بررسی گوشی سونی اکسپریا ۱۰ مارک II - تکفارس 
بررسی گوشی سونی اکسپریا ۱۰ مارک II - تکفارس 
بررسی گوشی سونی اکسپریا ۱۰ مارک II - تکفارس 

بررسی گوشی سونی اکسپریا ۱۰ مارک II

بررسی گوشی سونی اکسپریا ۱۰ مارک II - تکفارس 

اگر به دنبال گوشی هوشمندی هستید که شبیه به پرچمداران باشد و در عین حال، ارزان هم باشد، گوشی سونی اکسپریا ۱۰ مارک II بهترین گزینه برای خرید است. طراحی امنی بالانس دوباره به گوشی‌ های سونی بازگشته است و همچنین در نمایشگر ۶ اینچی OLED زیبای این گوشی نیز خبری از ناچ یا حفره نیست. سونی میان‌رده جدید خودش را به یک سیستم دوربین سه‌گانه مجهز کرده است تا این گوشی در زمینه دوربین هم حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد. به طور خلاصه، سونی اکسپریا ۱۰ مارک II یک نمونه ایده‌آل از یک گوشی میان‌رده با مشخصات فنی جذاب است.

این گوشی زیبا کیفیت ساخت بسیار بالایی دارد و از یک سری ویژگی‌های بسیار مهم نظیر حسگر اثر انگشت (روی لبه سمت راست) و جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون برخوردار است. حال اگر برخورداری از گواهی IP68 را هم به این موارد اضافه کنید، می‌بینید که سونی اکسپریا ۱۰ مارک II با قیمت ۴۰۰ دلاری‌اش، ارزش خرید بسیار بالایی دارد. در ادامه به بررسی کامل این گوشی جذاب می‌پردازیم پس با ما همراه باشید.

طراحی

کمپانی سونی از زمان معرفی گوشی اکسپریا ۱ زبان طراحی خودش را در تمامی محصولاتش حفظ کرده و به ترندهای صنعت گوشی‌های هوشمند توجهی نشان نداده است. از این رو، گوشی‌های بلند و باریک این کمپانی ژاپنی به شدت منحصر به‌فرد هستند. البته این گوشی با نمایشگر ۶ اینچی‌اش به هیچ وجه یک گوشی کامپکت (جمع و جور) محسوب نمی‌شود. گفتنی‌ست که این گوشی در مقایسه با سامسونگ گلکسی S10e به میزان ۱ میلی‌متر باریک‌تر است و به همین دلیل، به راحتی می‌توانید با یک دست با این گوشی کار کنید.

فریم اصلی سونی اکسپریا ۱۰ مارک II از جنس پلاستیک است و این مورد باعث شده است که این گوشی به شدت سبک باشد (۱۵۱ گرم). باید اشاره کنیم که این گوشی به هیچ وجه حس یک گوشی پریمیوم با بدنه فلزی را القا نمی‌کند. همچنین پنل جلویی و پشتی این گوشی با شیشه گوریلا گلس ۶ پوشیده شده که به شدت مستعد جذب اثر انگشت است (به خصوص در رنگ مشکی).

شایان ذکر است که حاشیه‌های پایینی و فوقانی نمایشگر این گوشی بسیار باریک هستند و عدم وجود ناچ و حفره باعث شده است که سونی اکسپریا ۱۰ II استایل جذاب‌تری داشته باشد. درگاه سیم کارت/ کارت حافظه یک سرپوش دارد که برای گواهی IP68 ضروری است. اما پورت USB-C و جک ۳.۵ میلی متری هدفون هیچ پوششی ندارند.

حسگر اثر انگشت بر روی لبه سمت راست تعبیه شده و در جایی‌ست که انگشت شصت به خوبی به آنجا می‌رسد. لازم به ذکر است که این حسگر اثر انگشت به شدت سریع و قابل اعتماد است و با دکمه پاور گوشی یکپارچه شده است. در این گوشی خبری از اسپیکرهای استریو نیست و فقط یک اسپیکر در لبه پایینی آن وجود دارد. همچنین در حاشیه فوقانی نمایشگر نیز یک چراغ LED برای اعلام نوتیفیکیشن‌ها تعبیه شده است.

نمایشگر

سونی اکسپریا ۱۰ II به یک نمایشگر ۶ اینچی OLED مجهز شده که در این رنج قیمتی بسیار کمیاب است. رزولوشن این نمایشگر ۱۰۸۰ در ۲۵۲۰ است که تراکم پیکسلی ۴۵۷ ppi را به ارمغان می‌آورد. این یعنی نمایشگر سونی اکسپریا ۱۰ II بسیار باکیفیت است. همچنین حداکثر روشنایی این نمایشگر هم فوق‌العاده است و به ۶۰۰ نیت می‌رسد. این گوشی از دو حالت متفاوت برای نمایش تصاویر برخوردار است؛ اورجینال و استاندارد. در حالت اورجینال دقت رنگ‌ها بسیار بالا است و در حالت استاندارد، کنتراست و غلظت و عمق رنگ‌ها به میزان چشمگیری افزایش می‌یابد.

دمای رنگ‌های این نمایشگر در حالت پیش‌فرض نسبتاً سرد است، اما شما می‌توانید تراز سفیدی نمایشگر را به صورت دستی در تنظیمات تغییر دهید. ناگفته نماند که زاویه دید این نمایشگر هم بسیار خوب است، اما در زاویه ۱۸۰ درجه رنگ‌ها به بنفش تمایل پیدا می‌کنند. به لطف نسبت تصویر ۲۱:۹، تماشای ویدیو با این نمایشگر به شدت لذت‌بخش است.

دوربین و صدا

سونی اکسپریا ۱۰ مارک II به یک سیستم دوربین سه‌گانه مجهز شده است که نمونه این ترکیب را در بسیاری از گوشی‌ های هوشمند دیده‌ایم. این سیستم شامل یک دوربین اصلی ۱۲ مگاپیکسلی، یک دوربین الترا واید ۸ مگاپیکسلی و یک دوربین تله فوتوی ۸ مگاپیکسلی است.

در شرایط نوری خوب، اکسپریا ۱۰ II تصاویری باکیفیت و با جزئیات بسیار بالا ثبت می‌کند. دقت رنگ‌ها عالی‌ست و همچنین گستره دینامیکی تصاویر نیز کاملاً استاندارد است. گفتنی‌ست که دوربین این گوشی در برخی شرایط از هوش مصنوعی برای بهبود کیفیت تصاویر استفاده می‌کند. در ادامه می‌توانید نمونه تصاویر ثبت شده با دوربین‌های این گوشی را مشاهده کنید.

ویژگی Night Mode یا حالت شب هم در اکسپریا ۱۰ مارک II عملکرد بسیار خوبی دارد. روشنایی تصاویر بیش از حد زیاد نمی‌شود، اما جزئیات کاملاً مشخص هستند و در کل تضاد تصاویر قابل قبول ارزیابی می‌شود. این گوشی می‌تواند ویدیوهایی با رزولوشن ۴K و سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه ضبط کند که کیفیت قابل قبولی دارند. در مجموع، سیستم دوربین اکسپریا ۱۰ مارک II در حد و اندازه گوشی‌های پریمیوم بازار نیست، اما شما را راضی نگه می‌دارد.

بلندگوی تکی این گوشی چیز خاصی برای ارائه ندارد؛ این اسپیکر صدای نسبتاً بلندی را تولید می‌کند اما برای کاربری چندرسانه‌ای مناسب نیست؛ چرا که نمی‌تواند صدای باس قوی تولید کند و در صورتی که بلندی صدا را روی ۸۰ درصد و بالاتر تنظیم کنید، امواج زیادی را حس خواهید کرد. اگر اکسپریا ۱۰ مارک II با توجه به نمایشگر فوق‌العاده آن، به اسپیکرهای استریو مجهز می‌شد، دیگر چنین ضعفی وجود نداشت و این گوشی به یک دستگاه ایده‌آل برای کاربری چندرسانه‌ای تبدیل می‌شد.

نرم‌افزار و عملکرد

مغز متفکر سونی اکسپریا ۱۰ مارک II تراشه اسنپدراگون ۶۶۵ است که با ۴ گیگابایت حافظه رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی همراه شده است. قطعاً این ویژگی‌های متوسط باعث نگرانی عده‌ای می‌شود، اما پس از تست این گوشی، ما با هیچ‌گونه لگ یا کاهش سرعتی مواجه نشدیم. همچنین برای تست عملکرد اکسپریا ۱۰ مارک II در زمینه گیمینگ، ما بازی‌های ویدئویی محبوب و باگرافیکی نظیر PUBG و Minecraft را روی این گوشی اجرا کردیم که خوشبختانه هر دو بازی بدون هیچ مشکلی اجرا شدند.

در بخش نرم‌افزار نیز اکسپریا ۱۰ مارک II به صورت پیش‌فرض از سیستم عامل اندروید ۱۰ و رابط کاربری اختصاصی سونی بهره می‌برد. این رابط کاربری بسیار ساده و سبک است و ویژگی Side-Sense نیز همچنان وجود دارد. به لطف این ویژگی، شما می‌توانید چند تا از اپلیکیشن‌های مورد نظر خود را انتخاب کنید و آن‌ها را در لبه‌های نمایشگر مخفی کنید، سپس با دو بار ضربه زدن بر روی لبه‌ها، این اپلیکیشن‌ها ظاهر می‌شوند و شما می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. البته این ویژگی هم ایرادات خودش را دارد، اما شما می‌توانید آن را در تنظیمات گوشی، بنا به خواسته خودتان شخصی‌سازی کنید.

عمر باتری

انرژی مورد نیاز سونی اکسپریا ۱۰ مارک II توسط یک باتری ۳۶۰۰ میلی‌آمپر ساعتی تأمین می‌شود. شاید در ابتدا باتری این گوشی ضعیف به نظر برسد چرا که باید انرژی نمایشگر ۶ اینچی این گوشی را تأمین کند، اما در واقع تست‌هایی که ما انجام دادیم حاکی از شارژدهی فوق‌العاده این دستگاه هستند. در تست وبگردی در اینترنت، اکسپریا ۱۰ مارک II به مدت ۱۱ ساعت و ۲۸ دقیقه دوام آورد که در نوع خود شگفت‌انگیز است. همچنین در تست استریم ویدیوهای یوتیوب هم این گوشی موفق شد که به مدت ۱۰ ساعت و ۵۸ دقیقه شارژ نگه دارد. در نهایت باید به تست گیمینگ یا تجربه بازی های سه‌بعدی اشاره کنیم که اکسپریا ۱۰ مارک II در این تست به واقع ما را شگفت‌زده کرد؛ با اجرای بازی‌ های سه بعدی، اکسپریا ۱۰ مارک II به مدت ۶ ساعت و ۹ دقیقه ماندگاری دارد.

با استفاده سنگین شما می‌توانید به راحتی یک روز کامل از اکسپریا ۱۰ II استفاده کنید و اگر از تماشای ویدیو و اجرای بازی فاکتور بگیریم، شارژدهی این گوشی به بیش از یک روز می‌رسد. بی‌شک دلیل شارژدهی عالی این گوشی استفاده از نمایشگر OLED و تراشه کم‌مصرف اسنپدراگون ۶۶۵ است. در کل، گوشی‌های اکسپریا بابت شارژدهی خوبی که دارند به شدت مورد تمجید قرار گرفته‌ا‌ند و اکسپریا ۱۰ مارک II هم از این قاعده مستثنی نیست.

بهترین جایگزین‌های سونی اکسپریا ۱۰ مارک II

کمتر گوشی ۴۰۰ دلاری در بازار وجود دارد که از نسبت تصویر ۲۱:۹ برخوردار باشد. اگر قصد خرید یک گوشی ۴۰۰ دلاری دارید و نسبت تصویر ۲۱:۹ برای شما مهم نیست، می‌توانید به سراغ محصولات سامسونگ بروید. گوشی سامسونگ گلکسی A51 یکی از پرفروش‌ترین گوشی‌ های بازار است. در واقع قیمت این گوشی ۳۵۰ دلار است و ویژگی‌هایی نظیر نمایشگر آمولد (AMOLED) و مشخصات فنی مشابه با اکسپریا ۱۰ II را ارائه می‌دهد.

بررسی گوشی سونی اکسپریا ۱۰ مارک II - تکفارس 

سونی اکسپریا ۱۰ مارک II

نقاط قوت:

  • نمایشگر بسیار باکیفیت
  • شارژدهی شگفت‌انگیز
  • وزن کم
  • طراحی شیک و زیبا
  • حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایتی
  • قیمت مناسب

نقاط ضعف:

  • اسپیکر تکی ضعیف
  • فریم پلاستیکی

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید