تأثیر تراشه‌ها بر افزایش کیفیت عکسبرداری با گوشی‌های هوشمند - تکفارس 
تأثیر تراشه‌ها بر افزایش کیفیت عکسبرداری با گوشی‌های هوشمند - تکفارس 
تأثیر تراشه‌ها بر افزایش کیفیت عکسبرداری با گوشی‌های هوشمند - تکفارس 

تأثیر تراشه‌ها بر افزایش کیفیت عکسبرداری با گوشی‌های هوشمند

سید محمد معلمی
۲۲ شهریور ۱۳۹۸ - 18:00
تأثیر تراشه‌ها بر افزایش کیفیت عکسبرداری با گوشی‌های هوشمند - تکفارس 

امروزه گوشی‌های زیادی تولید شده‌اند که در قاب پشتی خود بیش از یک لنز دارند ولی این نوع شیوه طراحی هم باعث نشده تا کیفیت تصاویری که افراد می‌گیرند افزایش یابند. اگر قرار بود هر چه تعداد لنزها بیشتر باشد کیفیت تصاویر بیشتر شود، گوشی‌های پیکسل ۳ گوگل با یک لنز در عقب خود باید از همه تصاویر بدتری می‌گرفتند اما این اتفاق هرگز رخ نداد بلکه کارشناسان اقرار کرده‌اند که عکس‌های گرفته شده با این دستگاه‌ها بهترین موارد به شمار می‌روند.

راز موفقیت گوگل و کمپانی‌های مشابه نظیر اپل، سامسونگ و هوآوی این است که توانسته‌اند از فناوری‌های مربوط به هوش مصنوعی برای بهبود کیفیت تصاویر بهره ببرند. برای مثال، گوشی‌های سری پیکسل از تراشه مخصوصی به نام Visual Core استفاده می‌کنند که در تمامی گوشی‌های معرفی شده بعد از پیکسل ۲ حضور دارند. این تراشه دارای نوعی تکنولوژی یادگیری ماشینی است که تنظیمات دوربین را به صورت اتوماتیک تنظیم می‌کند تا با شرایط نورپردازی محیط و سایر فاکتورهای مربوط همگام‌سازی شود. این قطعه همچنین از حالت HDR+ نیز بهره می‌برد تا از یک سوژه چند عکس بگیرد و بهترین آنها را به افراد نشان دهد.

حالا پردازنده‌هایی که از تکنولوژی‌های مربوط به یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی استفاده می‌کنند به مهم‌ترین میدان رقابت شرکت‌های تولیدکننده گوشی‌های هوشمند تبدیل شده‌اند.

در مراسم چند روز پیش اپل که سه‌شنبه برگزار شد، این شرکت عنوان کرد که چگونه پردازنده A13 Bionic دارای موتور نورونی است و با استفاده از آن می‌تواند تصاویر باکیفیتی در شرایط کم نور بگیرد. آن‌طور که اپل اعلام داشت، این فناوری تصویربرداری محاسبه‌ای است که با به کارگیری فرآیندهای دیجیتالی می‌تواند عکس‌های باکیفیت به ثبت برساند و اصلاً ربطی به فرآیندهای اپتیکال ندارد. برای مثال، تکنولوژی Deep Fusion که با استفاده از یک بروزرسانی نرم‌افزاری فعال می‌گردد، به گوشی اجازه می‌دهد قبل از اینکه دکمه شاتر فشار داده شود، ۸ عکس به ثبت برساند تا در نهایت موتور نورونی ۹ تصویر را در کمتر از ۱ ثانیه بررسی کند و عکس‌ها را با یک‌دیگر ترکیب کرده و بهترین مورد را در پایان در اختیار افراد قرار دهد. بر خلاف فناوری HDR+ که چند عکس می‌گیرد، اپل مدعی است که Deep Fusion تقریباً ۹ تصویر را بررسی می‌کند تا یک عکس ۲۴ مگاپیکسلی تولید نماید و تمامی پیکسل‌های آنها را در نظر می‌گیرد و در نهایت عکسی تولید می‌کند که هم نویز کمتری دارد و هم جزئیات را به اندازه کافی نشان می‌دهد.

فیل چیلر (Phil Schiller) نائب رئیس و مدیر بازاریابی جهانی اپل می‌گوید:

وقتی دکمه شاتر را فشار می‌دهید، نورپردازی برای مدت طولانی انجام می‌شود و بعد در کمتر از یک ثانیه موتور نورونی ترکیبی از تصاویر کوچک و بزرگ به ثبت رسیده را بررسی می‌کند و از میان آنها بهترین مورد را برمی‌گزیند. سپس با توجه به وجود ۲۴ میلیون پیکسل، این موتور هر کدام از آنها را زیر نظر می‌گیرد تا بهترین خروجی با کمترین نویز و بیشترین جزئیات را تولید نماید

رایان ریث (Ryan Reith)، محقق سازمان IDC ادعا می‌کند که تراشه‌های مجهز به هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی به جدیدترین میدان رقابت تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند تبدیل شده‌اند که افراد در تلاش هستند تا بهترین امکانات را در آنها قرار دهند. او یادآور می‌شود، کسانی که در این حوزه فعالیت دارند همان‌هایی به شمار می‌روند که این توانایی را دارند تا تراشه‌های قدرتمندتری تولید نمایند و نرم‌افزارهای مربوط به دوربین را بهبود بخشند. او می‌گوید:

توانایی تولید پردازنده‌های مخصوص عکسبرداری امروزه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شده است زیرا ظاهر گوشی‌ها جنبه تجملاتی پیدا کرده‌اند. این پردازنده‌ها در گوشی‌های آتی و حتی دستگاه‌های واقعیت افزوده بعدی اپل نیز استفاده خواهند شد زیرا می‌توانند برای محصولات آتی این شرکت هم سوددهی داشته باشند. واقعیت آن است که هر چه پردازنده تا امروز تولید شده، آینده درخشان‌تری برای سازنده خود ترسیم خواهد کرد که واقعیت افزوده یکی از آن‌هاست. این رقابت از گوشی‌های هوشمند آغاز شده و در نهایت به دیگر محصولات ختم می‌شود

اگرچه اپل حالت شب (Night Mode) و دوربین زاویه گسترده را به محصولات جدیدش افزوده ولی آن‌طور که خودش می‌گوید این امکانات را اضافه کرده تا بتواند از نظر ظاهری با تولیدکنندگان گوشی‌های اندرویدی رقابت کند.

تأثیر تراشه‌ها بر افزایش کیفیت عکسبرداری با گوشی‌های هوشمند - تکفارس 

حالا باید منتظر رونمایی از پیکسل ۴ ایکس ال گوگل (۱۵ اکتبر ۲۰۱۹) و میت ۳۰ پرو هوآوی (۱۹ سپتامبر ۲۰۱۹) باشیم تا ببینیم این دو شرکت با تولید پرچمداران خود چه عملکردی به ثبت خواهد رساند و آیا کیفیت تصاویری که این گوشی‌ها می‌گیرند بالا خواهد بود یا خیر؟

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید