کاربران فیسبوک از سال ۲۰۱۵، ۲ میلیارد دلار را به خیریه اهدا کرده‌اند - تکفارس 
کاربران فیسبوک از سال ۲۰۱۵، ۲ میلیارد دلار را به خیریه اهدا کرده‌اند - تکفارس 
کاربران فیسبوک از سال ۲۰۱۵، ۲ میلیارد دلار را به خیریه اهدا کرده‌اند - تکفارس 

کاربران فیسبوک از سال ۲۰۱۵، ۲ میلیارد دلار را به خیریه اهدا کرده‌اند

مسلم رفیعی
۱ مهر ۱۳۹۸ - 12:00
کاربران فیسبوک از سال ۲۰۱۵، ۲ میلیارد دلار را به خیریه اهدا کرده‌اند - تکفارس 

فیسبوک می‌خواهد به شما یادآوری کند که هنوز هم فعالیت‌های خیریه دارد، حتی زمانی که درگیر یک سری از رسوایی‌ها است.

این غول ارتباطات جمعی در روز پنجشنبه اظهار کرد که از سال ۲۰۱۵، کاربران آن بیش از ۲ میلیارد دلار را در فیسبوک به امور خیریه اختصاص داده‌اند. در حدود نیمی از این مبلغ، از کمک‌های مالی روز تولد کاربران حاصل می‌شود. این پول به تأمین بودجه انواع سازمان‌های غیرانتفاعی از جمله آن‌هایی که به کودکان مبتلا به سرطان کمک، به گرسنگان غذا و نیز بر روی درمان بیماری‌ها تحقیق می‌کنند، کمک نموده است.  بنا بر اعلام این شرکت، بیش از ۴۵ میلیون کاربر مشغول جمع‌آوری کمک در این پلتفرم اجتماعی هستند.

آخرین آمار فیسبوک نشان می‌دهد که چگونه وب‌سایت‌های ارتباطات جمعی، نقشی بزرگی را در وسعت و تأمین‌مالی مؤسسه‌های خیریه بازی می‌کنند. با این حال، این مقدار پول جمع‌آوری‌شده بخش کوچکی از کل بخشش‌های خیریه است که هر ساله اتفاق می‌افتد. براساس گزارش ایالات‌ متحده آمریکا، در سال ۲۰۱۸ آمریکایی‌ها ۴۲۷.۷۱ میلیارد دلار را به خیریه‌ها اهدا نموده‌اند. امیلی دالتون اسمیت (Emily Dalton Smith) مدیر بخش محصولات اجتماع‌محور فیسبوک طی مصاحبه‌ای اظهار کرد:

این ارقام واقعاً مهم هستند،  اما آنچه که واقعاً اهمیت دارد این است که مردم به نیازمندان کمک می‌نمایند، یعنی از جامعه خود حمایت می‌کنند.

مؤسسه No Kid Hungry که قصد دارد تا به گرسنگی کودکان در ایالات‌متحده پایان دهد، گفته است که پول جمع‌آوری‌شده از طریق صندوق خیریه فیسبوک، به این مؤسسه کمک کرده‌ تا ۱۰۰ میلیون وعده غذایی را از تیر ۱۳۹۷ تا خرداد ۱۳۹۸ (جولای ۲۰۱۸ تا ژوئن ۲۰۱۹) تأمین نماید. جسیکا بومبرگ (Jessica Bomberg)، مدیر مؤسسه خیریه No Kid Hungry گفت:

طی ۱۰ سال گذشته، جمع‌آوری کمک‌های مالی دیجیتالی برای همه سازمان‌های غیرانتفاعی افزایش پیدا کرده‌ است و همه ما تلاش کرده‌ایم تا این کار را برای حمایت‌کنندگان ساده‌تر از همیشه نماییم تا بدین‌شیوه، بیشتر درگیر شوند و وجوه بیشتری را برای ما فراهم آورند.

فیسبوک اولین بار در سال ۲۰۱۵ ابزارهای جمع‌آوری کمک‌های مالی خود را منتشر کرد بنابراین، جمع‌آوری مستقیم پول و همچنین بسط این ویژگی به خانواده و دوستان کاربران را آسان‌تر نمود. این شرکت گفت که از چالش آب‌یخ که در آن، کاربران از جمله غول‌های فناوری، ویدیوی‌های این چالش را به اشتراک می‌گذاشتند تا به یافتن درمانی برای یک بیماری عصبی به نام ALS کمک نمایند، الهام گرفته است. این بیماری مانع حرکت، صحبت کردن، قورت دادن و نفس کشیدن افراد می‌شود.

از آن زمان به بعد، این شرکت با مجموعه‌ای از رسوایی‌های پیرامون حریم خصوصی و تعدیلات محتوایی مواجه شده است. سازمان ملل تاکید کرد که فیسبوک در پیشبرد نفرت در میانمار و سهیم شدن در آنچه که به‌عنوان نسل‌کشی شناخته می‌شود، نقش پررنگی داشته‌ است. مؤسسه مشاوره سیاسی Cambridge Analytica، داده‌های مربوط به ۸۷ میلیون کاربر فیسبوک را بدون اجازه آن‌ها، مورد بررسی قرار داده است.

در عین حال، فیسبوک امکانات بیشتری را جهت انجام کمک‌های خیریه عرضه نموده است. در اوایل سال جاری، اینستاگرام (که اکنون تحت مالکیت فیسبوک است) استیکرهای خیریه را در ایالات‌متحده و بریتانیا عرضه نمود و همچنین به سازمان‌های غیر‌انتفاعی اجازه داد تا در یک ویژگی به نام Story، عکس‌ها و ویدیوها ۲۴ ساعته خود را به نمایش بگذارند. گروه‌های نجات حیوانات نیز از فیسبوک برای یافتن خانه‌هایی برای سگ‌های محتاج استفاده کرده‌اند.

برخی سازمان‌های غیرانتفاعی گفته‌اند که دوست دارند بیشتر در مورد افرادی که از طریق فیسبوک به فعالیت‌های خیریه می‌پردازند بدانند، یک موضوع حساس در رابطه با نگرانی‌های مرتبط با حریم خصوصی این شرکت. برایان فردریک (Brian Frederick)، سخنگوی انجمن ALS می‌گوید:

این مسئله (نگرانی‌های مرتبط با حریم خصوصی فیسبوک) سازماندهی کمک‌های افراد در جهت خواسته‌هایشان را سخت‌تر می‌نماید.

فیسبوک گفت است که به جمع‌آوری بازخوردها از جانب سازمان‌های غیرانتفاعی ادامه خواهد داد. اسمیت نیز اظهار کرد که:

ما به‌صورت عمیق‌تری با شرکای خود در جهت درک نیازهای آن‌ها همکاری می‌کنیم، و همچنین نقشه راه خود را براساس آنچه که از جامعه خود می‌شنویم، شکل خواهیم داد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید