دلیل اختلال امروز اینترنت مشخص شد - تکفارس 
دلیل اختلال امروز اینترنت مشخص شد - تکفارس 
دلیل اختلال امروز اینترنت مشخص شد - تکفارس 

دلیل اختلال امروز اینترنت مشخص شد

محمدرضا داوری
۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - 16:15
دلیل اختلال امروز اینترنت مشخص شد - تکفارس 

سجاد بنابی نائب رییس هیئت مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت اعلام کرد که مشکل اختلال اینترنت در برخی اپراتورهای همراه و ثابت که برای مدت یک ساعت اتفاق افتاد، هم اکنون حل شده است.

سجاد بنابی در حساب توییتر خود نوشت:

در ساعت ١١:۴۴ امروز به دلیل حمله منع سرویس توزیع شده، اینترنت برخی اپراتورهای همراه و ثابت برای مدت یک ساعت با اختلال مواجه شد. با مداخله سپر دژفا و تلاش همکاران شرکت زیرساخت‌ این ارتباطات هم‌اکنون عادی شده است.

البته تعدادی از کاربران اعلام کرده‌اند هنوز اینترنت آن‌ها به حالت عادی بازنگشته و همچنان با اختلال مواجه است.

سجاد بنابی، دلیل بروز اختلال ظهر امروز در شبکه اینترنت را حمله هکری توزیع شده از مبدا شرق آسیا و شمال آمریکا به گیت وی بین‌الملل زیرساخت بیان نمود.

نائب رییس هیئت مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت از نحوه این حمله سایبری گفت:

یکی از روش‌های حمله سایبری به تجهیزات شبکه ای، ارسال درخواست (ریکوئست) بالاتر از حد نرمال به IP های یک کشور از سوی هکرها است که به عنوان حمله منع سرویس شناخته می‌شود. در این شرایط با افزایش بار اضافی روی شبکه، مشخص می‌شود که حمله سایبری (اتک) در حال رخ دادن است.

بنابی با بیان اینکه این موضوع به سرعت به شرکت ارتباطات زیرساخت اعلام و رنج آدرس IP های در خطر، مشخص شد تصریح کرد:

به سرعت توانستیم جلوی این حمله هکری را در کمتر از یک ساعت بگیریم. این حمله هکری از خارج از کشور و روی دروازه ارتباطات بین‌الملل ایران (گیت وی) رخ داد و مبدا آن شرق آسیا و شمال آمریکا بود.

نائب رییس هیئت مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت، با اشاره به این به نظر نمی‌رسد این حمله از طرف دولتی باشد، اظهار داشت:

 به نظر نمی‌رسد که این حمله، حمله هدفمند و از سوی یک دولت صورت گرفته باشد؛ بلکه یک حمله از سمت گروه‌های هکری بود که آسیبی به شبکه وارد نکرد و تنها سبب بروز اختلال در سرویس برخی اپراتورهای موبایل و ثابت در مقاصد مختلف بود.

به گفته‌ سجاد بنابی، هم اکنون نیز اوضاع به حالت عادی برگشته است. دلیل آنکه برخی کاربران همچنان با اختلال مواجه هستند، ریکاوری تجهیزات است که در کمتر از یک ساعت آینده، شرایط نرمال می‌شود.

حملات دیداس مانند زامبی شروع می‌کنند به تخریب سیستم، ورودشان به قدری مرموز است که نمی‌توان حتی برای دفع‌شان راه‌حل قطعی پیدا کرد. حملات DDoS زمانی اتفاق می‌افتد که تعداد زیادی درخواست به یک سامانه سرازیر می‌شود، زمانی که تعداد درخواست‌ها به اندازه‌ای باشد که پهنای باند سایت نتواند به آن پاسخ دهد، به قول معروف سایت داون می‌شود.

معمولا حمله به سایت و سامانه‌ها با فشار روی ضعف و آسیب‌پذیری‌های امنیتی سامانه‌ها اتفاق می‌افتد، اما حملات دیداس به این شکل نیست و بات‌های مهاجم از کمبود پهنای باند و منابع سرورها برای حمله سوء استفاده می‌کنند. از آن جا که ورود بات‌ها به سایت‌های مختلف توزیع شده است، آنها خیلی با کاربر قانونی تفاوتی ندارد؛ شاید به همین دلیل است که هنوز راه‌حل قطعی برای این حملات پیدا نشده است.

در شهریوری که گذشت تعدادی از کسب ‌وکارهای حوزه ارز دیجیتال، مورد حمله قرار گرفتند؛ حملاتی که حجم آن تقریبا ۲۰ برابر استاندارد جهانی و از کشورهای دیگر انجام شده بود.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید