آیفون SE 2020 یا آیفون ۱۱: کدامیک را باید بخرید؟ - تکفارس 
آیفون SE 2020 یا آیفون ۱۱: کدامیک را باید بخرید؟ - تکفارس 
آیفون SE 2020 یا آیفون ۱۱: کدامیک را باید بخرید؟ - تکفارس 

آیفون SE 2020 یا آیفون ۱۱: کدامیک را باید بخرید؟

افشین نوری
مقایسه متنی، موبایل و تبلت ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - 20:00
آیفون SE 2020 یا آیفون ۱۱: کدامیک را باید بخرید؟ - تکفارس 

اپل چندی پیش به صورت رسمی از آیفون SE 2020 رونمایی کرد. این گوشی در واقع جانشین آیفون SE که در سال ۲۰۱۶ معرفی شد، محسوب می‌شود. آیفون SE جدید قیمتی برابر ۳۹۹ دلار دارد و با این قیمت برای افرادی با بودجه متوسط که ممکن است قادر به خرید هندست‌های ۱۰۰۰ دلاری مانند آیفون ۱۱ پرو یا گلکسی S20 نباشند، ارائه شده است. هرچند این قیمت به معنای سخت‌افزار پایین‌تر برای آیفون SE است، اما این گوشی مجهز به چندین سخت‌افزار مدرن از جمله پردازنده A13 گوشی‌های آیفون ۱۱ است.

ما در این مقاله قصد داریم آیفون SE 2020 را با آیفون ۱۱ مقایسه کنیم و ببینیم این دو گوشی چه تفاوت‌هایی با هم دارند و آیفون SE با قیمت پایین‌‌تر خود دقیقا چه چیزهایی ارائه کرده است.

آیفون SE 2020

آیفون اقتصادی جدید

آیفون SE 2020 یا آیفون ۱۱: کدامیک را باید بخرید؟ - تکفارس 

اپل در فاصله زمانی چهار ساله بین آیفون SE جدید و مدل قدیمی آن، ارتقاهای زیادی را معرفی کرده است. این ارتقاها شامل شارژ بی‌سیم، مشخصات دوربین بهتر و مقاومت در برابر آب می‌شوند (متاسفانه آیفون SE 2020 فاقد جک هدفون است). اگر شما به دنبال خرید یک آیفون جدید هستید اما می‌خواهید در هزینه‌هایتان صرفه‌جویی کنید، آیفون SE بهترین گزینه برای شماست. قیمت این گوشی ۳۰۰ دلار کمتر از آیفون ۱۱ با قیمت ۶۹۹ دلار است.

آیفون ۱۱

دوربین‌های بهتر، نمایشگر بزرگتر

آیفون ۱۱

همانطور که گفته شد، آیفون ۱۱ چیزی حدود ۳۰۰ دلار از آیفون SE گران‌تر است. این گوشی علی‌رغم داشتن شباهت‌هایی با آیفون SE، در دو بخش نسبت به آن برتری دارد: آیفون ۱۱ نمایشگر بزرگتری دارد (۶.۱ اینچ در برابر ۴.۷ اینچ) و از طرف دیگر از دوربین‌های بهتری بهره می‌برد و دارای یک لنز واید دوم و دوربین سلفی بهتری است. اگر این دو بخش برایتان مهم هستند، حتما توصیه می‌کنیم که آیفون ۱۱ را بخرید.

اندازه و طراحی: آیفون SE کوچک و کامپکت است

بارزترین تفاوت آیفون SE و آیفون ۱۱ این است که آیفون ۱۱ بزرگتر است. نمایشگر این گوشی یک پنل ۶.۱ اینچی است، در حالیکه آیفون SE یک نمایشگر ۴.۷ اینچی دارد. بنابراین، برخلاف آیفون ۱۱ که فضای بیشتری را برای اجرای اپلیکیشن‌ها و تماشای ویدیوها در اختیار کاربران قرار می‌دهد، آیفون SE این محتواها را در یک صفحه‌نمایش کامپکت‌تر ارائه خواهد کرد.

هر دو گوشی اپل دارای نمایشگرهای LCD هستند، اما نمایشگر آیفون ۱۱ از نوع Liquid Retina HD بوده و صفحه‌نمایش آیفون SE از نوع  Retina HD است. این اسامی، عناوین تبلیغاتی هستند که اپل برای متمایز کردن تکنولوژی نمایشگرهای خود استفاده می‌کند. در ضمن، با اینکه هر دو گوشی تعداد پیکسل‌های یکسانی در هر اینچ نمایشگر خود دارند اما صفحه‌نمایش آیفون ۱۱ شارپ‌تر است.

آیفون SE 2020 یا آیفون ۱۱: کدامیک را باید بخرید؟ - تکفارس 

با این حال، برخی کاربران دکمه هوم آیفون SE را دوست خواهند داشت. از آنجاییکه اپل بعد از معرفی این گوشی، تولید آیفون ۸ را متوقف کرده است، آیفون SE تنها آیفونِ اپل خواهد بود که با دکمه هوم فیزیکی فروخته خواهد شد. استفاده از این دکمه به معنای آن است که شما مجبور به استفاده از ژست‌های سوایپ برای بازگشت به صفحه هوم یا مشاهده آخرین اپلیکیشن‌ها نخواهید بود. ضمنا دکمه هوم گوشی میزبان حسگر اثر انگشت برای باز کردن قفل دستگاه و همچنین تایید پرداخت‌های دیجیتالی خواهد بود (چیزی که اپل به آن Touch ID می‌گوید). این در حالی است که آیفون ۱۱ از سنسورهای تشخیص چهره روی دوربین جلو (همان Face ID) برای باز کردن قفل گوشی (یا به اصطلاح آنلاک کردن) استفاده می‌کند.

هر دو گوشی دارای استاندارد IP برای مقاومت در برابر آب هستند. با این حال، آیفون ۱۱ از استاندارد IP68 پشتیبانی می‌کند و آیفون SE از استاندارد IP67. این بدین معنی است که آیفون ۱۱ در زیر آب مقاوم‌تر از آیفون SE است. آیفون SE فقط می‌تواند به مدت ۳۰ دقیقه تا عمق ۱ متری دوام بیاورد.

ضمنا آیفون SE در رنگ‌های مشکی، سفید و قرمز عرضه شده است، اما آیفون ۱۱ علاوه بر این سه رنگ در رنگ‌های زرد، سبز و ارغوانی هم در اختیار کاربران قرار گرفته است.

دوربین: آیفون ۱۱ مشخصات بهتری در این بخش دارد

اگر شما کاربر حرفه‌ای دوربین موبایل نیستید، تک دوربین ۱۲ مگاپیکسلی پشت آیفون SE برای گرفتن‌ عکس‌هایی‌ برای اینستاگرام و ضبط ویدئوها کفایت خواهد کرد. اما اگر علاقه خاصی به عکاسی دارید و نیازمند ابزارهای بیشتری برای این منظور هستید، آیفون ۱۱ دوربین بهتری نسبت به آیفون SE دارد.

آیفون ۱۱ یک دوربین واید دوم دارد و شما با استفاده از آن می‌توانید تصاویر عالی بگیرید. این گوشی همچنین از قابلیت Night Mode اپل که برای عکاسی در نورهای کم معرفی شده بهره می‌برد. Night Mode، نویز و تاری تصاویر را کاهش می‌دهد تا عکس‌های روشن‌تری در نورهای کم ثبت شوند.

آیفون ۱۱ همچنین دوربین سلفی قدرتمندتری دارد (۱۲ مگاپیکسل در برابر ۷ مگاپیکسل آیفون SE) و در ضمن قادر به ضبط ویدیوهای ۴K و حرکات آهسته (در مقایسه با قابلیت ضبط ویدئوی ۱۰۸۰p آیفون SE) است.

پردازنده و باتری: هر دو، چیپست A13 بایونیک دارند

اپل در داخل آیفون SE، مثل آیفون ۱۱، از تراشه A13 بایونیک استفاده کرده است. در رابطه با سرعت پردازش، هر دو گوشی در بنچمارک‌های ۳DMark و گیک‌بنچ ۵، با سرعت‌های کلاک یکسانی اجرا شدند و این بدین معنی است که آیفون SE عملکرد قابل مقایسه‌ای با گوشی‌های گلکسی اس۲۰، پیکسل ۴ و وان پلاس ۸ پرو خواهد داشت.

آیفون SE 2020 یا آیفون ۱۱: کدامیک را باید بخرید؟ - تکفارس 

اپل، مثل همیشه، ظرفیت باتری آیفون SE را مشخص نکرده است، اما براساس آنچه که در وب‌سایت این شرکت ذکر شده، باتری این گوشی شبیه به باتری آیفون ۸ است. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که باتری آیفون SE ظرفیت پایین‌تری نسبت به باتری آیفون ۱۱ دارد (کالبدشکافی آیفون ۱۱ نشان می‌دهد که این هندست یک باتری ۳۱۱۰ میلی‌آمپرساعتی دارد، در حالیکه آیفون ۸ از یک باتری ۱۸۲۱ میلی‌آمپرساعتی بهره می‌برد).

در تست باتری این دو گوشی با پخش پیوسته ویدئو، هر دو هندست مدت‌زمان یکسانی را دوام آوردند که چیزی حدود ۱۵ ساعت شد. هرچند هنوز تست‌های دیگری روی آیفون SE انجام نشده، اما براساس تست‌های اولیه به نظر می‌رسد که باتری این گوشی مشابه آیفون ۱۱ باشد.

در جدول زیر، مشخصات فنی آیفون SE 2020 و آیفون ۱۱ با یکدیگر مقایسه شده‌اند که دید بهتری برای مقایسه این دو گوشی هوشمند می‌دهند.

آیفون SE 2020آیفون ۱۱
اندازه نمایشگر، رزولوشن۴.۷ اینچی Retina HD؛

۱۳۳۴x۷۵۰ پیکسل

۶.۱ اینچی LCD Liquid Retina؛

۱۷۹۲x۸۲۸ پیکسل

دانسیته پیکسلی۳۲۶ppi۳۲۶ppi
ابعاد۱۳۸x۶۷.۳x۷.۳ میلیمتر۱۵۰.۹x۷۵.۷x۸.۳ میلیمتر
وزن (گرم)۱۴۸ گرم۱۹۴ گرم
سیستم‌عاملiOS 13iOS 13
دوربین پشت۱۲ مگاپیکسل۱۲ مگاپیکسل واید

۱۲ مگاپیکسل اولتراواید

دوربین جلو۷ مگاپیکسل۱۲ مگاپیکسل
ضبط ویدئو۴K۴K
پردازندهاپل A13 بایونیکاپل A13 بایونیک
حافظه۶۴GB, 128GB, 256GB۶۴GB, 128GB, 256GB
رمفاش نشده استفاش نشده است
حافظه قابل‌افزایشنداردندارد
باتریفاش نشده استفاش نشده است
سنسور اثر انگشتدکمه هومندارد
کانکتورلایتنینگلایتنینگ
جک هدفوننداردندارد
قابلیت‌های خاصضد آب (IP67)، دو سیم‌کارته، شارژ بی‌سیمضدآب (IP68)، دو سیم‌کارته، شارژ بی‌سیم
قیمت۶۴ گیگابایت: ۳۹۹ دلار

۱۲۸ گیگابایت: ۴۴۹ دلار

۲۵۶ گیگابایت: ۲۵۶ گیگابایت

۶۴ گیگابایت: ۶۹۹ دلار

۱۲۸ گیگابایت: ۷۴۹ دلار

۲۵۶ گیگابایت: ۸۴۹ دلار

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید