مجلس درصدد واگذاری مدیریت بر محتوای فضای مجازی به صداوسیما - تکفارس 
مجلس درصدد واگذاری مدیریت بر محتوای فضای مجازی به صداوسیما - تکفارس 

مجلس درصدد واگذاری مدیریت بر محتوای فضای مجازی به صداوسیما

محمدرضا داوری
۲۳ دی ۱۳۹۹ - 12:45
صدا و سیما

کمیسیون تلفیق مجلس در تصمیم جدید خود با تدوین مصوبه‌ای مدیریت و نظارت بر محتوای فضای مجازی را به سازمان صداوسیما سپرد. هنوز جزییات دقیق این تصمیم و مصوبه در نظر گرفته شده از سوی کمیسیون تلفیق منتشر نشده اما آنطور که حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۰ به خبرگزاری فارس گفته در جلسه روز گذشته (۲۲دی) این کمیسیون آنها تصمیم گرفته‌اند که صداوسیما را به عنوان ناظر محتوا در فضای مجازی انتخاب کنند.

دلیگانی در این مورد گفت:

در این جلسه اعضای کمیسیون در مصوبه خود مدیریت و نظارت بر محتوای فضای مجازی را به سازمان صداوسیما سپرده است.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۰ در ادامه از در نظر گرفتن بودجه مشخص در این زمینه هم خبر داده و اعلام کرد:

اعضای کمیسیون طی مصوبه‌ای ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار برای تولید محتوا در فضای مجازی تخصیص دادند که براساس جدول تعیین شده در اختیار سازمان صداوسیما، سازمان فرهنگ و ارتباطات سازمان تبلیغات اسلامی و… قرارگیرد.

هرچند این مصوبه برای تصویب باید در صحن علنی مجلس مطرح و بعد از تایید شورای نگهبان به قانون تبدیل شود؛ اما می‌تواند موجب نگرانی‌های مختلفی برای تولید‌کنندگان محتوا در فضای مجازی شود.

در سالیان گذشته و با رشد تولید محتوا از سوی پلتفرم‌های آنلاین ویدئو سازمان صداوسیما تلاش‌های بسیاری به خرج داده تا بتواند مدیریت و کنترل این فضا را از دست بخش‌هایی دیگر مانند وزارت ارشاد بگیرد. تلاش‌هایی که پیوسته به دلیل انحصار ذاتی صداوسیما مورد انتقاد فعالان فضای مجازی روبه‌رو بود. در نهایت این سازمان با تکیه بر قانون اساسی و حکم مقام معظم رهبری در مورد اینکه نظارت در حوزه صوت‌وتصویر فراگیر بر عهده صداوسیماست توانست با راه‌اندازی سازمان تنظیم مقررات و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) از طریق این سازمان نظارت خود را بر فضای رسانه‌های آنلاین پخش ویدئو اعمال کند. حالا به نظر می‌رسد اگر مصوبه کمیسیون تلفیق به قانون تبدیل شود این سازمان به گستره مدیریت خود بر فضای مجازی را بیشتر کند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید