تکنولوژی جدید پنتاگون برای شناسایی افراد از طریق ضربان قلب - تکفارس 
تکنولوژی جدید پنتاگون برای شناسایی افراد از طریق ضربان قلب - تکفارس 
تکنولوژی جدید پنتاگون برای شناسایی افراد از طریق ضربان قلب - تکفارس 

تکنولوژی جدید پنتاگون برای شناسایی افراد از طریق ضربان قلب

سجاد اسدی
۹ تیر ۱۳۹۸ - 14:00
تکنولوژی جدید پنتاگون برای شناسایی افراد از طریق ضربان قلب - تکفارس 

اگر تجربه باز شدن ‌‌‌‌قفل تلفن همراه‌تان با استفاده از دوربین جلو و ویژگی بازگشایی قفل با چهره یا اثرانگشت، آن‌قدرها برایتان هیجان‌انگیز نبوده، حتما این‌بار شگفت‌زده خواهید شد که بدانید پنتاگون موفق به دستیابی به سیستمی ‌شده است که از طریق آن می‌تواند از طریق ضربان قلب، افراد را شناسایی کند.

ضربان قلب انسان به اندازه اثرانگشت منحصر به‌فرد و خاص است، اما اینکه بتوان با فاصله نسبی از آن تمایزهایش را تشخیص داد، چیزی است که در مقاله اخیر نشریه دانشگاه MIT به چاپ رسیده و ظاهرا پنتاگون قادر به انجام آن است.

این قابلیت که برای شناسایی جنگاوران در نبردهای نظامی‌ کاربرد دارد، به دنبال این است تا از طریق شنیدن نشانه‌های ضربان قلب توسط یک لیزر مادون‌قرمز، اشخاص را شناسایی کند. برخلاف سایر روش‌های تشخیصی مثل تشخیص چهره، به هیچ عنوان نمی‌توان ضربان قلب را تغییر داد، مخفی کرد و یا به نحوی در آن تداخلی به وجود آورد. این روش لیزری از فاصله حدود ۲۰۰ متری و بر روی فردی که لباس بر تن دارد هم قابل انجام است. در آینده به نظر می‌رسد حتی شعاع تشخیص این لیزر افزایش یابد.

استوارد رملی، یکی از پشتیبانان فنی دفتر مبارزه با تروریسم پنتاگون در مصاحبه با نشریه MIT گفته است:

«نمی‌گویم که قرار است این کار را از فضا انجام دهیم، ولی دسترسی به این امکان از راه‌های دورتر قطعا امکان پذیر است».

جتسون نام الگویی است که در لیزرهای مادون‌قرمز برای شنیدن ضربان قلب استفاده می‌شود. در جتسون از تکنیکی به نام لیزر ویبرومتری استفاده می‌شود که این تکنیک به اندازه‌گیری تغییرات داپلر پرتوهای بازتابی لیزر روی یک سطح می‌پردازد. به این معنا که در اثر ضربان قلب، لرزه‌های کوچکی روی سطح بدن ایجاد می‌شود که این لیزر اقدام به اندازه‌گیری و بررسی این لرزه‌ها می‌کند. البته لازم به ذکر است که با توجه به متد و شیوه، اندازه‌گیری و بررسی ضربان قلب فقط از پس لباس‌های نازک مانند پیراهن قابل انجام است و این روش برای لباس‌های ضخیم تر مانند کت قابل استفاده نیست.

محققانی که در حال انجام تحقیقات بر روی این پروژه هستند، اعلام کرده‌اند که تشخیص ضربان قلب قابل اطمینان‌تر و صحیح‌تر از تشخیص چهره‌ای است؛ مخصوصا که تشخیص چهره‌ای در مواردی مثل بررسی صورت زنان و رنگ‌های پوستی متفاوت دچار مشکل است. رملی در توضیحی نیز اضافه کرده که این روش ۹۵ درصد اطمینان خواهد داشت که در نوع خود بسیار قابل توجه است.

هرچند تکنولوژی تا حدی در اینجا محدود شده و برای تشخیص لازم است که سیگنال‌های افراد به طور خاص در پایگاه داده‌ای جمع آوری گردد، اما پنتاگون تا این لحظه در عراق و افغانستان پایگاه‌های داده‌ای در حوزه‌های بایومتریک تاسیس کرده و به نظر می‌رسد که این سازمان قرار است تا پایگاه‌های داده جدید خود را بر این اساس احداث کند.

هرچند توسعه‌دهندگان این تکنولوژی می‌توانند استفاده‌های متنوعی از این وسیله مانند تشخیص مشکلات قلبی بیماران از راه دور داشته باشند، اما به نظر می‌رسد با دستیابی به این تکنولوژی، فرار از نظارت‌های دولت‌ها و سازمان‌ها روز به روز غیرممکن‌تر شود.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید