اولین جلسه آنلاین مجلس تشکیل شد - تکفارس 
اولین جلسه آنلاین مجلس تشکیل شد - تکفارس 
اولین جلسه آنلاین مجلس تشکیل شد - تکفارس 

اولین جلسه آنلاین مجلس تشکیل شد

محمدرضا داوری
۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - 14:03
اولین جلسه آنلاین مجلس تشکیل شد - تکفارس 

اولین جلسه آنلاین مجلس شورای اسلامی به صورت آزمایشی با حضور حدود ۷۶ نماینده صبح امروز (۲۷ اسفندماه) برگزار شد و هنوز زمان قطعی و فرایند قانونی سازی برگزاری جلسات رسمی مجلس به صورت آنلاین اطلاع رسانی نشده است.

به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور با دستور ستاد ملی مقابله با کرونا نمایندگان از تشکیل جلسات علنی منع شدند. پس از آن اعضای هیات رئیسه مجلس با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و بخش فناوری و اطلاعات مجلس ساز و کارهای استفاده از زیرساخت‌های فناوری برای برگزاری جلسات به صورت آنلاین را مورد بررسی قرار دادند و در پی این همکاری مدیرعامل ایرانسل اعلام کرد که این جلسات قرار است بر بستر ایرانسل برگزار شود. حال امروز (۲۷ اسفندماه) محمد علی وکیلی دبیر هیات رییسه مجلس اعلام کرده است که اولین جلسه آنلاین مجلس به صورت آزمایشی با حضور حدود ۷۶ نماینده تشکیل شد.
حمیده زرآبادی، نماینده عضو کمیته ارتباطات مجلس در مورد این جلسه بیان نمود:

پیش از شیوع ویروس کرونا، سامانه‌ای تحت عنوان «مجلس‌یار» برای نمایندگان مجلس راه‌اندازی شده بود. در این سامانه تمام دستور جلسات و طرح‌‌ها و لوایح بارگذاری شده بود.

این عضو کمیته ارتباطات مجلس تصریح کرد:

اکنون برای برگزاری جلسات مجلس به صورت آنلاین، گزینه «شرکت در جلسات» هم به سامانه مجلس یار اضافه شد. امروز جلسه به صورت آنلاین ساعت ۱۰ شروع شد. در ابتدا به صورت تستی تمام نمایندگان آنلاین صوت و تصویر خود را امتحان کردند. سپس آقای لاریجانی در مورد وضعیت کشور با شیوع ویروس کرونا توضیحاتی ارائه دادند.

طبق گفته‌های زرآبادی در سامانه «مجلس‌یار» نمایندگان این انکان را دارند که درخواست تذکر و صحبت در مورد موضوع روز را بدهند و وقتی نوبت نماینده‌ای می‌شد، صوت و تصویر او فعال می‌شد و می‌توانست صحبت کند.

زرآبادی هم چنین بیان نمود که تقریبا تمام فعالیت‌هایی که در صحن علنی انجام می‌دادیم را می‌توانستیم به صورت مجازی انجام دهیم. البته امروز این جلسه به صورت آنلاین و آزمایشی برگزار شد و تقریبا نمایندگان توانستند به سامانه متصل شوند. گفته شده برخی از نمایندگان هم که با مشکلاتی روبرو شدند در روزهای آتی مشکلات آنها هم برطرف خواهد شد.

عضو کمیته ارتباطات مجلس در مورد نحوه حضور و غیاب و رای‌گیری در این جلسه آنلاین مجلس همچنین اعلام کرد:

در حال حاضر تعداد نماینده‌هایی که آنلاین می شوند، به نوعی حضور و غیاب محسوب می‌شود و در مورد رای‌گیری هم در جلسات حضوری اول انگشت می‌زدیم و بعد رای‌گیری می‌کردیم اما در جلسه آنلاین به هر نماینده یک کد احراز هویت داده شده است. کد را وارد و سپس گزینه مورد نظر خود را انتخاب کردیم. و امروز رای‌گیری صورت نگرفت چون تعداد نمایندگان به حد نصاب نرسیده بود.

حمیده زرآبادی در مورد تجربه این جلسه اظهار داشت:

جلسه امروز به صورت آنلاین جلسه خوبی بود. تمام مطالب و موضوعات روز بررسی شد و پیشنهاد دادیم تا در تعطیلات عید هم در مورد موضوعات مهم به صورت مجازی جلسات را برگزار کنیم.

عباسی سخنگوی هیات رییسه مجلس پیش از این با بیان این که در آیین نامه داخلی مجلس برگزاری جلسات با استفاده از فناوری دیجیتال و ارتباط دوسویه به صورت آنلاین پیش بینی نشده است، اعلام کرده بود که امیدواریم که به یاری خداوند بزرگ، شیوع  این بیماری هر چه زودتر رفع و ریشه کن شود، تا مجلس نیز مثل سایر دستگاه ها به روال عادی خود بازگردد، اما اگر خدای ناکرده ادامه یافت، باید از هر امکانی برای آن که مجلس بتواند به وظایف قانونی اش عمل کند، بهره گرفت.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید