فیس‌بوک بالاخره نقص جریمه‌ها را قبول کرد - تکفارس 
فیس‌بوک بالاخره نقص جریمه‌ها را قبول کرد - تکفارس 
فیس‌بوک بالاخره نقص جریمه‌ها را قبول کرد - تکفارس 

فیس‌بوک بالاخره نقص جریمه‌ها را قبول کرد

علی اسکندری
۳ مرداد ۱۳۹۸ - 14:00
فیس‌بوک بالاخره نقص جریمه‌ها را قبول کرد - تکفارس 

اگر بخواهیم بهترین شبکه‌های اجتماعی و در عین حال شرکت‌های فن‌آوری را لیست کنیم، نباید فیس‌بوک را از قلم بیندازیم. این شرکت تاحالا از محصولات زیادی پرده برداشته که برخی از آن‌ها در بخش سخت‌افزار و با این حال بیش‌تر آن‌ها در قسمت نرم‌افزار هستند. برنامه فیس‌بوک نیز جزو همین محصولات جذاب شمرده می‌شود که تقریبا ۲ میلیارد کاربر دارد. تعداد زیادی نیز از این افراد نیز هر روز از فیس‌بوک استفاده می‌کنند. اما جدای از این فیس‌بوک، این شرکت تکنولوژی صاحب امتیاز اینستاگرام و واتس‌آپ نیز هست و همین باعث شده تا به یکی از باارزش‌ترین شرکت‌ها تبدیل شود. اما این برند مشکلات زیادی دارد و جریمه‌های سنگینی برای آن تعیین شده است. در ادامه بیش‌تر در این رابطه توضیح داده‌ایم.

حریم خصوصی برای هر کسی باید اهمیت زیادی داشته باشد. فرقی نمی‌کند که مقامی در دولت داشته باشید یا یک فرد عادی باشید، در هر صورت باید برای‌تان اطلاعات شخصی مهم باشد. در غیر این صورت متوجه ضرر خواهید شد و مطمئن باشید در آینده پشیمان می‌شوید. از این رو دولت‌ها نیز به افراد کمک می‌کنند از حریم خصوصی خود محافظت کنند. به این ترتیب به‌تازگی آمریکا و اتحادیه اروپا قوانین سخت‌گیرانه‌ای در این زمینه اعمال کرده‌اند تا شرکت‌ها اطلاعات شخصی کاربران را در اختیار همگان و آژانس‌های تبلیغاتی نگذارند و از این طریق به کسب درآمد نپردازند. اما با این همه شرکت‌های زیادی هستند که با فروش اطلاعات شخصی کاربران و علاقه‌مندی‌های آن به کسب درآمد می‌پردازند. فیس‌بوک یکی از همین شرکت‌هاست. این برند با استفاده از اطلاعات شخصی کاربران و دادن دسترسی به شرکت‌های شخص ثالت به سودآوری زیادی رسیده است. اما چنین شرکت‌هایی چگونه از اطلاعات شخصی شما می‌توانند کسب درآمد کنند؟ در ادامه به این سوال پاسخ داده‌ایم.

فیس‌بوک بالاخره نقص جریمه‌ها را قبول کرد - تکفارس 

برای این‌که به‌طور کامل متوجه شویم که شرکت‌ها چگونه از اطلاعات شما درآمدزایی می‌کنند، بیایید یک مثال را بررسی نماییم. فرض کنید که شما به به محصولات دیجیتال و مخصوصا تبلت‌ها علاقه دارید. معمولا کاربران علاقه‌مندی‌های خود در شبکه‌های اجتماعی مختلف مثل فیس‌بوک به اشتراک می‌گذارند تا دوستان بیش‌تری دریافت کنند. همچننی شما پست‌ها و مطالبی را نگاه می‌کنید و لایک می‌کنید که به آن‌ها علاقه دارید. مثلا در این سناریو پست‌هایی را می‌پسندید که محتوای آن‌ها مربوط به کالای دیجیتال است. به این ترتیب شرکت‌ها به علاقه‌مندی‌های شما پی می‌برند. با دادن دسترسی به دیگر شرکت‌ها به این اطلاعات کاملا شخصی به کسب درآمد می‌پردازند. این شرکت‌های شخص سوم نیز معمولا یک‌سری آژانس‌ تبلیغاتی هستند که با استفاده از این علاقه‌مندی‌های بنرهای خاصی را به‌نمایش می‌گذارند. مثلا کاربر فوق که به کالاهای دیجیتال و تبلت‌ها علاقه‌مند است، تبلیغاتی برپایه همین علاقه‌مندی‌ها دریافت می‌کنید و ممکن است متحمل هزینه‌های گوناگون شود. چراکه وقتی فردی تبلیغات مورد علاقه خود را مشاهده می‌کند، طبیعتا به آن علاقه‌مند شده و (حتی اگر هم نیازی به آن کالا یا خدمات نداشته باشد) اقدام به خرید آن می‌کند. به این ترتیب شما چیزی را خریداری می‌کنید که اصلا محصولی ضروری و مهم نبود و به این ترتیب هم شرکت‌ها درآمدزایی می‌کنند و هم آژانس‌های تبلیغاتی به سود زیادی می‌رسند.

فیس‌بوک هم دقیقا با همین منوال به کسب درآمد می‌پرداخته است. جدای از این شرکت، برندهای زیادی از این همین طریق بیش‌تر درآمد خود را تامین می‌کنند. اما این وضع ادامه نخواهد داشت. همان‌طور که پیش‌تر گفتیم دولت‌ها قصد جریمه کردن چنین شرکت‌هایی را دارند و فیس‌بوک نیز اولین شرکت بود. این برند آمریکایی بیش‌تر از ۵ میلیارد دلار خواهد پرداخت و به‌تازگی خبر رسیده که فیس‌بوک این مبلغ و دیگر مبالغ را تایید کرده است. به این ترتیب بدون شک این شرکت در گذشته به فروش اطلاعات شخصی کاربران مشغول بوده است و شاید در آینده نیز به این کار ادامه دهد. در هر صورت جریمه‌ها شاید نقطه عطفی در موضوع حریم خصوصی در فضای مجازی باشند، چراکه در حقیقت در این فضاهای مجازی حریم خصوصی کاربران مثل آب خورد (!) به‌راحتی نقض می‌شود و هیچ دولتی نیز متوجه آن نمی‌شود یا سعی می‌کند آن را نادیده بگیرد. با این حال سوال اصلی این‌جاست که آیا شما به حریم خصوصی خود اهمیت می‌دهید و برای حفظ آن چه کارهایی انجام می‌دهید؟

نظر شما در این مورد چیست؟ آیا فیس‌بوک در صدد ایجاد تغییرات اساسی در شبکه‌های اجتماعی خود است یا این کار صرفا یک عمل تبلیغاتی است؟ آیا تا به‌ حال از محصولات این شرکت استفاده کرده‌اید؟ خوشحال خواهیم شد که نظرتان را در این مورد با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید