سانسور اخبار مربوط به کرونا در پیام رسان WeChat - تکفارس 
سانسور اخبار مربوط به کرونا در پیام رسان WeChat - تکفارس 
سانسور اخبار مربوط به کرونا در پیام رسان WeChat - تکفارس 

سانسور اخبار مربوط به کرونا در پیام رسان WeChat

فرزاد اسرافیلی
۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - 20:00
سانسور اخبار مربوط به کرونا در پیام رسان WeChat - تکفارس 

مطالعات نشان می‌دهد که WeChat کلمات کلیدی در مورد ویروس کرونا را سانسور می‌کند. همچنین پلتفرم چینی استریم لایو YY نیز به سانسور محتوای مربوط به کرونا پرداخته است.

برای اینکه به چنین نتیجه‌ای رسیده شود، گروه تحقیقاتی Citizen Lab مکالمات چت گروهی در مورد ویروس کرونا را به نگارش درآورد و آنها را به سه اکانت آزمایشی در کانادا و چین فرستاد. متن مکالمه شامل مقاله و تکست بود.

این گروه که وابسته به دانشگاه تورنتو است، این پیام‌ها را از اکانت WeChat کانادایی به فرد چینی فرستاد و مشاهده کرد که چه پیام‌هایی به اکانت چینی رسیده است. در هفته اول تعداد کلمات مرتبط با کرونا که سانسور شد ۱۳۲ واژه بود، اما این تعداد در هفته دوم به ۵۱۶  کلمه کلیدی افزایش یافت.

در تاریخ ۳۱ دسامبر ۲۰۱۹ در استریم YY که شبیه Twitch یا Mixer است، ۴۵ کلمه کلیدی به لیست سیاه اضافه شدند که ۵ مورد از این کلمات کلیدی در ۱۰ فوریه حذف شدند. لیست سیاه YY بر خلاف WeChat که از یک سرور راه دور برای سانسور استفاده می‌کند، در خود برنامه است.

مقامات بهداشت عمومی چین نخستین بار در پایان ماه دسامبر به سازمان بهداشت جهانی در مورد این ویروس اطلاع دادند. سانسور حداقل از اول ژانویه تا شدیدترین قسمت شیوع ادامه داشته است. WeChat دارای بیش از یک میلیارد نفر کاربر فعال ماهانه است؛ این بدان معنی است که بسیاری از کاربران ممکن است اطلاعات مهمی در مورد ویروس کرونا و همچنین چگونگی جلوگیری از شیوع آن را از دست داده باشند.

کلمات کلیدی سانسور شده شامل اطلاعات واقعی در مورد این بیماری، سیاست‌های کنترل بیماری دولت و نام لی ونلیانگ بود. لی ونلیانگ از جمله دکتر‌هایی بود که به مردم در مورد این بیماری هشدار داده بود. هنگامی که لی در حال درمان بیماران مبتلا به کرونا بود، خودش نیز به این بیماری مبتلا شد و فوت کرد. اتفاقی که برای او افتاد باعث نارضایتی مردم نسبت به سیاست‌های دولت در قبال کرونا شد.

هنوز مشخص نیست که چرا این دو شرکت تصمیم گرفتند کلمات کلیدی راجع به ویروس کرونا را سانسور کنند. البته ممکن است به دستور دولت چین این کار را کرده باشند. WeChat با دولت چین روابط تنگاتنگی دارد و دولت قبلاً از این برنامه و توییتر برای ردیابی افرادی که مقامات چینی احساس می‌کردند اطلاعات منفی در مورد شیوع کرونا به اشتراک گذاشته‌اند، استفاده کرده است.

دیوید جاکوبسون، استاد استراتژی تجارت جهانی در دانشکده تجارت SMX کاکس و استاد مهمان در دانشگاه Tsinghua در پکن، گفت که این سانسور بسیار مضر است زیرا WeChat بخش مهمی از زندگی بسیاری از مردم چین است و آن‌ها بسیاری از خریدها و تعاملات و کارهای زیادی را در این پلتفرم انجام می‌دهند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید