گوگل جریمه ۲۰۰ میلیون دلاری را پذیرفت - تکفارس 
گوگل جریمه ۲۰۰ میلیون دلاری را پذیرفت - تکفارس 
گوگل جریمه ۲۰۰ میلیون دلاری را پذیرفت - تکفارس 

گوگل جریمه ۲۰۰ میلیون دلاری را پذیرفت

علی اسکندری
۱۱ شهریور ۱۳۹۸ - 22:31
گوگل جریمه ۲۰۰ میلیون دلاری را پذیرفت - تکفارس 

حریم خصوصی به یکی از اصلی‌ترین مشکلات حال حاضر دنیای تکنولوژی تبدیل شده است. همچنین این موضوع پاشنه آشیل بسیاری از شرکت‌های نوپا فعال در این حوزه و حتی غول‌های فن‌آوری گشته و اخیر اتحادیه‌ها و سازمان‌های دولتی مختلف به مسئله حریم خصوصی اهمیت فراوانی می‌دهند. FTC یکی از همین سازمان‌هاست که برای سال‌ها بر روی شرکت‌های متخلف تحقیق می‌کند و در صورت لزوم جریمه‌های را وضع می‌نماید. گوگل نیز یکی از قربانی‌های این سازمان آمریکایی است. به‌نظر می‌رسد این شرکت بزرگ فن‌آوری برای نقض حریم خصوصی کودکان باید چیزی در حدود ۲۰۰ میلیون دلار پرداخت نماید.

همان‌طور که فیس‌بوک چندی پیش جریمه اتحادیه اروپا را که چیزی در حدود ۵ میلیارد دلار بود، پذیرفت، غول موتورهای جست‌وجوگر نیز جریمه میلیون دلاری سازمان FTC را پذیرفته است. این جریمه برای نقض حریم خصوصی کودکان در برنامه یوتیوب در نظر گرفته شده است. با این‌که این موضوع هنوز رسمی نشده، اما نشریه‌ای با نام Politico این جریمه را تایید کرده و حتی اذعان نموده که گوگل به دپارتمان حقوقی این سازمان نیز احضار شده است. اولین بار نیز همین مجله بود که ماجرای نقض حریم خصوصی را توسط گوگل رسانه‌ای کرد. این شرکت بزرگ تکنولوژی که برای کودکان در یوتیوب قانونی را نوشته است، در چند ماه پیش عملا این قانون را زیرپا گذاشت و به برخی از حساب‌ها اجازه داده تا به محتواهای بزرگ‌سالان دسترسی داشته باشند. این در حالی‌ست که صاحب این حساب‌ها کودکان زیر ‍۱۵ سال بوده‌اند. همچنین موضوع دیگری نیز مطرح است. گفته می‌شود این غول صنعت تکنولوژی تبلیغاتی را برای کودکان به‌نمایش گذاشته که مناسب سن‌ آن‌ها نبوده است. در این مورد یکی از کاربران می‌گوید:

من امیدوارم گوگل به قوانین احترام بگذارد و بخش کودکان را از برنامه یوتیوب جدا کند. همچنین برای حساب‌هایی که متعلق به کودکان است، استثناهایی برای نمایش تبلیغات یا محتواها قائل شود. واقعا برای این شرکت متاسفم که نتوانسته چنین قوانین ساده‌ای را رعایت کنید. امیدوارم جریمه‌های میلیون دلاری درس خوبی برای گوگل شود. در واقع باید تمامی شرکت‌ها مسئولیت کارهای خود را برعهده بگیرند و جریمه‌ها را بپذیرند، این حداقل کاری‌ست که می‌توانند انجام دهند.

با این‌که ۱۵۰ یا ۲۰۰ میلیون دلار برای افراد عادی – و حتی بعضی از میلیونرها – رقمی بسیار بزرگ محسوب می‌شود، اما در حقیقت این مبلغ برای شرکتی که ارزش آن به یک تریلیون دلار می‌رسد، رقمی نیست. برای همین شاید این جریمه جلوی ادامه نقض حریم خصوصی کودکان در یوتیوب را نگیرد. از آن‌جا که شاید درآمد گوگل از این بخش بسیار بیش‌تر از ۲۰۰ میلیون دلار باشد. حتی مبلغ ۵ میلیارد دلار هم برای فیس‌بوک رقمی شمرده نمی‌شود. چراکه این شرکت فعال در بخش شبکه‌های اجتماعی فقط در سه‌ماه سوم امسال توانست بیش‌تر ۱۵ میلیارد دلار سود کسب کند. کاربران و مشتریان دستگاه‌ها و خدمات دیجیتال انتظار دارند سازمان‌هایی مثل FTC یا SEC از اطلاعات شخصی و حریم خصوصی آن‌ها محافظت کنند. این کار نیز تنها با جریمه‌های چندین میلیون دلار یا حتی چند میلیارد دلاری حل نخواهد شد. در اصل ما نیاز به جریمه‌های سنگین‌تری داریم تا این مشکل یک‌بار برای همیشه حل شود. اما بیایید نیمه پر لیوان را ببینیم. گوگل در حال حاضر نسخه‌ای مخصوص از یوتیوب را توسعه داده که مخصوص کودکان است. در این برنامه هیچ محتواها یا تبلیغاتی بزرگ‌سالانه وجود ندارد. به این ترتیب محیطی امن برای فرزندان شما محسوب می‌شود تا بدون نگرانی به آن‌ها اجازه دهید سرگرم شوند.

نظر شما در این مورد چیست؟ آیا گوگل با پرداخت این جریمه دیگر به نقض حریم خصوصی نمی‌پردازد؟ آیا پرداخت جریمه‌های میلیون دلاری و حتی میلیارد دلاری شرکت‌های فن‌آوری را تنبیه خواهد کرد؟ آیا تا به حال اطلاعات شخصی‌تان مورد سوء‌استفاده شرکت‌ها قرار گرفته؟ خوشحال خواهیم شد که نظرات و تجربیات خود را با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید