اپل به دلیل نقض حق ثبت اختراع به ۱۴۵ میلیون دلار جریمه شد - تکفارس 
اپل به دلیل نقض حق ثبت اختراع به ۱۴۵ میلیون دلار جریمه شد - تکفارس 
اپل به دلیل نقض حق ثبت اختراع به ۱۴۵ میلیون دلار جریمه شد - تکفارس 

اپل به دلیل نقض حق ثبت اختراع به ۱۴۵ میلیون دلار جریمه شد

پوریا اسدی
۱۳ مرداد ۱۳۹۷ - 11:30
اپل به دلیل نقض حق ثبت اختراع به ۱۴۵ میلیون دلار جریمه شد - تکفارس 

اپل در روز چهارشنبه ۱ آگوست از طرف هیئت منصفه‌ای در کالیفرنیا به پرداخت جریمه‌ی ۱۴۵٫۱ میلیون دلاری به دلیل نقض حق ثبت اختراع به WiLan -یک شرکت ثبت حق اختراع در کانادا- محکوم شد. هیئت منصفه ادعای WiLan  مبنی بر اینکه دو پتنت فناوری ارتباطات بی‌سیم WiLan بر روی برخی از مدل‌های آیفون اپل نقض شده است را تأیید کرد.

نقض حق ثبت اختراع، مربوط به فناوری مورد استفاده در آیفون به ویژه اختراعات مربوط به “روش و دستگاه تخصیص پهنای باند در یک سیستم ارتباطی بی‌سیم پهنای باند” (ثبت اختراع ۸۴۵۷۱۴۵ آمریکا) و یک ثبت اختراع مربوط به “سیستم‌های ارتباطی و روش‌های کنترل تماس‌های تطابق‌پذیر “(ثبت اختراع ۸۵۳۷۷۵۷ ایالات متحده) است. اپل ظاهرا قصد دارد که درخواست تجدید نظر بدهد که به احتمال زیاد به این معنی است که پرونده برای مدت کوتاهی دوباره در دادگاه به گردش در خواهد آمد.

این نخستین بار نیست که دو شرکت بر روی گواهی ثبت اختراع با یکدیگر درگیر شده‌اند. در سال ۲۰۱۳، یک هیئت منصفه در تگزاس، اپل را متهم به نقض یکی دیگر از ثبت اختراعات WiLan کرد – که در آن زمان شامل نقض یک پروتکل فناوری ارتباطات بی‌سیم CMDA و HSPA می‌شد.

WiLan، که زیر شاخه‌ی شرکت Quarterhill است، در ابتدا در دهه ۱۹۹۰ به عنوان تولیدکننده‌ی فناوری‌های پهنای باند بی‌سیم تاسیس شد، اما پس از چندین مشکل مالی، رویه‎ی خود را به شرکتی برای ثبت کردن حق اختراع در سال ۲۰۱۷ تغییر داد. WiLan خود را “یکی از موفق‌ترین شرکتهای صدور مجوز ثبت اختراع در جهان” می‌داند و اینکه “به شرکت‌ها کمک می‌کند تا ارزش مالکیت معنوی  را از طریق مدیریت و دریافت مجوز گواهی ثبت اختراع خود حفظ کنند”. با این وجود منابع خبری دیگر پیشنهاد می‌کنند که WiLan اکنون با شکایت‌های موفق از شرکت‌هایی مانند اپل بر سر حق ثبت اختراعات، به حیات خود ادامه می‌دهد.

البته، اپل با اتهام‌های حق اختراعات بیگانه نیست. دعوای هفت ساله‌ی اپل و سامسونگ برسر وضعیت ثبت اختراع گوشی‌های اندرویدی سامسونگ، تازه به پایان رسیده است، در حالیکه پرونده دیگری درباره تکنولوژی دوربین دوگانه در سری فعلی آیفون در حال پیگری است. اپل با تهدیدات جدی‌تری از سوی شرکت‌های دیگر نیز مواجه است -این شرکت با چالش‌های احتمالی بیشتری از سوی دولت فرانسه مواجه خواهد بود. اپل در موارد دیگری به تهاجم دست زده است و شرکت تولید کننده‌ی پردازنده، کوالکام را به دریافت هزینه‌های مالکانه‌ی بیش از اندازه متهم کرده است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید