تمایل سه‌درصدی مردم جهت استفاده از ارز دیجیتال فیسبوک - تکفارس 
تمایل سه‌درصدی مردم جهت استفاده از ارز دیجیتال فیسبوک - تکفارس 
تمایل سه‌درصدی مردم جهت استفاده از ارز دیجیتال فیسبوک - تکفارس 

تمایل سه‌درصدی مردم جهت استفاده از ارز دیجیتال فیسبوک

مسلم رفیعی
۵ مرداد ۱۳۹۸ - 13:30
تمایل سه‌درصدی مردم جهت استفاده از ارز دیجیتال فیسبوک - تکفارس 

براساس یک نظرسنجی که توسط پیام‌رسان Viber انجام شده است (Viber رقیب جدی پیام‌رسان جدید شرکت فیسبوک یعنی WhatsApp است)، از ۲۰۰۰ شرکت‌کننده از ایالات متحده و بریتانیا پرسیده شده است که آیا آن‌قدر به فیسبوک اعتماد دارند تا اطلاعات خود را در هنگام استفاده از ارز دیجیتال لیبرا (Libra) در اختیار این شرکت قرار دهند؟ تقریباً نیمی از  آمریکایی‌ها (۴۹ درصد) می‌گویند که به فیسبوک اعتماد ندارند و تنها ۳ درصد از آن‌ها تمایل دارند تا از این شیوه‌ی پرداخت استفاده کنند. لازم به ذکر است که ارز دیجیتال این غول فناوری در سال آینده قابل استفاده خواهد بود.

در بریتانیا، تنها ۱٫۴ درصد مردم قصد امتحان کردن ارز دیجیتال لیبرا را داشتند، در حالی که ۴۹ درصد آن‌ها نیز بیان کرده بودند که به فیسبوک در رابطه با حفاظت از اطلاعات کاربران، اعتماد ندارند. علاوه بر این‌ها، ۱۳٫۹ درصد از آمریکایی‌ها و ۱۶٫۶ درصد از مردم بریتانیا نیز اظهار کرده بودند که به هیچ وجه از این ارز دیجیتال جهت پرداخت‌های خود، استفاده نخواهند کرد.

هنگامی که نتایج نظر‌سنجی را بر اساس جنسیت تقسیم کنیم، می‌بینیم که زنان کمتر به فیسبوک اعتماد نشان می‌دهند، بدین صورت که  تنها ۱٫۸ درصد از زنان ایالات متحده در مقایسه با آمار ۳/۲ درصدی مردان این کشور ،مایل به پرداخت هزینه‌های خود از طریق لیبرا هستند. در انگلستان این آمار  ۱٫۷ درصد برای مردان و کمتر از ۱٫۱ درصد برای زنان است.

در آمریکا، کاربران متولد دهه‌ی هفتاد به بالا، با آمار ۲/۷ درصدی، بیشترین استقبال را جهت استفاده از لیبرا دارند، همچنین ۴/۱۴ درصد از این قشر نیز به تمهیدات امنیتی فیسبوک اعتماد دارند. در انگلستان با تمایل صفر درصدی دهه هفتادی‌ها به پرداخت هزینه‌های خود از طریق این ارز و استقبال ۱٫۵ درصدی نسل پس از جنگ جهانی دوم (baby boomers) و تمایل ۲٫۱ درصدی نسل هزاره (Millennials)، آمارها عقب‌نشینی می‌کنند.

سرانجام، در اسناد کمیسیون بورس و اوراق بهادار اطلاعاتی ذکر شده که فیسبوک سعی کرده است آن‌ها را از دید مردم و رسانه‌ها پنهان نگه دارد. این غول فناوری، اطلاعات کاربران خود را به Cambridge Analytica فروخته بود. اکنون همه می‌توانند بگویند که اطلاعات شخصی موجود در سرورهای فیسبوک به جای اینکه دزدیده یا منتقل شده باشند، فروخته شده‌اند، درست است؟

با توجه به رسوایی منتشر شده در رابطه با قضیه‌ی Cambridge Analytica، فروش اطلاعات کاربران توسط فیسبوک، زیاد تعجب‌آور نیست. کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده، فیسبوک را به دلیل نقض حریم خصوصی به یک جریمه‌ی ۱۰۰ میلیون دلاری محکوم کرده است، در حالی که دفتر کمیساریای اطلاعات بریتانیا نیز در مهرماه (اکتبر) سال گذشته، این شرکت را به علتی مشابه به مبلغ ۵۰۰۰۰۰ پوند، جریمه کرد.

 واضح است که فیسبوک، راهی طولانی را جهت بازگرداندن اعتماد کاربران خود و حتی کشورها دارد. در میان کشورهای مختلف، فرانسه درباره‌ی نقد‌شوندگی این ارز دیجیتال پرسش‌هایی را مطرح کرده‌ است. ژاپن و چین نیز در حال اجرای تحقیقات خود هستند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید