گزارش فیس‌بوک از دو برنامه خرابکار - تکفارس 
گزارش فیس‌بوک از دو برنامه خرابکار - تکفارس 
گزارش فیس‌بوک از دو برنامه خرابکار - تکفارس 

گزارش فیس‌بوک از دو برنامه خرابکار

علی اسکندری
۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - 22:31
گزارش فیس‌بوک از دو برنامه خرابکار - تکفارس 

بی‌شک شبکه‌های اجتماعی بیش‌تر از هر برنامه دیگری در زندگی افراد نفوذ کرده‌اند. امروزه کاربران زمان بسیاری زیادی را در این فضاهای مجازی سپری می‌کنند و تمام این‌ها به‌لطف وجود محتواهای بسیار و جذاب در این شبکه‌ها است. در حقیقت تصاویر، ویدیوها و متون مختلف و خواندنی باعث جذب کاربران به این شبکه‌ها می‌شود و به این ترتیب شما هر روز به صفحه‌تان در اینستاگرام یا به‌طور روزانه به تلگرام مراجعه می‌کنید. فیس‌بوک یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های بازار محسوب می‌شود که هم در حوزه فن‌آوری و هم در بخش شبکه‌های اجتماعی فعالیت گسترده‌ای دارد. همان‌طور که می‌دانید این برند به‌تازگی به‌خاطر نقض حریم خصوصی کاربران میلیاردها دلار جریمه شده است. با این حال فیس‌بوک از دو برنامه خرابکار در اندروید خبر داده است. در ادامه به این موضوع پرداخته‌ایم.

حریم خصوصی برای بیش‌تر کاربران اهمیت زیادی دارد و از این رو ما اقدام‌های بسیاری را انجام می‌دهیم تا اطلاعات شخصی خود محافظت کنیم. برای مثال روز تصاویر، ویدیوها و اسناد قفلی قرار می‌دهیم تا فقط خودمان قادر به دسترسی به محتواها باشیم. اما کاربران همیشه غافل از این موضوع هستند که اطلاعات شخصی‌ خود را در اختیار طیف وسیعی از افراد قرار می‌دهند. امروزه تقریبا هر کسی که از گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کند، لااقل در یک شبکه اجتماعی عضو است. شما در شبکه‌های اجتماعی با رضایت کامل اطلاعات شخصی را در معرض دید می‌گذارد و تصاویر شخصی‌تان را به اشتراک می‌گذارید. در حقیقت شما علایق و سلایق خود را به‌راحتی (لا لایک کردن پست‌های مختلف) نشان می‌دهید و همین موضوع می‌تواند باعث کسب درآمد برخی از افراد شود. احتمالا از موضوع نقض حریم خصوصی فیس‌بوک باخبر هستید.

این شرکت در سال‌های اخیر اطلاعات شخصی کاربران خود را در دسترس مراکز مختلف از جمله تحقیقاتی و تبلیغاتی قرار داده تا آن‌ها بتوانند تبلیغاتی مطابق با علاقه‌مندی‌های شما تدارک ببیند. همین باعث می‌شود تا شما محصولی که به آن نیازی ندارید، خریداری کنید. اما این موضوع به این‌جا ختم نمی‌شود در واقع فیس‌بوک از این روش برای تغییر سیاست‌های کلی کشور ایالات متحده استفاده کرده است. به‌نظر می‌رسد این شرکت در سال‌های گذشته با نامزدهای مختلف انتخابات ریاست جمهوری آمریکا همکاری‌های متعددی داشته و تبلیغاتی هدفمند در این راستا به کاربران خاصی نشان می‌داده است. این موضوع موجب می‌شود تا شما در معرض صحبت‌ها و عملکردهای نامزدی قرار بگیرید که پیش از این‌ها اصلا علاقه‌ای به آن نداشتید! با این همه فیس‌بوک در جهت تغییر قرار گرفته و قرار است به‌زودی قوانین جدیدی وضع شود. به این ترتیب به احتمال زیاد اطلاعات شخصی‌تان در معرض دید شرکت‌های شخص سوم قرار نمی‌گیرد. به‌تازگی غول شبکه‌های اجتماعی اعلام نموده که دو برنامه مشکوک و خرابکار در فروشگاه گوگل وجود دارند که از سیستم تبلیغاتی فیس‌بوک سوء استفاده کرده‌اند.

گزارش فیس‌بوک از دو برنامه خرابکار - تکفارس 

فیس‌بوک گزارش می‌دهد که دو برنامه (که در حال حاضر نیز بر روی فروشگاه گوگل وجود دارند) با نصب بدافزار و افزونه‌های خاصی بر روی دستگاه‌های کاربران، اقدام به تولید کلیک‌های تقلبی می‌کردند. همان‌طور که احتمالا می‌دانید بیش‌تر شرکت‌های تبلیغاتی آنلاین با استفاده روش پرداخت به‌ازای هر کلیک به کسب درآمد می‌پردازند. به این ترتیب وقتی بنری را در برنامه‌تان قرار دهید، با توجه به کلیک‌های جذب شده توسط آن تصویر یا ویدیو، قادر به درآمدزایی خواهد بود. فیس‌بوک نیز چنین ساز و کاری دارد. اما برنامه‌های Power Clean و Calculator plus با تولید کلیک‌های تقلی درآمدی بیش‌تر از حد معمول را کسب کرده‌اند. همین‌ حالا نیز برنامه Power Clean بیش‌تر از ۱۰۰ میلیون کاربر دارد. این در حالی‌ست که برنامه دومی تنها ۵ میلیون کاربر فعال دارد. در نتیجه توصیه می‌کنیم که اگر به اطلاعات شخصی‌تان یا حتی موبایل‌تان اهمیت می‌دهید، سریعا اقدام به حذف این برنامه‌های خرابکار کنید. از آن‌جا که نصب بدافزارها باعث می‌شود عملکرد گوشی هوشمندتان ضعیف‌تر شود و دیگر نتوانید کارهای سنگین را انجام دهید. اما متاسفانه تعداد این برنامه‌ها بیش‌تر از دو عدد است. به‌نظر می‌رسد هزاران و شاید میلیون‌ها برنامه در فروشگاه گوگل از همین طریق به کسب درآمد می‌پردازند و این یعنی اطلاعات شخصی کاربران مورد تهدید است.

نظر شما در این مورد چیست؟ آیا این برنامه‌ها واقعا به نصب بدافزار روی تلفن همراه شما می‌پرداختند یا تمامی این‌ خبرها توسط فیس‌بوک منتشر شده است؟ آیا از این برنامه‌ها استفاده می‌کنید؟ خوشحال خواهیم شد که نظر و تجربیات خود را با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید