بررسی تخصصی دوربین Fujifilm X-T30 - تکفارس 
بررسی تخصصی دوربین Fujifilm X-T30 - تکفارس 
بررسی تخصصی دوربین Fujifilm X-T30 - تکفارس 

بررسی تخصصی دوربین Fujifilm X-T30

بررسی تخصصی دوربین Fujifilm X-T30 - تکفارس 

شش ماه پس از معرفی پرچمدار دوربین‌های فوجی‌فیلم یعنی مدل X-T3، این شرکت از محصول جدید خود به نام X-T30 رونمایی کرد تا نشان دهد همچنان می‌تواند در زمینه ساخت دوربین‌های هوشمند حرف زیادی برای گفتن داشته باشد.

این دستگاه که حدوداً ۹۰۰ دلار قیمت دارد، ممکن است در خریداران مدل قبلی این احساس را ایجاد کند که چرا واقعاً برای آن ۱۵۰۰ دلار پول دادند. واقعیت آن است که در Fujifilm X-T30 همان سنسور، همان پردازنده، همان سیستم فوکوس خودکار و توانایی‌های مشابه ضبط ویدیو وجود دارد که پیش از این در Fujifilm X-T3 دیده بودیم با این تفاوت که تمام این امکانات در یک بدنه سبک‌تر و کوچک‌تر جای‌گیری کرده‌اند.

البته تفاوت‌هایی هم به چشم می‌خورند که به کیفیت ساخت بدنه و شیوه قرارگیری دکمه‌ها مربوط است. ضمن اینکه Fujifilm X-T30 تغییراتی دارد که به نظر می‌رسد جزئی‌تر از آن باشند که بخواهیم آنها را فاکتور متمایزکننده‌ای از محصول پیشین فوجی‌فیلم بدانیم. به طور کلی و از نظر تخصصی، این دستگاه با مدل Fujifilm X-T3 زیاد فرقی ندارد و چه برای عکاسان آماتور و چه برای عکاسان حرفه‌ای، می‌تواند دوربینی باشد که با هزینه ۹۰۰ دلاری، انتظارات آنها را برآورده می‌کند. حالا برای بررسی تخصصی این دوربین با تکفارس همراه باشید تا ببینیم آیا این محصول فوجی‌فیلم ارزش خریدن دارد یا خیر.

نقاط قوت

      • فوکوس خودکار و تشخیص چهره سریع
      • استفاده از سنسور و پردازنده مدل X-T3
      • کیفیت ۴K و ۱۰ بیتی در ویدیوهای ضبط شده
      • رابط کاربری ساده
      • سرعت بالای عکسبرداری ممتد

نقاط ضعف

      • نبود سیستم ثابت‌سازی تصاویر
      • ضعف در شیوه طراحی
      • بافر کوچک تصاویر

طراحی و شیوه نگه‌داری

دوربین‌های خط تولید Fujifilm X همیشه امکانات مدرن را در بدنه معمولی قرار داده‌اند. دکمه شاتر فیزیکی، گزینه مربوط به نورپردازی و تنظیمات مربوط به دریچه لنز در صفحات چند کاربری، نمایشگر و . . . جای‌گیری کرده‌اند. مطمئناً شیوه‌های دیگری هم برای قرار دادن دکمه وجود دارد ولی به خاطر ظاهر کلاسیک و بازخوردهای لمسی جذاب، طرفداران فوجی‌فیلم از این کمپانی راضی هستند و بعید است به این راحتی‌ها سراغ شرکت دیگری بروند. با این حساب باید بگوییم که کمپانی ژاپنی این دستگاه را تولید کرده تا میان عکسبرداری به شیوه مدرن و ظاهر معمولی دوربین‌ها، پیوندی ایجاد کند.

در واقع همین فاکتور است که Fujifilm X-T30 را از رقیب جدی خود یعنی Sony A6400 متمایز می‌کند. کافی است به این دو دوربین نگاه کنید تا متوجه تفاوت‌های آشکار آنها بشوید. محصول سونی ابزاری مدرن، جدید و بسیار پیشرفته است که بیشتر به درد حرفه‌ای‌ها می‌خورد در حالی که محصول فوجی‌فیلم بیشتر به کار هنرمندان می‌آید. البته با تفاوت‌های ناچیز، هر دوی آنها قابلیت‌های یکسانی دارند. برای مثال، Fujifilm X-T30 بر خلاف Sony A6400 از نمایشگر چرخان ۳۶۰ درجه‌ای بهره نمی‌برد و به جای آن شاهد حضور پنل LCD هستیم که فقط می‌توانیم آن را بالا و پایین کنیم هرچند بهتر است که آن را در همان مکان معمولی خود یعنی وسط قرار دهیم. ضمن اینکه هیچ‌کدام از این دو دستگاه سیستم ثابت‌سازی تصویر ندارند که البته برای Fujifilm X-T30 اصلاً عجیب نیست زیرا برادر بزرگ‌تر آن یعنی Fujifilm X-T3 هم چنین قابلیتی نداشت.

فرقی نمی‌کند که دوربین مورد بحث ما نسبت به مدل قبلی خود چه‌قدر پیشرفت کرده و اصلاً هم مهم نیست که در بدنه حدوداً ۴۰۰ گرمی آن‌چه‌قدر امکانات جای گرفته زیرا دلیل خرید این محصول همانی است که گفتیم؛ ظاهری کلاسیک با امکاناتی نسبتاً مدرن و امروزی. چنان‌چه به نظرتان آمد که این دستگاه احساس گفته شده را به شما القا نمی‌کند، اصلاً سراغ آن نروید.

خوش‌بختانه از نظر جای‌گیری دکمه‌ها، Fujifilm X-T30 همان امکاناتی را دارد که انتظار می‌رفت. در قاب بالایی دکمه‌های کنترلی به چشم می‌خورند که یک کار انجام می‌دهند. کسانی که نمی‌خواهند از این دکمه‌ها استفاده کنند، می‌توانند دکمه سوئیچ خودکار (Auto switch) را بزنند تا دوربین از تنظیمات نورپردازی خودکار بهره ببرد و دیگر برایش فرقی نکند که هر دکمه قرار بوده چه کاری انجام دهد. این قسمت یکی از همان جاهایی است که محصول مورد بحث ما را به دوربین دلخواه کاربران تبدیل می‌کند.

در مقایسه با Fujifilm X-T3، این دستگاه کوچک‌تر شده و پوشش چرمی نیز روی آن به چشم نمی‌خورد. یک محل قرار دادن مموری کارت SD در آن وجود دارد ولی ظرفیت باتری آن تغییر نکرده و مانند منبع نیروی مدل‌های X-T3، X-T2 و X-T20 باقی مانده است. به علاوه، خبری از دکمه استانداردسازی تصاویر در آن نیست و به طور کلی تعداد دکمه‌های آن کمتر از برادر بزرگ‌ترش می‌باشد.

در مقایسه با مدل Fujifilm X-T20، یک تغییر مهم و اساسی ایجاد شده که به شیوه قرارگیری دکمه‌های کنترلی مربوط می‌شود بنابراین دکمه‌های چهار طرفه در قاب پشتی، حالا جای خود را به غلطک انتخاب کننده فوکوس خودکار داده‌اند.

طبیعتاً غلطک فوکوس خودکار یکی از ویژگی‌های جذاب دوربین‌های مدرن است که اگرچه سایز کوچکی دارد ولی به عملیات عکسبرداری و فیلمبرداری به شکل قابل‌توجهی سرعت می‌بخشد. البته با حذف دکمه‌های چهار طرفه، فوجی‌فیلم در قاب عقبی محصول خود یک جای خالی به وجود آورده  که اتفاقاً کاربرد خاصی هم ندارد. این نکته را در مورد غلطک فوکوس خودکار اضافه کنیم که قرارگیری در جایی پایین‌تر از حد معمول، دست‌یابی به آن را برای کاربران سخت کرده است. با این تفاسیر، چنان‌چه دوربین را در یک دست گرفته‌اید و می‌خواهید عکسبرداری کنید، حرکت دادن غلطک مذکور کار سختی برایتان خواهد بود.

البته این قابلیت نسبت به مدل Fujifilm X-T20 مطمئناً بهتر شده ولی اگر فوجی‌فیلم می‌خواست آن را به‌گونه‌ای بهتر طراحی کند، قطعاً می‌توانست. علی‌رغم اینکه اکثر افراد استفاده از غلطک را به دکمه‌های معمولی ترجیح می‌دهند ولی جابه‌جا شدن در گزینه‌های منوی دوربین با این شیوه، کار سختی به حساب می‌آید. به طور خلاصه بگوییم که هزینه ۹۰۰ دلاری برای چنین دستگاهی واقعاً عالی است هرچند می‌توانیم به شیوه طراحی این محصول ایراداتی وارد کنیم اما کلاً فوجی‌فیلم دوربین خوبی تولید کرده است. یکی از ایرادهایی که می‌توان گرفت، به جاهای خالی روی بدنه مربوط می‌شود که کمپانی ژاپنی می‌توانست بدون حذف کردن سایر دکمه‌ها، دکمه فوکوس خودکار را اضافه کند که این کار را نکرده است.

ویژگی‌ها و مشخصات فنی

ایده فوجی‌فیلم برای جداسازی دوربین‌های میان‌رده و بالا رده با در نظر گرفتن تفاوت‌های طراحی فیزیکی و توانایی‌های تخصصی، واقعاً جالب است اما در این بین طرفداران مدل Fujifilm X-T30 بیشتر از این تصمیم کمپانی ژاپنی استقبال خواهند کرد. برای مثال، اگر شما به جای قرار دادن مموری کارت و پوشش چرمی نیازی ندارید و حاضرید با دکمه‌هایی که استحکام کمتری دارند، کار کنید، باید این مژده را بدهیم که با انتخاب دستگاه مورد بحث ما، نسبت به مدل Fujifilm X-T3 چیز زیادی از دست نداده‌اید.

در واقع صاحب همان کناره‌های نورپردازی شده، سنسور ۲۶ مگاپیکسلی X-Trans، پردازنده X 4 و سیستم فوکوس خودکار تشخیص دهنده ۴۲۵ قسمتی خواهید شد که تمام فریم را پوشش می‌دهد. تشخیص چهره و حرکات چشم هم در حالت ضبط ویدیو و هم در حالت فوکوس خودکار کار می‌کند و حتی با استفاده از لنزهای XF، کارایی دوربین بیشتر شده است. لازم به ذکر است که لنزهای قدیمی‌تر XF دارای امکانات پیچیده‌تر و کمتری برای فوکوس بودند که همین موضوع آن را کند می‌کرد. به هر حال، با وجود تکنولوژی تشخیص چشم، می‌تواند خیالتان از بابت گرفتن تصاویر پرتره راحت باشد.

اگرچه فوکوس خودکار دوربین مورد بحث ما خوب است ولی پیشرفته نیست و مانند Real-Time Tracking موجود در سونی A6400 که از هوش مصنوعی برای تشخیص اشیا استفاده می‌کند، کیفیت بالایی ندارد. لازم به ذکر است که محصول سونی بیشتر به درد کسانی می‌خورد که از مسابقات ورزشی عکسبرداری می‌کنند زیرا لنز آن بیرون می‌آید.

از نظر سرعت شاتر و نرخ عکسبرداری، Fujifilm X-T30 از Fujifilm X-T3 کندتر است به طوری که شاتر مکانیکی در هر ثانیه ۴۰۰۰ بار ولی شاتر الکترونیکی موجود در پرچمدار دوربین‌های فوجی‌فیلم در هر ثانیه ۳۲۰۰۰ بار باز و بسته می‌شود. نرخ توالی این دوربین با شاتر مکانیکی در هر ثانیه ۸ فریم را به ثبت می‌رساند ولی با شاتر الکترونیکی می‌توان در هر ثانیه ۱۱ فریم را ثبت کرد.

خوش‌بختانه کیفیت ویدیوهای ضبط شده با این دستگاه مناسب هستند ولی چنان‌چه بتوانید یک ضبط کننده اکسترنال داشته باشید، مطمئناً لذت فیلمبرداری برایتان چند برابر می‌شود.

قسمتی که Fujifilm X-T30 از برادر بزرگ‌تر خود کم می‌آورد، بافر کوچک‌تر تصاویر است. این دستگاه تنها می‌تواند ۱۸ فایل RAW را در خودش ذخیره کند و این یعنی امکان ضبط ۸ توالی در هر دو ثانیه فراهم می‌باشد. در حالت شاتر الکترونیک و با ۲۰ یا ۳۰ فریم بر ثانیه، فقط قادر خواهید بود سرعت عکسبرداری را نهایتاً ۱ ثانیه افزایش دهید. در چنین مواردی، پیشنهاد ما بهره‌گیری از فرمت JPEG است زیرا فایل‌های کم‌حجم‌تر می‌توانند نرخ توالی بیشتری به ثبت برسانند.

در زمینه ضبط ویدیو، این محصول فوجی‌فیلم نسبت به رقبای همرده و هم‌قیمت خود برتر است. با فریم کامل لنز و ۲۴ یا ۳۰ فریم بر ثانیه، امکان ضبط ویدیوهای ۴K وجود دارد. ضمن اینکه ضبط داخلی ۸ بیتی، ۴:۲:۰ و ۲۰۰ مگابایت بر هر ثانیه خواهد بود. این در حالی است که Fujifilm X-T3، از رمزگشایی استفاده می‌شد که ۱۰ بیتی بود و ۴۰۰ مگابایت بر ثانیه را به ثبت می‌رساند. اگر بخواهیم روراست باشیم، باید بگوییم که همین کیفیت نیز نسبت به ویدیوهای ۱۰۰ مگابایت بر ثانیه و ۴K دوربین‌های Fujifilm X-T2 و X-T20 یک گام رو به جلوی مهم به شمار می‌رود.

بررسی تخصصی دوربین Fujifilm X-T30 - تکفارس 

این دستگاه در خروجی HDMI، رمزگشای ۱۰ بیتی و ۴:۲:۲ را ارائه می‌کند که در یک دوربین با این قیمت، چنین ویژگی تعجب‌برانگیز است. به علاوه، این محصول کمپانی ژاپنی همچنین از پروفایل F-Log برای حفظ رنج دینامیک بیشتر بهره می‌برد. این امکانات برای دارندگان X-T3 که خواهان یک ضبط کننده خارجی دیگر هستند بسیار عالی است زیرا می‌توانند آن را برای خرید مدنظر داشته باشند.

همه امکاناتی که گفتیم، برای دوربینی با قیمت ۹۰۰ دلار بسیار عالی هستند. حتی می‌توانیم ادعا کنیم که کیفیت خروجی HDMI در Fujifilm X-T30 از Sony A6400 هم سرتر است. در واقع اینکه می‌بینیم یک نماینده فوجی‌فیلم در زمینه ضبط ویدیو از نماینده سونی عملکرد بهتری دارد، تعجب می‌کنیم.

کیفیت تصویر

در این بخش نباید شگفت‌زده شویم زیرا همان‌طور که انتظار می‌رفت، سنسور X-Trans 26 مگاپیکسلی عملکرد خوبی از خود به ثبت می‌رساند. به علاوه، این لنز در مدل X-T3 امتحان خود را کامل پس داده است. با این حساب، رنج دینامیک ۱۶۰ که عدد فوق‌العاده‌ای در استانداردسازی تصاویر می‌باشد، در این دستگاه به چشم می‌خورد تا فایل‌های RAW در اختیار ما بگذارد که تا کنون از یک سنسور APS-C ندیده‌ایم.

طبیعتاً هر چه حسگر کوچک‌تر باشد، در تنظیمات استانداردسازی خودکار نسبت به سنسورهای فریم کامل توانایی ثبت عملکرد مناسبی در شرایط کم نور ندارد. ضمن اینکه پس از بررسی تخصصی دوربین Panasonic Lumix S1 که انتظارات ما را از کیفیت تصاویر استانداردسازی خودکار بالا برده، خیلی سخت است تا تفاوت آنها را با محصول Fujifilm X-T30 مقایسه کنیم. البته این محصول فوجی‌فیلم هم مانند سنسورهای APS-C خوب کار می‌کند و با استانداردسازی خودکار ۶۴۰۰ هم کیفیت بالایی دارد اما اگر این عدد را به ۱۲۸۰۰ افزایش دهید، شاید مقداری نویز در عکس‌ها ببینید. به خاطر داشته باشید که تفاوت قیمت میان دوربین‌های فریم کامل و معمولی در این بخش کاملاً به چشم می‌آید پس نباید از این نظر اعتراضی داشته باشیم.

باز هم تکرار می‌کنیم که اگر بتوانید از یک ضبط کننده اکسترنال بهره ببرید، کیفیت خروجی کارتان بیشتر خواهد شد ولی به هر ترتیب نرخ ثبت ۱۰ بیتی و F-Log هم خوب کار می‌کنند و هم رنج دینامیک بالایی را به ثبت می‌رسانند. فوجی‌فیلم همچنین پروفایل Eterna که ابتدا با دوربین X-H1 معرفی کرد را در این دستگاه هم قرار داده است. باید بگوییم که Eterna نوعی شبیه‌ساز فیلم مبتنی بر عکس و تصویر غیر ممتد این کمپانی است که یک آلترناتیو فوق‌العاده برای F-Log به حساب می‌آید و اتفاقاً کیفیت خوبی هم دارد و برای کسانی مناسب خواهد بود که نمی‌خواهند زمان زیادی بابت ویرایش ویدیو صرف کنند.

اتصال

در این دستگاهی که امروز در موردش صحبت می‌کنیم، به طور کلی چهار بخش برای اتصال سخت‌افزاری و نرم‌افزاری وجود دارد که عبارتند از:

      • محل قرار دادن سه پایه
      • پورت USB-C
      • جک هدفون ۲٫۵ میلی‌متری
      • پورت HDMI

برای اینکه بتوانید به درگاه قرار دادن هدفون، هندزفری‌های خود را وصل کنید، باید از یک مبدل بهره ببرید تا با پورت‌های ۳٫۵ میلی‌متری استاندارد سازگار شود. ضمن اینکه جک هدفونی هم در این دستگاه وجود ندارد اما می‌توانید هندزفری‌های خود را با یک آداپتور، از طریق درگاه USB-C به دوربین متصل نمایید. البته این بهترین راه‌حل نیست اما تنها آپشن‌های ما همین موارد هستند که گفتیم. لازم به ذکر است که Sony A6400 اصلاً هیچ نوع درگاهی برای قرار دادن میکروفون و هدفون ندارد.

اتصال بیسیم به این دوربین ترکیبی از بلوتوث و وای‌فای است. بلوتوث یک اتصال همیشه روشن با گوشی شما خواهد داشت تا از آن به عنوان کنترل از راه دور استفاده کنید اما وای‌فای برای انتقال تصاویر به درد می‌خورد. خوش‌بختانه وصل شدن به وای‌فای همراه با اتصال بلوتوثی فراهم شده تا نیازی نباشد که در گوشی یا تبلت به دنبال تنظیمات وای‌فای بگردید تا از آن روش به دوربین وصل شوید.

بد نیست به این موضوع هم اشاره کنیم که با معرفی X-T30، فوجی‌فیلم اپلیکیشن موبایلی خود را بازطراحی کرده است. این نرم‌افزار هم سریع شده و هم پیدا کردن گزینه موردنظر در آن، آسان‌تر. ضمن اینکه اگر چندین دوربین فوجی‌فیلم داشتید، می‌توانید به راحتی بین آنها سوئیچ شوید. البته هنوز برنامه نامبرده جا برای بهتر شدن دارد ولی اینکه می‌بینیم که کمپانی‌های تولیدکننده دوربین هم نوآوری‌هایی همراه با گوشی‌های هوشمند ابداع کرده‌اند، احساس خرسندی می‌کنیم.

نظر تکفارس

علی‌رغم تغییراتی که در شیوه قرارگیری دکمه‌های این دوربین به وجود آمده، به طور کلی از عملکرد X-T30 شگفت‌زده شده‌ایم به خصوص اینکه وقتی می‌بینیم این دستگاه کمتر از ۱۰۰۰ دلار قیمت دارد و با یک لنز حتی عملکرد بهتری از خود به ثبت می‌رساند، دیگر نمی‌توانیم آن را دوربین معمولی بدانیم. اگر با استفاده از یک ضبط کننده اکسترنال اقدام به عکسبرداری و ضبط ویدیو با این دستگاه کنید، مطمئناً متوجه این موضوع خواهید شد که کیفیت خروجی آن با دوربین ۱۵۰۰ دلاری X-T3 کاملاً برابر است.

از همه مهمتر، دوربین مورد بحث ما، لذت عکسبرداری را چند برابر افزایش می‌دهد و شما را به معنای واقعی کلمه درگیر خود خواهد کرد. بنابراین شاید بتوانیم همین موضوع را نقاط قوت محصول فوجی‌فیلم بدانیم. به خاطر همه ویژگی‌ها و قدرتش، قطعاً هنر عکاسی را با جان و دل احساس خواهید کرد. با این تفاسیر، دوربینی که با چنین ظاهر جذابی می‌تواند شما را محو دنیایی کند که از لنز مشاهده می‌کنید، حتماً ارزش خریدن را دارد.

آیا آلترناتیو دیگری برای این دوربین وجود دارد؟

باید صادقانه بگوییم که خیر. البته ممکن است برخی از افراد Sony A6400 را رقیب قابل احترامی برای این دستگاه بدانند و بر این باور باشند که عکسبرداری از مسابقات ورزشی و حیات وحش تنها با آن دوربین امکان‌پذیر است اما اگر نظر ما را می‌خواهید، Fujifilm X-T30 هم تقریباً همان کارها را انجام می‌دهد. البته اگر با شیوه قرارگیری دکمه‌ها و ظاهر دوربین مشکل دارید، خب این یک موضوع شخصی است و ما نمی‌توانیم در موردش اظهارنظر کنیم.

این دوربین چه‌قدر دوام می‌آورد؟

استراتژی فوجی‌فیلم برای معرفی دوربین این است که هر دو سال یک بار، یک محصول جدید از یک نمونه را روانه بازار می‌کند بنابراین باید در ماه مارس ۲۰۲۱، منتظر مدل پیشرفته‌تر این دستگاه باشیم. این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که بر خلاف X-T3، این دوربین در برابر شرایط آب و هوایی مختلف مقاوم نیست بنابراین در هنگام بارندگی مراقبت لازم را از آن به عمل آورید. اگر این کارها را با دقت انجام دادید، تا سال‌های سال می‌توانید از این محصول استفاده کنید.

آیا Fujifilm X-T30 ارزش خریدن دارد؟

پاسخ به این سؤال مثبت است. در دنیای امروز، چنین دوربینی با این امکانات و قیمت ۹۰۰ دلاری، کاملاً ارزشمند است زیرا به راحتی نیاز عکاسان و فیلمبرداران آماتور و حرفه‌ای را برآورده می‌کند. با این توضیحات، محصول مورد بحث ما هم به عنوان یک دوربین مستقل انتخاب ایده‌آلی است و هم به عنوان یک دستگاه پشتیبان یا لنز ثانویه برای X-T3 فوق‌العاده است.

آیا شما از دوربین‌های فوجی‌فیلم راضی هستید؟ آیا چنین دستگاهی با این امکانات و قیمت ۹۰۰ دلاری ارزش خریدن دارد؟ نظر خود را با دیگران در قسمت انتهای خبر به اشتراک بگذارید.

اگر چنان‌چه می‌خواهید بررسی تخصصی محصولی را مطالعه نمایید یا با بهترین گوشی، رایانه، پردازنده و . . . آشنا شوید ولی آن را در سایت تکفارس پیدا نمی‌کنید، مدل آن را کامنت کرده تا در اسرع وقت، مقاله آن توسط تیم تحریریه ما آماده شود.

نقد و بررسی دوربین X-T3 فوجی فیلم

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید