دبیان پدربزرگ سیستم عامل لینوکس ۳۰ ساله شد - تکفارس 
دبیان پدربزرگ سیستم عامل لینوکس ۳۰ ساله شد - تکفارس 
دبیان پدربزرگ سیستم عامل لینوکس ۳۰ ساله شد - تکفارس 

دبیان پدربزرگ سیستم عامل لینوکس ۳۰ ساله شد

افشین نوری
۲۷ مرداد ۱۴۰۲ - 18:14
دبیان

امروزه بیش از چند صد توزیع مختلف از این سیستم عامل محبوب در دنیا موجود می باشد. هر کدام از این توزیع ها، یک سری ویژگی های خاص و کلیدی را نیز در خود جای داده اند. 

دبیان (Debian) هرچند قدیمی‌ترین سیستم عامل لینوکس نیست و یک ماه جوان‌تر از Slackware است، اما این پروژه که توسط ایان مرداک شروع شد موفق‌ترین نسخه این سیستم عامل محسوب می‌شود.

وبلاگ دبیان اعلام کرده که این پروژه به طور رسمی ۳۰ ساله شده است. همانطور که احتمالا می‌دانید توزیع لینوکس توسط ایان مرداک در سال ۱۹۹۳ با پیامی به گروه خبری comp.os.linux.development ارسال شد.

مرداک در واقع جنبش بزرگی در جامعه نرم‌افزار منبع باز آزاد (FOSS) ایجاد کرد و حالا این سیستم عامل توسط داوطلبانی از سراسر جهان در حال توسعه است.

دبیان خود را یک سیستم عامل جهانی می‌داند ما و آن را در همه جا از جمله دیتاسنترها، کامپیوترهای شخصی، دستگاه‌های اینترنت اشیا، لپ‌تاپ‌ها، سرورها و حتی رایانه‌های ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌توان ببینیم.

اما موفقیت دبیان عمدتا به این خاطر است که بیش از هر نسخه دیگر لینوکس، پروژه های مشتق‌شده دارد. دبیان در حال حاضر قلب تپنده gLinux Rodete گوگل است و همچنین در سرویس ابری آمازون موسوم به AWS استفاده شده است.

اکثر فعالان حوزه لینوکس و سرور با توزیع دبیان آشنایی دارند. دبیان پایداری زیادی داشته و می تواند از سخت افزار های گسترده ای هم پشتیبانی نماید. در نتیجه، شما می توانید آن را برای مدیریت سرور های مختلفی مورد استفاده قرار دهید. دبیان می تواند برای راه اندازی وب سرور های فوق العاده قدرتمند به راحتی مورد استفاده قرار گیرد.

قبل از این توزیع دبیان، SLS محبوبیت زیادی داشت و در دنیای لینوکس حکمرانی می کرد. البته که باگ ها و مشکلات فراوان این توزیع باعث شدند تا کاربران به سراغ دبیان بروند. این توزیع نه تنها امکانات گسترده ای را از همان ابتدای کار در خود جای داده بود، بلکه در مقایسه با SLS بازدهی بهتری را نیز به همراه داشت.

در حال حاضر، لینوکس اوبونتو با داشتن سهم ۳۳.۹ درصدی، محبوب ترین سیستم عامل رایگان دنیاست و دبیان با سهم ۱۶ درصدی در رده دوم قرار دارد. همچنین مقامات چین قصد جایگزینی ویندوز با لینوکس در آینده نزدیک را دارند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید