ویروس کرونا جهان را ساکت‌تر کرده است - تکفارس 
ویروس کرونا جهان را ساکت‌تر کرده است - تکفارس 
ویروس کرونا جهان را ساکت‌تر کرده است - تکفارس 

ویروس کرونا جهان را ساکت‌تر کرده است

مجید مهرعلی
۴ مرداد ۱۳۹۹ - 17:30
ویروس کرونا جهان را ساکت‌تر کرده است - تکفارس 

تعطیلی‌های اجباری که به‌موجب فراگیری کرونا اعمال شده باعث شده است که صداهای ارتعاشی تولیدشده در سراسر جهان تا ۵۰ درصد کاهش یابد. فعالیت‌های انسانی باعث به‌ وجود آمدن موج‌های ارتعاشی لرزشی با فرکانس بالا می‌شود.

به گفته دانشمندان در یک مقاله در مجله ساینس (Science) به خاطر ویروس کرونا و دستورات ماندن در خانه، میزان کاهش صداهای ارتعاشی سال ۲۰۲۰ رکورددار طولانی‌ترین و پایدارترین کاهش صداهای ارتعاشی تولیدشده توسط انسان در سراسر جهان بوده است.

در مقاله یادشده، دانشمندان ارتعاش‌ سنج‌های سراسر جهان مورد بررسی قرار داده‌اند، آنها دریافته‌اند که تعطیلی‌های اعمال‌شده که شامل قرنطینه‌ها، اعمال فاصله‌گذاری اجتماعی، محدودیت‌های عبور و مرور و بسته‌ شدن تجارت‌ها و سرویس‌های اجتماعی می‌شود توانسته است کاهش قابل‌ملاحظه‌ای در سیگنال‌های که توسط فعالیت‌های انسانی تولید می‌شود را نتیجه دهد.

در بخشی از این مقاله آمده است:

اقداماتی که برای خفیف کردن فراگیری کرونا انجام شده است به‌طور گسترده فعالیت‌های انسانی را تغییر داده است. این تغییرات باعث شده است تا برای ماه‌ها میزان صداهای ارتعاشی تا ۵۰ درصد کاهش یابد.

صداهای ارتعاشی تولیدشده توسط فعالیت‌های انسانی به‌طور مدام اندازه‌گیری می‌شود تا در صورت لزوم به نواحی مربوط به آن در رابطه با خطرهای زمین‌شناسی هشدار داده شود. در مقاله مذکور گفته شده است که میزان این صداها در شب‌ها، آخر هفته‌ها و در طول تعطیلات رسمی در ناحیه‌هایی که سال جدید و یا کریسمس جشن گرفته می‌شود کاهش می‌یابد. اما به دلیل کوویدا ۱۹، دانشمندان کاهش صداهای ارتعاشی‌ای را مشاهده کرده‌اند که حتی از کریسمس نیز ساکت‌تر بوده است. این کاهش ابتدا در ماه ژانویه در چین آغاز شد سپس در ماه مارس در اروپا گسترش یافت و در آخر در ماه آوریل به سراسر جهان رسید.

در طول تعطیلی‌ها میزان صداهای ارتعاشی  محیطی با فرکانس بالا (HiFSAN) در بخش سنترال پارک (Central Park) شهر نیویورک ۱۰ درصد کاهش یافته است. در کشور بلژیک این میزان کاهش در طول تعطیلی‌ها برابر با ۳۳ درصد بوده است. در جاهایی مانند باربارس (Barbaros) که مقصد سفرهای تفریحی محسوب می‌شوند و تاثیر زیادی در زمینه کاهش گردشگر را شاهد بوده‌اند میزان کاهش صداهای ارتعاشی محیطی با فرکانس بالا در ماه‌های مارس تا آوریل به ۴۵ درصد می‌رسد. این میزان کاهش در مقایسه با بازه مشابه در سال‌های قبل برابر ۵۰ درصد است.

در مجموع، مقاله مذکور ادعا می‌کند که میانگین HiFSAN در دنیا در بازه بین ماه مارس تا می ۵۰ درصد کاهش یافته است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید