مایکروسافت: ما در رابطه با ویژگی متن‌باز اشتباه کردیم - تکفارس 
مایکروسافت: ما در رابطه با ویژگی متن‌باز اشتباه کردیم - تکفارس 
مایکروسافت: ما در رابطه با ویژگی متن‌باز اشتباه کردیم - تکفارس 

مایکروسافت: ما در رابطه با ویژگی متن‌باز اشتباه کردیم

مجید مهرعلی
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - 09:30
مایکروسافت: ما در رابطه با ویژگی متن‌باز اشتباه کردیم - تکفارس 

بعد از سال‌ها مبارزه با لینوکس در موضوع ویژگی متن‌باز (Open Source) بودن نرم‌افزارها، مبارزه‌ای که حتی به دسکتاپ ویندوز هم کشیده شد مایکروسافت اعتراف می‌کند که سیاست‌های اشتباهی را در قبال متن‌باز بودن نرم‌افزارها انتخاب کرده بوده است.

مدیر ارشد پیشین مایکروسافت استیو بالمر (Steve Ballmer) در اظهار نظری مشهور در سال ۲۰۱۱ لینوکس را « سرطانی نامیده بود که سعی دارد به هرچه در دسترسش است بچسبد».

رئیس حال حاضر مایکروسافت برد اسمیت (Brad Smith) بر این عقیده است که شرکت درباره ویژگی متن‌باز اشتباه کرده است.

اسمیت به‌تازگی در یک رویداد ام‌آی‌تی این‌طور بیان کرد که:

مایکروسافت در طرف اشتباه تاریخ قرار داشت وقتی در اوایل قرن کنونی ویژگی متن‌باز بودن پا به عرصه وجود نهاد و این موضع‌گیری اشتباه را خود من هم انجام داده‌ام.

اسمیت سابقه حضور ۲۵ ساله را در مایکروسافت دارد و در زمان مبارزه مایکروسافت با نرم‌افزارهای متن‌باز یکی از وکلای اصلی مایکروسافت به‌ شمار می‌رفت. اسمیت این‌طور می‌افزاید که «خبر خوب این است که اگر زندگی به اندازه کافی طولانی باشد، شما می‌توانید یاد بگیرید که تغییر کنید». مایکروسافت از زمانی که لینوکس را یک سرطان نامید تاکنون تغییرات زیادی کرده است. این غول نرم‌افزار سازی، حال یکی از بزرگ‌ترین مشارکت‌کننده‌ها در حوزه نرم‌افزارهای متن‌باز است و رقابت تنگاتنگی با دیگران نظیر گوگل، فیس‌بوک، داکر (Docker)، آپاچی و … دارد.

مایکروسافت در سال‌های اخیر به‌تدریج ویژگی متن‌باز بودن را به درون خود راه داده است و این ویژگی را در نرم‌افزارهایی مانند پاورشل (Powershell)، ویژوال استودیو کد (Visual Studio Code) و حتی موتور جاوا اسکریپت خود ادج (Edge) گنجانده است. مایکروسافت به‌علاوه با شرکت کنانیکل (Canonical) در حال همکاری است تا نرم‌افزار اوبونتو (Ubuntu) را به ویندوز ۱۰ بیاورد. همچنین مایکروسافت شرکت ژامارین را به‌ خدمت گرفته تا توسعه اپلیکیشن‌های موبایلی را بهبود بخشد و شرکت گیت‌هاب را نیز خریداری کرده است تا برای توسعه‌دهندگان، این انبار کد محبوب را در دسترس قرار دهد.

مایکروسافت قرار است از طریق یک به‌روزرسانی در ماه جاری، لینوکس کرنل (Linux Kernel) را به ویندوز ۱۰ بیاورد. پیش از این، لینوکس کرنل سال گذشته به کرومیوم (Chromium) موتور جستجوی ادج انتقال داده شده بود. مایکروسافت همچنین در حال همکاری با انجمن‌های فعال در زمینه متن‌باز است تا نرم‌افزارهای PowerToys را برای ویندوز ۱۰ ایجاد کند.

تفکر طراحی متن‌باز اتخاذ شده توسط مایکروسافت به این معنی است که در آینده شاهد فعالیت‌های بیشتری در زمینه متن‌باز در ویندوز خواهیم بود.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید