ابتکار ارتش فرانسه برای پیش‌بینی تهدیدات آینده - تکفارس 
ابتکار ارتش فرانسه برای پیش‌بینی تهدیدات آینده - تکفارس 
ابتکار ارتش فرانسه برای پیش‌بینی تهدیدات آینده - تکفارس 

ابتکار ارتش فرانسه برای پیش‌بینی تهدیدات آینده

سید محمد معلمی
۳ مرداد ۱۳۹۸ - 20:30
ابتکار ارتش فرانسه برای پیش‌بینی تهدیدات آینده - تکفارس 

ارتش فرانسه می‌خواهد پیش‌بینی کند که نیروهایش ممکن است در آینده با چه تهدیداتی روبه‌رو شود. به همین دلیل مجرب‌ترین نویسندگان متون علمی تخیلی را دعوت کرده تا در مورد اتفاقاتی که در آینده ممکن است رخ دهد، پیش‌بینی کنند. بر این اساس، سازمان نوآوری روش‌های دفاعی فرانسه می‌خواهد ۴ تا ۵ نویسنده از گروه Red Team را جمع کند. لازم به ذکر است که این تیم توانایی خیال‌پردازی در زمینه نوشتن اتفاقات نظامی را دارد.

این کشور اروپایی در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۸ سازمان نوآوری روش‌های دفاعی را تأسیس کرد تا بتواند امکاناتی که ارتش‌ها ممکن است از آنها بهره ببرند را حدس بزند. هدف از انجام این کار، پیش‌بینی فناوری‌های نظامی قبل از استفاده است زیرا تولید این وسایل امکان دارد سال‌ها به طول بینجامد.

شناخت تکنولوژی‌هایی که قرار است استفاده شود، تنها در صورتی مثمر ثمر است که بدانیم تهدیدات آینده چه خواهند بود. در اینجا، نویسندگان متون علمی تخیلی باید ورود کنند. این افراد لازم نیست تا در مورد چگونگی رویارویی با بیگانگان فضایی بنویسند بلکه باید پیش‌بینی نمایند که گروه‌های تروریستی به چه صورت از تکنولوژی‌های ساخته شده علیه فرانسه استفاده خواهند کرد.

ارتش فرانسه تأکید می‌کند که نویسندگان استخدام شده نباید با ذهن و خیال خودشان پیش‌بینی کنند بلکه با به کارگیری اتفاقات در حال اجرا و استراتژی‌های موجود، باید بتوانند رویدادهای نظامی سال‌های بعد را نشان دهند.

بهره‌گیری از نویسندگان متون علمی تخیلی، روشی است که تا کنون در چند کشور دیگر نیز استفاده شده است. برای مثال، کانادا آن را آینده‌نگری استراتژیک (Foresight Strategic) می‌نامد. ارتش این کشور، کارل شرودر (Karl Schroeder)، نویسنده متون علمی تخیلی را استخدام کرد تا در سال ۲۰۰۵ یک داستان کوتاه به نام بحران در زفرا (Crisis in Zefra) بنویسد. در این رمان، این‌گونه نوشته شده بود که صلح‌طلبان کانادایی ممکن است در آینده با جنگی روبه‌رو شوند که در آن پهپادها، استفاده از گوشی‌های هوشمند و دسترسی به اینترنت نقش حیاتی در مناطق شهری بازی می‌کنند.

در کنار کانادا، ایالات متحده نیز از نویسندگان ژانرهای علمی تخیلی بهره می‌برد. در دوران ریاست ریگان، افرادی مانند لری نیون (Larry Niven) و جری پورنل (Jerry Pournelle)، سازمان مشاوره‌ای شهروندان در زمینه سیاست‌های شهری را تأسیس کردند و در دوران پنتاگون، چند نویسنده و کارگردان فیلم‌های تخیلی استخدام شدند تا تهدیدات احتمالی پس از رویداد ۱۱ سپتامبر را بررسی نمایند. اخیراً هم آگوست کول (August Cole) و پیتر دبلیو سینجر (Peter W. Singer) کتاب پرفروش و تأثیرگذاری به نام ناوگان روح (Ghost Fleet) نوشته‌اند که در آن شرایط جنگ جهانی آتی که شاید میان آمریکا، روسیه و چین باشد را ترسیم کرده‌اند.

در پایان اشاره کنیم که ارتش فرانسه در سالیان اخیر به فکر مدرن کردن نیروهایش افتاده است. امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور این کشور، اعلام کرده که پایگاه فضایی جدیدی تأسیس خواهد کرد. این در حالی است که پایگاه سایبری فرانسه سال گذشته آغاز به کار کرده بود. امسال هم در مراسم رژه نیروهای فرانسوی، فرانکی زاپاتا (Franky Zapata)، با استفاده از وسیله‌ای که تازه اختراع کرده و Flyboard Air نام دارد، بر فراز جمعیت پرواز کرد تا بتوانیم احتمال دهیم که ایده ساخت این دستگاه را از داستان‌های علمی تخیلی گرفته است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید