یوتیوب: با اتحادیه تولیدکنندگان محتوا مذاکره نمی‌کنیم - تکفارس 
یوتیوب: با اتحادیه تولیدکنندگان محتوا مذاکره نمی‌کنیم - تکفارس 
یوتیوب: با اتحادیه تولیدکنندگان محتوا مذاکره نمی‌کنیم - تکفارس 

یوتیوب: با اتحادیه تولیدکنندگان محتوا مذاکره نمی‌کنیم

سید محمد معلمی
۵ شهریور ۱۳۹۸ - 15:30
یوتیوب: با اتحادیه تولیدکنندگان محتوا مذاکره نمی‌کنیم - تکفارس 

یوتیوب در جدیدترین ادعای خود اعلام کرده که حاضر نیست با اتحادیه تولیدکنندگان محتوا (سازمانی که سال گذشته برای هماهنگی بیشتر میان مدیران کانال‌ها تأسیس شد تا از گوگل بخواهند تغییرات مدنظر آنها را اعمال کند) مذاکره و تجارت کند. یکی از سخنگویان این پلتفرم پخش ویدیو می‌گوید:

ما هر آنچه که در مورد پشتیبانی از کاربران و شفافیت قوانین لازم بود را با بیشترین جزئیات به سمع و نظر تولیدکنندگان محتوا رسانده‌ایم و این را هم اعلام کرده‌ایم که حاضر نیستیم با آنها مذاکره‌ای داشته باشیم

با این حال، بعد از اینکه سازمان مذکور با اتحادیه کارگران فلز آلمان موسوم به IG Metall که بزرگ‌ترین اتحادیه کارگری اروپاست همکاری را آغاز کرد، یوتیوب به دنبال کاهش تنش‌ها با تولیدکنندگان محتوا بوده است. بر اساس یک پست فیسبوکی توسط جورج اسپریو (Jorg Sprave)، بنیان‌گذار اتحادیه تولیدکنندگان محتوا در یوتیوب، شعبه گوگل در آلمان از آنها خواسته تا مذاکراتی داشته باشند و مشکلات مربوط به آینده کاری را بررسی کنند به همین دلیل این اتحادیه نیز با این درخواست موافقت کرده است.

کسانی که در یوتیوب ویدیو منتشر می‌کنند، در گذشته نتوانسته بودند اتحادیه‌ای تشکیل دهند چرا که امکان جمع شدن آنها وجود نداشت. ضمن اینکه، جدای از چالش‌های سیاسی که این اتحادیه با آنها روبه‌رو بوده و دولت‌های مختلف ادعا داشتند که کارگرانی در این گروه حضور دارند که استخدام رسمی نشده‌اند، کنار کشیدن تولیدکنندگان محتوا از یوتیوب، باعث خواهد شد تا گوگل به یک چالش جدی برخورد کند چرا که آنها مشترکان زیادی دارند. این گروه جدید که در فیسبوک تشکیل شد، در حال حاضر بیش از ۲۳ هزار عضو دارد ولی مشخص نیست چند نفر از آنها کاربر یوتیوب هستند و چند نفر آنها را دنبال می‌کنند.

اتحادیه حمایت از حقوق تولیدکنندگان محتوای یوتیوب، در تاریخ ۲ مارس ۲۰۱۸ و پس از انتشار ویدیویی با عنوان Creators, Users… To Arms! Join the YouTubers Union توسط جورج اسپریو تشکیل شد و در اولین اقدام خود توانست از مهم‌ترین شرکت‌های تبلیغاتی بخواهد که یوتیوب را تحریم کنند. او مدعی شده که پلتفرم پخش ویدیو با تغییر قوانین کسب درآمد خود، نرمش نشان داد. در این بین، یوتیوب بیانیه‌ای منتشر کرد که شاید چندان به مذاق برخی از تبلیغ کنندگان خوش نیاید زیرا بعضی از موضوعات آن، آن‌گونه که آنها می‌خواهند نیست و این شرکت‌ها مدعی شده‌اند که یوتیوب فقط به دنبال کسب درآمد از طریق آن‌هاست.

هدف اصلی اتحادیه تولیدکنندگان محتوا این است که شرکت زیرمجموعه گوگل را محیط آزادتری برای کانال‌های کوچک کند. این اتحادیه همچنین، به دنبال ابداع روش‌هایی جهت درآمدزایی توسط این کانال‌هاست. از جمله درخواست‌هایی که اتحادیه مذکور دارد عبارتند از:

  • مذاکره رودررو با صاحب کانالی که حذف شده است
  • اتخاذ تصمیمات مالی شفاف
  • پایان دوران عدم حمایت از کانال‌های درآمدزا
  • پایان دوران اولویت‌دهی به محتواهای دلخواه گوگل
  • تولید سیستمی جدید برای انتقال پول به تولیدکنندگان محتوا
  • شفاف‌سازی قوانین مربوط به محتواهای مجاز

اگرچه سیاست‌های یوتیوب عملی شدن برخی از این درخواست‌ها را سخت می‌کند ولی به نظر نمی‌رسد چیزهایی که تولیدکنندگان محتوا می‌خواهند غیرقانونی باشند زیرا آنها فقط قصد دارند قوانین شفاف‌سازی شده و بدانند که درآمدها از چه طریقی به دستشان می‌رسند. مشکلی که وجود دارد این است که یوتیوب خودش را فراتر از پلتفرم پخش ویدیو می‌داند هرچند توسعه این سیستم کاملاً وابسته به مشارکت مشترکان است و نه چیز دیگر. از نظر قانونی، این ادعای یوتیوب کاملاً درست است ولی اتحادیه‌ها به این منظور تشکیل نشده‌اند تا مشخص کنند که چه اقداماتی قانونی هستند و چه اقداماتی غیرقانونی. آنها به وجود آمده‌اند تا مواردی که قانون پوشش نداده را یادآور شوند.

البته به دلیل اینکه هنوز بزرگ‌ترین کانال‌های تولیدکننده محتوا آمادگی صورت دادن اقدامات لازم را ندارند، یوتیوب به این درخواست‌ها پاسخ نداده ولی تصمیم گوگل برای مذاکره با این اتحادیه، نشان می‌دهد که کانال‌های بزرگ یوتیوب حداقل توانسته‌اند توجه گوگل را به خود جلب کند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید