دستگاهی برای نامرئی شدن اجسام ابداع شد - تکفارس 
دستگاهی برای نامرئی شدن اجسام ابداع شد - تکفارس 
دستگاهی برای نامرئی شدن اجسام ابداع شد - تکفارس 

دستگاهی برای نامرئی شدن اجسام ابداع شد

علی اسکندری
۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - 21:01
دستگاهی برای نامرئی شدن اجسام ابداع شد - تکفارس 

چه ما بخواهیم و چه نخواهیم، تکنولوژی و علم در کنار هم با سرعت بالایی در حال حرکت هستند. امروزه به‌لطف این دو می‌توانیم تقریبا هر نیازی از کاربران را برآورده کنیم. تفاوتی ندارد که خواهان چه محصولی باشید یا چه خدماتی بخواهید، در هر صورت تکنولوژی و دانش می‌توانند نیاز شما را برطرف نمایند و کالاهایی بی‌نظیر و کارآمد به بازار معرفی نماید. در این میان دانشمندان و نوآوران در راس کار هستند و دست به کارهای عجیب و غریبی می‌زنند. همان‌طور که می‌دانید چین یکی از قدرت‌های اقتصادی دنیاست که می‌خواهد تولیدکننده تکنولوژی و علم نیز باشد. در این راستا آزمایش‌های مختلفی را حول‌محور علوم جدید انجام می‌دهد. در کنار کشور چین نیز دانشگاه MIT مشغول به تولید فن‌آوری‌های جدید است، یکی از همین تکنولوژی‌ها دستگاهی برای نامرئی شدن است!

دنیای اطراف ما با سرعت زیادی در حال تغییر و تحول است و خوب است برای عقب نماندن از جهان تکنولوژی و علم آخرین اخبار را مطالعه کنیم. به‌تازگی اخبار و شایعات حاکی از آن هستند که کشور چین در حال توسعه علوم جدیدی است که می‌توانند دنیای آینده انسان‌ها را تغییر دهند و منجر به ایجاد شرکت‌های بسیار بزرگی شوند. در این بین دانشگاه معتبر MIT نیز به کشور چین کمک می‌کند تا این فن‌آوری به ایالات متحده آمریکا نیز وارد شوند و در کشورهای مختلف توسعه یابند. یکی از عمین علوم و فن‌آوری‌های جدید، دانش پنهان کردن اشیا است. اما یک سوال کلیدی وجود دارد، چرا اصلا باید اشیای مختلف را از چشم انسان یا دیگر عناصر مخفی کنیم؟ برای مثال بخش نظامی را در نظر بگیرید. اگر یک هواپیما ساخته شود که بتواند از دید دشمنان پنهان بماند، طبیعتا کشور سازنده آن به‌راحتی می‌تواند اقدام به جاسوسی کند و مهم‌ترین اطلاعات را به‌دست آورند. شاید این موضوع مثل فیلم‌های علمی-تخیلی باشد، اما این تکنولوژی و علم در حال پیشرفت است و احتمال می‌رود تا چند وقت دیگر به بازارها عرضه شود. اما این فن‌آوری در همه حوزه‌ها کارایی نخواهد داشت و تنها به قسمت دریانوردی محدود می‌شود. همان‌طور که می‌دانید کشور چین روزانه کشتی‌های زیادی را به کشورهای مختلف – چه همسایه چه آن‌طرف دنیا –  روانه می‌کند و کشتی‌ها نیز جزو دارایی‌های این کشور محسوب می‌شوند.

دستگاهی برای نامرئی شدن اجسام ابداع شد - تکفارس 

اما این وسایل عظیم‌الجثه خرج زیادی روی دست دولت چین می‌گذارند و بخشی از این هزینه‌ها به تعمیر کشتی‌ها مربوط است. وقتی کشتی‌های بزرگ در دریاهای آزاد در حال حرکت هستند، طبیعی‌ است که با موج‌های بزرگ و کوچک نیز مواجه شوند. برخورد این موج‌ها با کشتی باعث می‌شود جهت کشتی‌ها تغییر کند و بدنه آن‌ها دچار خرابی یا زنگ‌زدگی شود. این موضوع وقتی حادتر خواهد شد که هزینه‌ها را در بلندمدت در نظر بگیریم. از این رو کشور چین اقدام به توسعه دستگاهی برای نامرئی کردن اشیا گرفته است. اما این دستگاه چگونه کار می‌کند و اصلا چه مزایایی دارد؟ در زیر به این موضوع پرداخته‌ایم.

همان‌طور که قبل‌تر گفتیم کشتی‌ها با موج‌ها مواجه می‌‌شوند که هزینه‌هایی را روی دست کشور چین می‌گذارد، اما اگر این دستگاه مورد استفاده قرار بگیرد، کشور چین می‌تواند هزینه‌ها و اشتباهات را به‌طور چشم‌گیری کاهش دهد. فقط کافی‌ست این دستگاه را به کشتی‌ها متصل کنید تا بخشی از این وسایل غول‌پیکر از موج‌ها پنهان بمانند. وقتی از موج‌ها پنهان باشند، طبیعتا دچار تغییر مسیر یا خرابی بدنه نخواهند شد و صحیح و سالم به خانه بازمی‌گردند. اما مشکل اصلی این‌جاست که این فن‌آوری هنوز در مرحله اولیه وجود دارد و به‌طور گسترده در صنعت مورد استفاده قرار نگرفته است، و وقتی یک تکنولوژی یا علم در صنعت و توسط شرکت‌ها تایید نشود، عملا هیچ کارایی و مزیتی برای دنیا نخواهد داشت. به‌همین دلیل دانشگاه MIT با دانشمندان چینی تلاش می‌کند تا این فن‌آوری را به بازارهای جهانی – از جمله آمرکیا و چین – ارائه دهد. با این همه به احتمال زیاد این تکنولوژی در چند سال آینده مورد استفاده چینی‌ها و آمریکایی‌ها قرار خواهد گرفت. ولی موضوع جالب این‌جاست که وقتی بتوان دستگاهی برای نامرئی کردن کشتی‌ها از موج‌های دریا ساخت، حتما می‌توان دستگاهی را اختراع کرد که اجسام معمولی را از چشم انسان پنهان سازد.

نظر شما در این مورد چیست؟ آیا به‌نظرتان می‌توان این دستگاه را به‌صورت عمده به بازار روانه کرد؟ آیا این دستگاه طی چند سال آینده مورد استفاده شرکت‌ها قرار می‌گیرد؟ نظرتان راجب به ایده نامرئی کردن اجسام چیست؟ خوشحال خواهیم شد که دیدگاه‌تان را با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید