شده است تا یکی از دقیق‌ترین اسکنرها در نوع خود باشد. اگر انگشتان شما عرق کند یا حتی از شدت کثیفی تقریبا ناخوانا باشد باز هم در کل به طور عجیبی دارای عملکردی عجیب و قابل اعتماد است. همچنین دارای قفل تشخیص چهره نیز هست که سریع و راحت است اما از آنجایی که فقط از دوربین سلفی استفاده می‌کند، خیلی ایمن نیست.

سخت‌افزاری که تمام این موارد را توانمند می‌سازد، به طور یقین، پردازنده‌ی فوق‌العاده سریع کوالکام، اسنپدراگون ۸۶۵ است که بسته به تمایل شما که کدام مدل را انتخاب نمایید، با ۸ یا ۱۲ گیگابایت حافظه‌ی رم همراه شده است. این گوشی همچنین دارای حافظه‌ی ذخیره‌سازی داخلی متغیر از ۱۲۸ تا ۲۵۶ گیگابایت است. بله، گرچه وان‌ پلاس ۸ از کارت حافظه‌ی microSD پشتیبانی نمی‌کند اما با این میزان حافظه‌ی داخلی شما با هیچ مشکلی رو به رو نخواهید شد. البته من می‌توانم به جرات بیان کنم که این میزان فضای حافظه برای ذخیره‌سازی مطابق با استانداردهای امروز، باز هم زیاد است.

عمر باتری

این بدنه‌ی نازک و ظریف یک باتری ۴۳۰۰ میلی‌آمپر ساعتی را در داخل جای داده است که بسیار بزرگ به نظر می‌رسد. آیا این باتری می‌تواند برای مدت زمانی طولانی انرژی مورد نیاز گوشی را تامین نماید؟ پاسخ سوال با اطمینان کاملی مثبت است.

شارژدهی باتری وان‌ پلاس ۸ در صورتی که به طور متوسط مورد استفاده قرار گیرد تا دو روز می‌تواند دوام بیاورد. بعضی از رسانه‌های اجتماعی، استفاده‌ی گهگاهی از یوتیوب، گرفتن چند تا عکس یا حتی ممکن است یک بازی سطحی جزو این استفاده‌ باشد. شما می‌توانید نتایج بنجمارک ما را مشاهده کنید که این گوشی می‌تواند ۱۰ ساعت گیم یا ۱۱ ساعت وبگردی انجام دهد. استفاده از نرخ تازه‌سازی پایین‌تر مانند ۶۰ هرتز برای صفحه نمایش، در میزان شارژدهی باتری تفاوت زیادی ایجاد نمی‌کند پس شما می‌توانید برای لذت بردن از یک انیمیشن روان در تمام اوقات از همان نرخ نوسازی ۹۰ هرتز استفاده نمایید.

بررسی گوشی وان پلاس ۸ - تکفارس 

تست باتری در زمان وبگردی

بررسی گوشی وان پلاس ۸ - تکفارس 

تست باتری در زمان استریم ویدئو در یوتیوب

بررسی گوشی وان پلاس ۸ - تکفارس 

تست باتری در زمان اجرای بازی‌های سه بعدی

بهترین گوشی های جایگزین برای وان‌ پلاس ۸

برای نخستین گوشی جایگزین، در ابتدا آیفون ۱۱ به ذهن متبادر می‌شود. در شروع با همان برچسب قیمت ۷۰۰ دلاری، این گوشی تجربه کامل iOS را به ارمغان می‌آورد و به خاطر وضعیت بدنه دارای گوشه‌های بریده شده است. آیفون ۱۱ همچنین فاقد لنز تله فوتو است، اما دارای آخرین دوربین‌های اصلی و التراواید اپل است. علاوه بر این، این گوشی دارای فناوری تشخیص چهره (Face ID) است و از Memoji نیز برای نوجوان‌ها پشتیبانی می‌کند.

سامسونگ هنوز پرچمداران سال ۲۰۱۹ خود یعنی سری گلکسی S10 را با قیمت ۷۵۰ دلار به فروش می‌رساند، اگر چیزی (مثلا گوشی قدیمی‌تر) برای مبادله نداشته باشید. این تلفن هنوز هم یک گوشی بسیار خوب، سبک، دارای دوربین‌های عالی و گوشی عمده از اکوسیستم خانه‌ی هوشمند سامسونگ است.

گوشی‌های پیکسل ۴ گوگل نیز با اندروید تمیز، دوربین‌های عالی و صفحه نمایش‌های معرکه یک پیشنهاد عالی است اما، آنها از فضای ذخیره‌سازی داخلی کمتری برخوردار هستند و باتری‌ آنها نیز چندان چشمگیر نیست.

یا اگر وسوسه شده‌اید تا کار کردن با گوشی‌های وان‌ پلاس را تجربه کنید اما صفحه نمایش‌های خمیده‌ی وان‌پلاس ۸ را دوست ندارید یا تمایل ندارید تا چنین قیمتی برای وان‌ پلاس ۸ بپردازید، هنوز هم می‌توانید مدل وان‌ پلاس ۷T را که مربوط به سال گذشته است و مدل آن فقط چند ماه قدیمی‌تر است، خریداری نمایید. این گوشی نیز دارای یک صفحه نمایش فوق‌العاده با نرخ نوسازی ۹۰ هرتز است. این تلفن هنوز شیک است و ۵۰۰ دلار هم قیمت دارد.

نقاط قوت:

  • لمس عالی و طراحی بسیار خوب و کاربرپسند
  • صفحه نمایش معرکه
  • عملکرد بسیار سریع و عالی
  • دارای مجموعه‌ای از ویژگی‌های ارزشمند

نقاط ضعف:

  • کیفیت دوربین از پرچمداران رقیب عقب‌تر است
  • ممکن است کاربران تمایل به گزینه‌های حافظه‌ی ذخیره‌‌سازی داخلی بیشتر یا شکاف کارت میکرو ‌اس‌دی داشته باشند
  • فاقد سنسور تله و دوربین ماکرو نیز به کار نمی‌آید
  • صدای بلندگوها خوشایند نیست

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید