فیس‌بوک جریمه ۱۰۰ میلیون دلاری را پذیرفت - تکفارس 
فیس‌بوک جریمه ۱۰۰ میلیون دلاری را پذیرفت - تکفارس 
فیس‌بوک جریمه ۱۰۰ میلیون دلاری را پذیرفت - تکفارس 

فیس‌بوک جریمه ۱۰۰ میلیون دلاری را پذیرفت

علی اسکندری
۲ مرداد ۱۳۹۸ - 22:30
فیس‌بوک جریمه ۱۰۰ میلیون دلاری را پذیرفت - تکفارس 

بی‌شک حریم خصوصی در دنیای امروزه باید برای هر کسی مهم باشد. در حقیقت حریم خصوصی به معنی اطلاعات شخصی‌تان است. اما به‌تازگی شرکت‌های زیادی به نقص این حریم خصوصی می‌پردازند و از همین اطلاعات کسب درآمد می‌کنند. فیس‌بوک یکی از همین شرکت‌ها محسوب می‌شود که به‌خاطر پرونده‌های قضایی خود در این زمینه مشهور است. به‌جرات می‌توان گفت این شرکت در انتخابات آمریکا با نشان دادن بنرهای تبلیغاتی شخصی‌سازی شده برای کاربران به گونه‌ای تاثیر زیادی بر روی نتیجه انتخابات آمریکا گذاشته بود. از این رو فیس‌بوک به دادگاه فراخوانده شد تا در مورد این موضوعات صحبت کند. به‌تازگی جریمه‌ای ۱۰۰ میلیون دلاری نیز برای فیس‌بوک وضع شده است.

شبکه‌های اجتماعی تاثیر عمیقی بر زندگی انسان گذاشته‌اند و می‌توان گفت روش ارتباط انسان‌ها را تغییر داده‌اند. در گذشته برای پرسیدن حال و احوال از دوست‌تان باید با او تماس می‌گرفتید یا پیامکی برای ایشان ارسال می‌کردید. اما حالا با ظهور شبکه‌های اجتماعی نیاز به این کارها نیست و هر ساعت از شبانه‌روز می‌توانید به دوست‌تان پیام دهید و با خانواده یا همکاران خود ارتباط داشته باشید. فیس‌بوک نیز یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی است که به غیر از برنامه فیس‌بوک، صاحب یک‌سری از شبکه‌های اجتماعی دیگر نیز مثل اینستاگرام است. هین موجب شده تا فیس‌بوک به یکی از قدرت‌مندترین و ثروت‌مندترین شرکت‌های حاضر دنیا تبدیل شود. در واقع این توان‌مندی در ثروت مالک این امپراتوری – یعنی مارک زوکربرگ – نمایان شده است.

این مرد آمریکایی در لیست پولدارترین مردمان دنیا قرار می‌گیرد و صاحب میلیاردها دلار ثروت است. اما سوال اصلی این‌جاست این ثروت چگونه به‌دست آمده؟ شرکت فیس‌بوک در برنامه‌های خود از طریق تبلیغات به کسب درآمد می‌پردازد. این بدان معناست که شرکت‌ها یا افراد برای دیدن شدن محصولات و خدمات‌شان به اینستاگرام یا فیس‌بوک مراجعه می‌کنند تا با پرداختی مبلغی، تبلیغ‌شان به‌نمایش گذاشته شود. این مبالغ نیز در حد میلیون‌ها دلار هستند و فیس‌بوک از این راه به یکی از باارزش‌ترین شرکت‌های دنیا تبدیل شده است. اما موضوع پیچیده‌تر از این حرفاست. در دنیای امروز کاربران دیگر به تبلیغات معمولی علاقه‌ای نشان نمی‌دهند و برای همین معماران طراحانی در صدد هستند تا نظر کاربران را بیش‌تر به بنرهای خود جلب نمایند. این کار تنها با تبلیغات هدف‌مند انجام می‌گیرد و جالب این‌جاست که تبلیغات هدف‌مند نیز ملزم به دسترسی به اطلاعت شخصی کاربران است.

فیس‌بوک جریمه ۱۰۰ میلیون دلاری را پذیرفت - تکفارس 

تبلیغات هدف‌مند براساس علاقه‌مندی‌های کاربر یا خریدهای قبلی او صورت می‌گیرد. برای درک بهتر این موضوع بیایید مثالی را بررسی کنیم. فرض کنید فردی به دنیای ورزش و مخصوصا فوتبال علاقه دارد. به این ترتیب تبلیغاتی که مشاهده می‌کند، اغلب در مورد فوتبال و وسایل ورزشی خواهند بود. این تبلیغات نظر فرد را جلب می‌کنند و مطمئن باشید برای او هزینه‌ای در بر خواهد داشت. این در حالی‌ست که اگر کاربر تبلیغ مورد نظر را مشاهده نمی‌کرد، طبیعتا کالای ورزشی را نمی‌خرید و متحمل هزینه‌ نمی‌شد. فیس‌بوک هم دقیقا با همین روش به کسب درآمد می‌پردازد. اما این شرگت بیش‌تر از حد معمول دیگر شرکت‌ها فعالیت‌های کاربران را در پی دارد و برای همین به دادگاه فراخوانده شده است.

به‌جرات می‌توان گفت فیس‌بوک به‌دقت و با وسواس بسیار اطلاعات شخصی شما را بررسی می‌کند تا تبلیغاتی هرچه هدف‌مندتر به‌نمایش بگذارد. به این ترتیب شما بیش‌تر متحمل هزینه‌های اضافی خواهید شد. برای همین دادگاه‌های مختلف از آمریکا گرفته تا اروپا برای فیس‌بوک جریمه‌هایی تعیین کرده‌اند. جدیدترین آن‌ها، چیزی در حدود ۱۰۰ میلیون دلار است. گفتنی‌ست این شرکت باید ۵ میلیارد دلار نیز به‌خاطر نقص حریم خصوصی کاربران به آمریکا پرداخت نماید. به‌تازگی فیس‌بوک با جریمه ۱۰۰ میلیون دلاری خود موافقت کرده و به‌زودی آن را پرداخت می‌کند. اما مشکل همین‌جاست. فیس‌بوک به‌راحتی این جریمه را قبول کرده است. چراکه ۱۰۰ میلیون دلار رقمی برای این شرکت بزرگ محسوب می‌شود و بعد از مبلغی معادل چند برابر آن جایگزین خواهد شد. حتی ۵ میلیارد دلار نیز برای این شرکت رقمی به‌شمار نمی‌آید. همین موجب می‌شود تا موج انتقادات روانه دادگاه و فیس‌بوک شود. اگر به‌دنبال تغییر سیاست موجود بر شرکت‌ها باشیم و اگر واقعا نخواهیم حریم خصوصی کاربران باری دیگر نقض شود، به‌طور حتم این مبالغ باید افزایش یابد تا عبرتی برای دیگر شرکت‌ها باشد.

نظر شما در این مورد چیست؟ آیا باید در کنار فیس‌بوک شرکت‌های دیگر نیز جریمه می‌شوند؟ آیا باید مبلغ جریمه فیس‌بوک بیش‌تر باشد؟ خوشحال خواهیم شد که نظرتان را با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید