اپل واچ به بیماران مبتلا به پارکینسون کمک خواهد کرد - تکفارس 
اپل واچ به بیماران مبتلا به پارکینسون کمک خواهد کرد - تکفارس 
اپل واچ به بیماران مبتلا به پارکینسون کمک خواهد کرد - تکفارس 

اپل واچ به بیماران مبتلا به پارکینسون کمک خواهد کرد

سجاد اسدی
۲۰ آذر ۱۳۹۸ - 13:00
اپل واچ به بیماران مبتلا به پارکینسون کمک خواهد کرد - تکفارس 

اپل واچ حتی پیش از عرضه ویژگی قابلیت الکتروکاردیوگرام برای نسل چهارم اپل واچ‌ها نیز جان تعداد زیادی از افراد را با قابلیت زیر نظر گرفتن ضربان قلب افراد نجات داده است.

قابلیت الکتروکاردیوگرام که در اپل واچ‌ها تعبیه‌شده، به این ساعت هوشمند امکان زیر نظر گرفتن ضربان قلب را اضافه کرده بود تا بتواند ضربان های نامتناسب و غیرعادی را شناسایی کرده و از فیبریلاسیون دهلیزی جلوگیری کند. لازم به ذکر است که رخ دادن شرایط فیبریلاسیون دهلیزی می‌تواند منجر به حمله قلبی، لخته شدن خون، نارسایی قلبی و دیگر معضلات مربوط به اندام قلب شود.

به دنبال تلاش‌های اپل در راستای اضافه کردن چنین قابلیت‌های بهداشتی و پزشکی، همیشه انتظار می‌رفت که ویژگی‌های جدیدتری نیز به محبوب‌ترین ساعت هوشمند جهان اضافه شود که با عرضه یک پتنت جدید، این فرض ذهنی دنبال کنندگان محصولات اپل، به واقعیت تبدیل شد.

براساس پتنت جدیدی که اپل در سازمان ثبت پتنت و نشانه‌های تجاری آمریکا (USPTO) به ثبت رسانده، قرار است تا اپل واچ نشانگان دیسکینزی/لرزش را در فردی که این ساعت را پوشیده، بررسی کند. برای اطلاع بیشتر در رابطه با نشانگان لازم است بدانید که علائم آن ممکن است مربوط به بیماران پارکینسون نیز شود و افراد مبتلا به این عارضه لرزش غیرارادی عضلانی را تجربه می‌کنند. اطلاعات مربوط به این لرزش‌ها قرار است تا از طریق سنسورهای حرکتی تعبیه‌شده در اپل واچ به کار گرفته شود. در این پتنت اشاره شده است که دیسکینزی و لرزش معمولاً زمانی در بیماران پارکینسون رخ می‌دهد که سایر درمان خوبی در سایر علائم بیماری صورت گیرد.

آنطور که اپل در گزارش خود ارائه کرده، بیماران مبتلا به پارکینسون معمولاً با داروهای دوپامین (مانند لوودوپا) درمان می‌شوند تا علائم این بیماری در فرد مبتلا کاهش یابد. با گذشت زمان، اثر روش درمانی جایگزین دوپامین کمتر می‌شود و تاثیرات جانبی بیشتری مانند لرزش دیسکینزی را بر جای می‌گذارد.

با محهز شدن اپل واچ به سنسورهایی که بتواند حرکات را به خوبی آنالیز کند، اطلاعات ارزشمندی در دسترس بیمار و پزشک قرار می‌گیرد. در پتنت اپل نوشته شده است که کیفیت زندگی بیمار تا حد زیادی وابسته به برنامه‌ریزی و به حداقل رساندن میزان داروهای تجویزشده برای آنها است. این مسئله به نوعی یک چالش برای متخصصان محسوب می‌شود، چراکه هر بیمار علائم گوناگونی داشته که می‌تواند در طول زمان تغییر کرده و بیشتر شود. همچنین، علائمی که در بدن بیمار ظاهر شده ممکن است بر اساس داروها، مصرف غذایی، خواب، استرس، حرکات ورزشی و تمرینات و … در نوسان باشد و تغییر کند. حالا با عرضه این قابلیت توسط اپل می‌توان اطلاعات بسیار مفیدی را در اختیار پزشکان و بیماران قرار داد تا درباره ریز و درشت مسائل مربوط به این بیماری اطلاع پیدا کنند. در کنار ارائه اطلاعاتی که می‌تواند به صورت دوره‌ای برای متخصصان سودمند باشد تا داروهای خود را مطابق با آن تجویز کنند، این قابلیت همچنین به فردی که آن را پوشیده این امکان را می‌دهد تا فعالیت‌های خود را پیرامون الگوهای بیماری برنامه‌ریزی کنند.

اگرچه اپل در پتنت خود این دستگاه را یک کامپیوتر معرفی کرده، اما تصاویر کشیده شده از آن نشان می‌دهد که این دستگاه یک ساعت مچی است. درحالی‌که این قابلیت می‌تواند به بیماران مبتلا به پارکینسون کمک کند تا فعالیت‌های خود را ثبت کنند، همچنین به پزشکان نیز فرصت اطلاع درباره حرکت غیرارادی روزانه بیماران داده می‌شود.

گام سخت و هیجان‌انگیز بعدی که ممکن است مهندسان شرکت اپل در آینده نزدیک بردارند، سیستمی برای بررسی میزان گلوکز خون است. مبتلایان به دیابت که به انسولین وابسته‌اند باید برای بررسی میزان قند خون خود حتماً پیش از وعده‌های غذایی نمونه‌گیری کنند تا بتوانند به خوبی میزان قند خون را اندازه بگیرند. نه تنها اختراع چنین دستگاهی برای جلوگیری از استفاده مکرر از سوزن و اثرات جانبی آن مثل درد می‌تواند سودمند باشد، بلکه می‌تواند از لحاظ مالی صرفه اقتصادی بسیار بالایی داشته باشد، چرا که در حال حاضر هزینه زیادی برای نوارهای تست و سوزن‌ها پرداخته می‌شود.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید