بیل گیتس: ویندوز موبایل می‌توانست اندروید حال حاضر باشد - تکفارس 
بیل گیتس: ویندوز موبایل می‌توانست اندروید حال حاضر باشد - تکفارس 
بیل گیتس: ویندوز موبایل می‌توانست اندروید حال حاضر باشد - تکفارس 

بیل گیتس: ویندوز موبایل می‌توانست اندروید حال حاضر باشد

مسلم رفیعی
۱۸ آبان ۱۳۹۸ - 10:30
بیل گیتس: ویندوز موبایل می‌توانست اندروید حال حاضر باشد - تکفارس 

چند هفته پیش، مایکروسافت از گوشی هوشمند سرفیس خود پرده‌برداری کرد که درواقع یک دستگاه اندرویدی بود. با تمامی آن اظهاراتی که اعلام می‌کردند مایکروسافت به کسب‌وکار گوشی‌های همراه بازمی‌گردد، این شرکت پلتفرم ویندوز موبایل را زنده نکرد، بلکه به سمت پراستفاده‌ترین سیستم‌عامل موبایلی جهان، یعنی اندروید گوگل حرکت نمود.

اگر در این فکر هستید که چرا؟ پاسخ مستقیمی از جانب پانوس پانای (Panos Panay)، مدیر محصول مایکروسافت در این رابطه وجود دارد. او طی یک مصاحبه پاسخ داد که سرفیس Duo توسط سیستم‌عامل موبایلی فراگیر شرکت گوگل اداره می‌شود، زیرا بهترین سیستم‌عامل برای این محصول، اندروید است. اساساً استفاده از هر نسخه ویندوز در گوشی‌های هوشمند، اتلاف وقت است. این موقعیت می‌توانست بسیار متفاوت باشد، اگر تنها بیل گیتس در آن زمان به‌طور کامل به مبارزه با کاوش ضدانحصاری اداره دادگستری مشغول نمی‌شد. مدیرعامل پیشین شرکت مایکروسافت در آخرین مصاحبه خود با نیویورک‌ تایمز، گفت:

شکی نیست که دادخواهی ضدانحضاری برای مایکروسافت مضر بود، در غیر این‌ صورت ما بیشتر بر روی ایجاد یک سیستم‌عامل موبایلی متمرکز می‌شدیم و امروز به‌جای استفاده از اندروید، شما می‌توانستید که از ویندوز موبایل استفاده کنید.

معلوم شد که مایکروسافت، نه گوگل، می‌توانست که سیستم‌عامل موردنظر برای دستگاه‌هایی که به بازار عرضه می‌شدند، باشد. گوشی‌هایی مانند OG Motorola DROID تحت شبکه ورایزن (Verizon)، و بدین شیوه محبوبیت اندروید تهدید می‌شد. گیتس در ادامه گفت:

ما خیلی نزدیک بودیم. من تمرکز نداشته و به همین خاطر  این کار اشتباه را انجام دادم. ما فقط سه ماه با عرضه آن چیزی که موتورولا در گوشی هوشمند خود استفاده کرد، فاصله داشتیم. پس برنده این ماجرا می‌توانست تمامی امور دیگر را نیز در دست بگیرد،  اما در حال حاضر هیچ‌کس حتی اسم ویندوز موبایل را نیز نشنیده است.

در آن زمان، بیل به‌عنوان مدیرعامل مایکروسافت، از کار خود کناره‌گیری کرد، پس از آن مشخص شد که وزارت دادگستری در غیر این‌ صورت این شرکت را منحل می‌کرد. استیو بالمر (Steve Ballmer) پس‌ازاین ماجرا به‌عنوان مدیرعامل ردموندی‌ها منصوب شد. بااین‌حال، سبک مدیریت تند استیو، تلاش می‌کرد تا فشار خود را بر بازار تلفن‌های همراه نیز وارد نماید، و این کار نیز با خرید ناموفق نوکیا و مابقی داستان انجام شد.

به غیر از این موارد، مایکروسافت بسیار خوب عمل نموده است. به‌طور خلاصه، از اپل در اوایل سال جاری با ارزش بازار بیش از یک تریلیون دلاری، پیشی گرفت. این شرکت در حال حاضر فقط یک بازیگر حاشیه‌ای در بازار نرم‌افزارهای موبایلی بوده و بر سر حضور مجموعه آفیس خود بر روی تلفن‌های سامسونگ، با این شرکت در حال معامله و همچنین بر روی لانچرهای اندرویدی نیز مشغول کار است. باید منتظر باشیم تا ببینیم که آیا سرفیس Duo این روند را تغییر می‌دهد یا خیر؟

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید