شکایت خریداران آیفون از اپل به دلیل افزایش قیمت - تکفارس 
شکایت خریداران آیفون از اپل به دلیل افزایش قیمت - تکفارس 
شکایت خریداران آیفون از اپل به دلیل افزایش قیمت - تکفارس 

شکایت خریداران آیفون از اپل به دلیل افزایش قیمت

فرزاد اسرافیلی
۸ فروردین ۱۴۰۳ - 11:09
شکایت خریداران آیفون از اپل

به دنبال موج جدیدی از شکایت‌ها از شرکت اپل، این بار خریداران آیفون با طرح شکایت از این شرکت اپل را متهم به انحصار بازار گوشی‌های هوشمند و افزایش قیمت محصولات کردند.

این شکایت‌ها از سوی مشتریان در حالی صورت می‌گیرد که قبل از این وزارت دادگستری ایالات متحده پرونده مشابهی را علیه اپل تشکیل داده بود.

اپل با انبوهی از شکایت‌های جدید از سوی مصرف‌کنندگان مواجه شده است. دارندگان آیفون این شرکت را به انحصار بازار گوشی‌های هوشمند متهم می‌کنند. هفته پیش نیز وزارت دادگستری ایالات متحده و ۱۵ ایالت دیگر در خصوص نقض گسترده قانون ضد انحصار پرونده جدیدی علیه اپل باز کرده بودند.

در چند روز اخیر حداقل سه طرح دعوای دسته جمعی در دادگاه‌های فدرال کالیفرنیا و نیوجرسی توسط دارندگان آیفون مطرح شده است. آن‌ها ادعا می‌کنند اپل قیمت محصولات خود را از طریق رفتار ضدرقابتی افزایش داده است.

این شکایت‌ها به نمایندگی از میلیون‌ها مصرف‌کننده نشان دهنده صحت ادعاهای وزارت دادگستری است که اپل را متهم به نقض قانون ضد انحصار ایالت متحده از طریق سرکوب فناوری برنامه‌های پیام‌رسان، کیف پول‌های دیجیتال و سایر مواردی که می‌توانست باعث افزایش رقابت در بازار گوشی‌های هوشمند شود، کرده است.

اپل اتهامات دولت را رد کرده است. این شرکت مستقر در کوپرتینو، کالیفرنیا، در مورد دعاوی مشتریان اظهار نظری نکرده است.

استیو برمن، وکیل مدافع که شرکت حقوقی او Hagens Berman Sobol Shapiro یکی از پرونده های جدید را تشکیل داده است، خاطرنشان کرد که شرکت او قبلاً از اپل به اتهام خنثی کردن رقابت برای کیف پول تلفن همراه Apple Pay شکایت کرده بود. برمن در این باره گفت:

ما خوشحالیم که وزارت دادگستری با رویکرد ما موافق است.

اپل در حال حاضر با دعوای خصوصی زیادی روبرو است. این دعاوی شیوه‌های کسب و کار اپل را با چالش مواجه کرده است. در ماه فوریه یک قاضی حکم داد اپل باید بابت ادعای میلیون‌ها مشتری مبنی بر در انحصار خود درآوردن بازار اپلیکیشن‌های آیفون، با یک دعوای دسته جمعی روبرو شود. اپل این ادعاها را رد کرده است.

Hagens Berman قبل از این مجموعاً ۵۵۰ میلیون دلار از اپل در پرونده‌های جداگانه مربوط به قیمت گذاری کتاب الکترونیکی و سیاست‌های فروشگاه برنامه دریافت کرده بود.

در سال ۲۰۲۲ یک استاد دانشکده حقوق دانشگاه بوفالو در مطالعه‌ای به این نتیجه رسید که دعاوی دسته جمعی خصوصی ضد انحصار گاهی اوقات می‌تواند بااهمیت تر از پرونده‌های دولتی تلقی شود و حوزه تخلف، میزان بازیابی یا تعداد متهمان درگیر را گسترش دهد.

حال باید منتظر ماند و دید اپل با این حجم از دعاوی چه سرانجامی خواهد داشت.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید