داده‌های خودروهای بدون راننده شرکت ویمو در اختیار محققان قرار گرفت - تکفارس 
داده‌های خودروهای بدون راننده شرکت ویمو در اختیار محققان قرار گرفت - تکفارس 
داده‌های خودروهای بدون راننده شرکت ویمو در اختیار محققان قرار گرفت - تکفارس 

داده‌های خودروهای بدون راننده شرکت ویمو در اختیار محققان قرار گرفت

سید محمد معلمی
۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - 19:00
داده‌های خودروهای بدون راننده شرکت ویمو در اختیار محققان قرار گرفت - تکفارس 

داده‌های جمع‌آوری شده توسط خودروهای بدون راننده جزو اسرار شرکت‌های مختلف به شمار می‌رفتند اما اخیراً برخی از کمپانی‌هایی که چنین وسایل نقلیه‌ای تولید می‌کنند، این اطلاعات را در اختیار محققان قرار داده‌اند. ویمو (Waymo) جدیدترین شرکتی است که بخشی از داده‌های بسیار باکیفیت و مهمش که توسط سنسورهای خودروهای بدون راننده جمع‌آوری شده‌اند را در اختیار محققان قرار داده است.

ویمو ادعا می‌کند که این داده‌ها حاوی ۱۰۰۰ قسمت هستند که هر کدام از این بخش‌ها ۲۰ ثانیه از حرکت خودروها را نشان می‌دهد. به علاوه، هر بخش ۲۰ ثانیه‌ای، برابر است با ۲۰۰۰۰۰ فریم در ۱۰ هرتز هر سنسور که به دانشمندان کمک می‌کند تا مدل‌های ردیابی خواست خود را طراحی کنند تا بتوانند رفتارها و اقداماتی که کاربران راه اعم از رانندگان و پیاده‌روها ممکن است انجام دهند را پیش‌بینی نمایند.

این اطلاعات متعلق به خودروهای بدون راننده ویمو در چهار شهر سانفرانسیسکو، مونتین ویو (Mountain View)، فونیکس (Phoenix) و کیرکلند (Kirkland) هستند که در آنها تصاویر گرفته شده توسط هر حسگر نظیر لیدارها، دوربین‌ها و رادارها وجود دارد. این عکس‌ها وسایل نقلیه، افراد پیاده‌رو، دوچرخه‌سواران، موتورسواران و علائم راهنمایی و رانندگی را نشان می‌دهند که روی آنها ۱۲ میلیون برچسب ۳D و ۱٫۲ میلیون برچسب ۲D زده شده تا از هم شناخته شوند.

دراگو آنگولو (Drago Anfuelov)، مدیر ارشد تیم تحقیقاتی ویمو می‌گوید:

اشتراک‌گذاری داده‌های مربوط به خودروهای بدون راننده، به نظر من کار جذابی است و ارزش زحمت کشیدن را دارد. ماه‌ها طول کشید تا داده‌ها را از هم تفکیک کنیم و مطمئن شویم همه اطلاعات جمع‌آوری شده از بالاترین میزان استاندارد بهره می‌برند زیرا باید آنها به گونه‌ای در اختیار محققان قرار گیرند که دانشمندان بتوانند با ابزارهای خاص خود و بدون از دست دادن زمان، تحقیقاتشان را انجام دهند

ویمو اولین شرکتی نیست که داده‌های خود را به صورت رایگان عرضه کرده چرا که در ماه مارس، آپتیو (Aptiv) به نخستین کمپانی تبدیل شد که اطلاعات به دست آمده از حسگر خودروهای بدون راننده را به صورت عمومی منتشر کرده است. اوبر، کروز و بخش تولید خودروهای هوشمند جنرال موتورز هم تا کنون ابزارهای بصری خود را در اختیار عموم قرار داده‌اند. در ماه ژوئن، ویمو و Argo AI وعده دادند که روزی داده‌هایشان را منتشر خواهند کرد و به نظر می‌رسد امروز لحظه عملی شدن وعده ویمو است.

این شرکت مدعی شده که داده‌هایی که عرضه کرده، نسبت به اطلاعات سایر شرکت‌ها دقیق‌تر و جزئی‌تر هستند زیرا اکثر داده‌های منتشر شده در قبل، محدود به اطلاعات به دست آمده از دوربین‌ها بودند. برای مثال، Aptive داده‌های لیدارها، رادارها و دوربین‌ها را منتشر کرده در حالی که ویمو آنها را از پنج منبع نامبرده عرضه نموده است.

آنگولو ادامه می‌دهد:

این اقدام ما تازه اول راه است زیرا ویمو قصد دارد در آینده باز هم اطلاعات بیشتری منتشر کند

انتشار داده‌های مربوطه به خودروهای بدون راننده مطمئنا می‌تواند به ارتقای امنیت این وسایل کمک کند زیرا محقان قادر خواهند بود بهترین شیوه‌های کنترل ماشین‌ها را با داده‌هایی که در اختیارشان قرار گرفته‌اند، شناخته و آنها را به کار گیرند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید