حذف ویدیوهای نامناسب برای کودکان توسط یوتیوب - تکفارس 
حذف ویدیوهای نامناسب برای کودکان توسط یوتیوب - تکفارس 
حذف ویدیوهای نامناسب برای کودکان توسط یوتیوب - تکفارس 

حذف ویدیوهای نامناسب برای کودکان توسط یوتیوب

سید محمد معلمی
۲ شهریور ۱۳۹۸ - 17:00
حذف ویدیوهای نامناسب برای کودکان توسط یوتیوب - تکفارس 

چند روز پیش یوتیوب به صورت کاملاً بی‌سروصدا قوانین مربوط به ویدیوهای مخصوص کودکان را تغییر داد. این پلتفرم پخش فیلم اعلام کرد که از حالا به بعد تمام ویدیوهایی که محتواهایی خشن یا مخصوص بزرگسالان دارند و برای کودکان منتشر شده‌اند را حذف خواهد کرد؛ حال فرقی نمی‌کند در توضیحات یا برچسب‌ها این موضوعات نامناسب مشاهده می‌شوند یا در محتوای ویدیوها.

یوتیوب همچنین خبر داده که انتشار چنین فیلم‌هایی دیگر مجاز نخواهد بود. این در حالی است که قبلاً ویدیوهایی که محتواهای مخصوص بزرگسالان داشتند را با برچسب “نامناسب برای برخی گروه‌های سنی” می‌دیدیم اما از این پس به نظر می‌رسد قوانین سفت و سخت‌تری برای کانال‌های منتشر کننده این کلیپ‌ها وضع شده است چرا که گوگل قصد دارد محبوب‌ترین پلتفرم پخش ویدیو جهان را به محیطی امن برای کودکان تبدیل کرده و خودش را از زیر فشار انتقادات و شکایات رهایی دهد.

این تغییر بزرگ دو روز پیش اعمال شد اما افراد کمی به آن توجه کردند زیرا در وبلاگ این وب‌سایت تنها ۲۰ نفر نسبت به آن واکنش داده‌اند. یوتیوب یادآور شده که طی ۳۰ روز آینده نسبت به اجرایی کردن این قوانین اقدام خواهد کرد و به تولیدکنندگان محتوا این فرصت را می‌دهد تا با آنها آشنا شوند.

در همین حین، یوتیوب ضرب‌الاجلی به کانال‌ها داده و اعلام کرده که این ویدیوها را حذف خواهد کرد ولی منتشرکنندگان را در این ۳۰ روز مسدود نمی‌کند. مسئولین این پلتفرم همچنین ادعا دارند ویدیوهایی که قبل از این قانون آپلود شده‌اند حذف نمی‌شوند ولی یوتیوب این حق را برای خودش قائل است تا هر زمان که خواست آنها را پاک کند. این پلتفرم به تولیدکنندگان محتوا پیشنهاد داده ابتدا قوانین وضع شده جدید را مطالعه کنند تا بتوانند بیشترین بازدیدکننده کودک، جوان و نوجوان را جذب نمایند. به علاوه، از مدیران کانال‌ها درخواست شده تا توضیحات و برچسب‌هایی که استفاده می‌شوند را بررسی کنند تا منع فعالیت برای کانالشان اعمال نگردد. یوتیوب باز هم تأکید دارد که با ویدیوهایی که وانمود می‌کنند مخصوص کودکان هستند ولی باز هم محتوای نامناسب نشان می‌دهند، سخت‌گیرانه‌تر برخورد خواهد کرد.

از جمله محتواهایی که یوتیوب قصد مسدود کردن آنها را دارد عبارتند از ویدیوهای پزشکی که در آنها از آمپول و سوزن استفاده شده و یا ویدیوهای خشن که در آنها افراد یک‌دیگر را هدف حملات مختلف قرار می‌دهند و به هم آسیب می‌زنند..

ضمن اینکه، ویدیوهایی که در عنوان آنها از عبارت مخصوص کودکان استفاده شده، بیشتر زیر ذره‌بین یوتیوب قرار خواهند گرفت. البته این اقدامات گوگل موضوع تازه‌ای نیست چرا که حداقل چند سالی می‌شود که قصد داشته با منتشرکنندگان این محتواها مقابله کند اما با توجه به اینکه در سالیان اخیر با رشد بسیار سریع انتشار این ویدیوها روبه‌رو بوده‌ایم، قرار شده از این پس به صورت جدی‌تری قانون مذکور اجرا شود. تنها در شش ماه اخیر، کمیسیون تجارت فدرال یا FTC بارها و بارها به یوتیوب نسبت به ممنوعیت پخش ویدیوهای نامناسب برای کودکان و نوجوانان هشدار داده و او را در مورد نقض قوانین حریم شخصی کاربران مورد بازخواست قرار داده است.

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که الگوریتم استفاده شده جهت پیشنهاد دادن ویدیوها در یوتیوب مشکل‌دار است زیرا اصلاً به محتوای ویدیوهایی که به کاربران توصیه می‌کند توجه ندارد و امکان دارد به خاطر همین موضوع، بسیاری از کودکان و نوجوانان پا در مسیرهایی بگذارند که بسیار خطرناک است. مشکل دیگر باز هم به الگوریتم‌های موجود در یوتیوب مرتبط هستند زیرا آنها هنگام انتشار ویدیو به تولیدکنندگان محتوا پیشنهاد می‌کنند تا از برچسب‌های مخصوص فیلم‌های مربوط به کودکان استفاده نمایند تا هم ویدیوی آنها بازدید بیشتری بخورد و هم اینکه خودِ یوتیوب بتواند تبلیغات بیشتری را جذب کند.

در ماه ژوئن، یوتیوب ادعا کرد که ویدیوهای مخصوص کودکان را پیشنهاد نخواهد داد ولی باز هم این شرکت متوجه شد که افراد کودک‌آزار دوباره به این پلتفرم حمله کرده‌اند و کامنت‌های مستهجن گذاشته‌اند. این اتفاقات سبب شد کمیسیون تجارت فدرال به قضیه ورود کند و با یوتیوب توافق‌نامه‌ای را به امضا برساند که البته هنوز دپارتمان عدالت در حال بررسی آن است. پیش از این یوتیوب متهم شده بود که به خاطر سودآور بودن این ویدیوها اقدام خاصی برای مقابله با آنها انجام نمی‌دهد.

علی‌رغم اینکه یوتیوب اپلیکیشن مناسب کودکان تولید کرده و آن را یوتیوب کیدز (YouTube Kids) نامیده و با استفاده از آن می‌خواهد محیط امنی در اختیار والدین بگذارد تا آنها با خیالی آسوده اجازه استفاده از اینترنت را به فرزندان خود بدهند ولی بعید است کسی حاضر باشد به راحتی به یوتیوب اعتماد کند زیرا شرایط برای نقض قوانین توسط این پلتفرم پخش ویدیو هنوز آماده است. قبل از همه این اتفاقات، افرادی از دیگر کشورها دیگر قوانین مربوط به کپی‌رایت را رعایت نکرده بودند که باز هم باعث شد یوتیوب هدف انتقادات تندی قرار گیرد.

در گذشته، یوتیوب روش خوبی به منظور مقابله با منتشرکنندگان ویدیوهای نامناسب اتخاذ نکرده بود ولی وقتی از این موضوع آگاه شد، دیگر زمان زیادی را از دست رفته دید. به علاوه، زمانی که از مدیران این سایت درباره اتفاقات پیش آمده سؤال می‌شد، آنها پاسخ قانع‌کننده‌ای نداشتند و همین سبب شد بالأخره قوانین این‌چنینی وضع شوند. البته قبلاً هم مقرراتی وجود داشت اما مشکل اصلی یوتیوب به چگونگی اجرای آنها مربوط بود زیرا صلابت لازم برای مقابله یا حذف کانال‌های خاطی را از خود نشان نمی‌داد تا در نهایت بسیاری از کاربران نسبت به قوانین بی‌تفاوت باشند.

در سال‌های اخیر، سوزان وویچیتسکی (Susan Wojcicki) به عنوان مدیرعامل یوتیوب، به سؤالات نمایندگان مجلس و قانون‌گذاران آمریکایی پاسخ‌های مناسبی نمی‌داد و بعضاً از آنها طفره می‌رفت. در نهایت این پلتفرم پخش ویدیو خبر داد که با چالشی جدی با محوریت کودکان روبه‌رو شده و همین مسئله گوگل را به عنوان متولی یوتیوب مجبور ساخت تا اعلام کند همه محتواهای مخصوص کودکان را به بخش یوتیوب کیدز منتقل خواهد کرد (لازم به ذکر است که یوتیوب کیدز هم مشکلات خاص خود را دارد).

این کمپانی همچنین، اجازه پخش زنده ویدیوهایی که در آنها کودکان حضور دارند را صادر نمی‌کند و بخش گذاشتن کامنت در فیلم‌های مربوط به آنها را ممنوع کرده است. در این بین، یوتیوب نمی‌داند که آیا باید الگوریتم‌های پیشنهاد ویدیو را مسدود کند یا آن را همچنان به کار گیرد. در روزهای ابتدایی هفته قبل، بلومبرگ گزارش داد که یوتیوب در حال نهایی کردن برنامه‌های حذف تبلیغات مخصوص کودکان از صفحه اصلی سایت است تا مبادا در آینده توسط سازمان حفاظت از حریم شخصی کودکان آمریکا جریمه شود.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید