تیم برنرزلی نقشه یک شبکه بهتر را آشکار ساخت - تکفارس 
تیم برنرزلی نقشه یک شبکه بهتر را آشکار ساخت - تکفارس 
تیم برنرزلی نقشه یک شبکه بهتر را آشکار ساخت - تکفارس 

تیم برنرزلی نقشه یک شبکه بهتر را آشکار ساخت

مسلم رفیعی
۴ آذر ۱۳۹۸ - 23:11
تیم برنرزلی نقشه یک شبکه بهتر را آشکار ساخت - تکفارس 

پدر شبکه یعنی تیم برنرزلی امروز یک نقشه اقدام جهانی را آشکار ساخت که در آن، آینده این پلتفرم حمایت و از سقوط بشریت به یک پاد آمان‌شهر جلوگیری شده است. پس‌ازاینکه این برنامه در رویداد Web Summit سال ۲۰۱۸ در لیسبون توسط برنرزلی اعلام شد، مفاد آن طی سال گذشته با همکاری دولت، کسب‌و‌کارها و شهروندان تهیه و تنظیم گشت.

هدف این نقشه این است که از جداسازی دیجیتالی جلوگیری کرده و جنبه‌های نامناسب شبکه را از بین ببرد تا آن را برای نسل‌های آینده محافظت نماید. همان‌طور که این پیمان یک روند متن‌ باز جهت همکاری تمامی ذینفعان اینترنت است، همچنین طراحی‌شده تا به‌صورت مساوی توسط شرکت‌ها، سیاست‌مداران و سایر کاربران شبکه جهانی اینترنت تنظیم گردد. برنرزلی طی بیانیه‌ای اعلام کرد که:

قدرت شبکه جهت  تغییر زندگی مردم، غنی‌سازی جوامع و کاهش نابرابری یک از فرصت‌های تعیین‌کننده زمانه ما است. اما اگر اکنون جهت جلوگیری از سوء‌استفاده و تخریب آن به‌صورت متحدانه واکنش نشان ندهیم، این شانس را از دست خواهیم داد.

این نقشه حول نه اصل اساسی از سوء‌استفاده از داده گرفته تا قطعی اینترنت، می‌چرخد. این اصول در سه بخش که به ترتیب از دولت‌ها، شرکت‌ها و شهروندان انتظار می‌روند، دسته‌بندی شده‌اند. مفاهیم یادشده به شرح زیر هستند:

وظایف دولت‌ها:

  • اطمینان از دسترسی همگان به اینترنت
  • دسترسی دائمی به اینترنت برای همه شهروندان
  • احترام و محافظت از حقوق کاربران در رابطه با حریم خصوصی آنلاین و امنیت داده‌ها

وظایف شرکت‌ها:

  • قابل‌خرید کردن و در دسترس قرار دادن اینترنت برای همگان
  • احترام و محافظت از حریم خصوصی و داده‌های کاربران
  • توسعه فناوری‌هایی که انسانیت را تشویق کرده و بدی را به چالش می‌کشند

وظایف شهروندان:

  • سازندگان و همدستان شبکه باشند
  • جوامعی قوی را بنا نهند که در آن‌ها به گفتمان و کرامت انسان‌ها احترام گذاشته شود
  • مبارزه برای آزاد بودن اینترنت و شبکه

شاید به نظر برسد که نوعی تکرار در این اصول وجود دارد، اما خطوط متفاوت می‌توانند تعیین‌کننده باشند، به‌عنوان‌مثال: اختصاص حقوق قانونی به حریم خصوصی و امنیت داده‌ها.

حمایت و محافظت از این اصول برای دولت‌ها به این معنی است که قوانین مرتبط را به تصویب رسانده و سوءاستفاده را تحت‌ نظر داشته باشند، همان‌طور که فعالیت علیه جرائم و یا امنیت ملی را محترم می‌شمارند. اما برای شرکت‌ها، احترام و حفاظت از حقوق داده‌ها و حریم خصوصی می‌تواند به معنای تغییر ابزارها، ویژگی‌ها و سیاست‌های موجود در مدل‌های کسب‌وکار آن‌ها باشد.

سایر اصول مانند سازندگی، همکاری و یا توسعه فن‌آوری‌هایی که برای بشریت مفید هستند، جای تفسیر و بحث بیشتری دارند. تشویق مردم برای فکر کردن در مورد آنچه که می‌خواهند، بخش مهمی از چیزی است که برنرزلی خواستار آن است. وی گفت که:

وظیفه همه ما است که برای اینترنت و شبکه‌ای که خواستار آن هستیم، مبارزه کنیم.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید