کناره‌گیری مدیرعامل بایتون به خاطر دخالت‌های دولت چین - تکفارس 
کناره‌گیری مدیرعامل بایتون به خاطر دخالت‌های دولت چین - تکفارس 
کناره‌گیری مدیرعامل بایتون به خاطر دخالت‌های دولت چین - تکفارس 

کناره‌گیری مدیرعامل بایتون به خاطر دخالت‌های دولت چین

سید محمد معلمی
۳۱ شهریور ۱۳۹۸ - 16:02
کناره‌گیری مدیرعامل بایتون به خاطر دخالت‌های دولت چین - تکفارس 

چندی پیش خبر دادیم که اولین خودروی برقی بایتون (Byton) آماده تولید شده و این شرکت با همکاری دولت چین توانسته به پیشرفت قابل‌توجهی دست یابد و چند قدم به مستقل شدن نزدیک شده است اما حالا شنیده می‌شود که کارستن بریتفلد (Carsten Breitfeld)، مدیرعامل و یکی از بنیان‌گذاران این کمپانی خودروسازی می‌خواهد از این شرکت کناره‌گیری کند زیرا مدعی شده دولت چین پس از سرمایه‌گذاری FAW، در انجام کارهای این کمپانی بیش از حد دخالت می‌نماید. او می‌گوید که اگرچه این قرارداد باعث افزایش اعتبار بایتون شد و روابط با تأمین‌کنندگان قطعات را بهبود بخشید ولی در نهایت منجر به دخالت‌های دولت چین و منفعل شدن برخی قسمت گردید.

کارستن بریتفلد که به تازگی مدیرعامل شرکت استارتاپی و تازه تأسیس تولیدکننده خودروهای برقی Faraday Future شده، در کنفرانس مطبوعاتی روز پنج‌شنبه مدیران این کمپانی در لس‌آنجلس توضیحاتی ارائه کرد.

بریتفلد پیش از اینکه بایتون را افتتاح کند، سرپرستی بخش BMW i شرکت BMW را بر عهده داشت. به هر حال، مقر اصلی بایتون در چین قرار دارد و دفاتری هم برای دسترسی راحت‌تر مشتریان در مونیخ آلمان و سیلیکون والی افتتاح شده‌اند. این کمپانی چینی در نمایشگاه خودرو سال ۲۰۱۸ یک ماشین برقی شاسی‌بلند را معرفی و اعلام کرد که می‌خواهد تا پایان سال ۲۰۱۹ تولید انبوه آن را آغاز کند.

در ادامه و به منظور گسترش تجارت، بایتون خبر داد که با شرکت وابسته به دولت چین یعنی FAW همکاری را آغاز کرده و قرار است این کمپانی سرمایه‌گذاری عظیمی را انجام دهد تا بالأخره تولید خودروهای برقی شاسی‌بلند راه‌اندازی شود.

بریتفلد در روز پنج‌شنبه گفت:

در ابتدا متوجه نشدیم که هدف شرکت‌های دولتی مانند FAW از سرمایه‌گذاری‌های این‌چنینی چیست اما حالا به این نتیجه رسیده‌ایم که آنها از مسئولیت‌های خود سرباز می‌زنند و به مفاد قرارداد پایبند نیستند

او ادامه می‌دهد:

اگر دولت چین تصمیم گرفت با شرکت شما همکاری کند و تا حدودی هم موفق شد و توانست کنترل کمپانی را در دست بگیرد و روی آن تأثیر بگذارد که مطمئناً چنین اتفاقاتی خواهد افتاد، شرایط تغییر خواهند کرد. آنها مسیر حرکتی بایتون را به گونه‌ای عوض کردند که من اصلاً فکرش را نمی‌کردم نهایتاً به این‌جا ختم خواهد شد

بر اساس سرمایه‌گذاری که FAW در اوایل سال جاری میلادی انجام داد، تقریباً ۱۵ درصد سهام بایتون را در اختیار گرفت و از آن زمان تا کنون صدها میلیون دلار قرض داده است بنابراین از این طریق موفق شده بر خطوط تولید و سایر امکانات بایتون دسترسی یابد.

بریتفلد خاطرنشان می‌کند:

احساس می‌کنم دولت چین بایتون را به گونه‌ای اداره خواهد کرد که در نهایت اثری از این کمپانی باقی نخواهد ماند و تعطیل خواهد شد. البته ممکن است آنها برخی زیرساخت‌ها نظیر ساختمان و کارخانه را حفظ کنند. با این اوصاف، کسی که فعلاً در حال اداره بایتون است و دارد برای آن بازاریابی می‌کند، دولت چین است و افراد متخصص از صحنه کنار گذاشته شده‌اند. ضمناً، امکان دارد در آینده‌ای نزدیک شما کارکنان دولتی چین را در پست و مقام‌هایی ببینید که اصلاً انتظارش را نمی‌کشید. واضح بگویم که دوست ندارم بایتون تعطیل شود

باید به این نکته اشاره کنیم که بریتفلد هنوز هم سهام زیادی در بایتون دارد ولی اخیراً مذاکرات مثبتی با FAW و دولت چین نداشته است.

یکی از سخنگویان بایتون در یک ایمیل ارسال شده می‌نویسد:

در واقع FAW یک سرمایه‌گذار بزرگ است هرچند بنا بر ادعای بریتفلد سهام کمی را در اختیار دارند و تنها یک صندلی از هیأت رئیسه در دست آن‌هاست. ما در حال حاضر ۵۰۰ کارمند در مرکز سانتا کلارا (Santa Clara) داریم که بسیاری از آنها مهندس هستند. ضمن اینکه افراد متخصص زیادی نیز در بخش تولید واقع در نانجینگ کار می‌کنند

لازم به ذکر است که FAW هنوز نسبت به این موضوعی واکنشی نشان نداده است.

دنیل کیرچرت (Daniel Kirchert)، هم‌بنیان‌گذار بایتون فعلاً به عنوان مدیرعامل فعالیت می‌کند. این در حالی است که او در اوایل این ماه جاری خبر داده بود که خروج بریتفلد بسیار غیرمنتظره بوده است.

او در این‌باره می‌گوید:

خروج ناگهانی بریتفلد از بایتون یک دفعه رخ داد. برای او آرزوی موفقیت و کامیابی دارم

در پایان اشاره کنیم، هنگامی که FAW و دولت چین برای سرمایه‌گذاری به بایتون آمدند، کیرچرت این اتفاق را بسیار مهم تلقی کرد و آن را یک گام دیگر برای نزدیک شدن به استقلال دانست.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید