چگونه با گوشی‌های ارزان عکس های عالی بگیریم؟‌ - تکفارس 
چگونه با گوشی‌های ارزان عکس های عالی بگیریم؟‌ - تکفارس 

چگونه با گوشی‌های ارزان عکس های عالی بگیریم؟‌

افشین نوری
۸ خرداد ۱۴۰۲ - 10:23
بهترین گوشی‌ها برای عکاسی

هرچند یک گوشی پرچمدار با دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی یک گزینه عالی برای ثبت لحظات با دوستان و خانواده است. اما اگر به‌دنبال شروع عکاسی با موبایل هستید یا از گوشی‌ خود فقط برای گرفتن عکس‌های گاه و بیگاه استفاده می‌کنید، ارزش آن را ندارد که یک گوشی گران‌قیمت با دوربین پیشرفته بخرید. با وجود اینکه تعداد مگاپیکسل‌های دوربین گوشی یک ویژگی مهم است، اما اگر شما ندانید که چگونه عکاسی کنید نمی‌توانید از تمام ظرفیت‌های دوربین گوشی خود استفاده کنید.

شما با بهره‌گیری از تکنیک‌های مناسب عکاسی قادر خواهید بود حتی با یک گوشی ارزان‌قیمت عکس‌های خوبی بگیرید. ما در اینجا قصد داریم برخی ترفندهای مهم در این زمینه را مطرح کنیم تا یاد بگیرید چگونه به بهترین نحو ممکن عکاسی کنید.

لنز دوربین را تمیز کنید

پاک کردن لنز دوربین اغلب توسط کاربران نادیده گرفته می‌شود، اما این موضوع باید در اولویت اصلی شما قرار بگیرد. شما باید بدانید که گوشی‌تان بعد از مدتی، گرد و غبار به خود جمع می‌کند و می‌تواند لنز دوربین را بپوشاند. اگر لنز دوربین را تمیز نکنید، وجود گردوغبار باعث خواهند شد تا عکس‌ها تار شوند. اما اگر لنز دوربین را با یک پارچه میکروفیبر پاک کنید می‌توانید بهترین عکس‌ها را ثبت کنید. پارچه میکروفیبر به‌خاطر بافت نازکی که دارد اصطکاک کمی در برابر لنز دوربین ایجاد می‌کند و در نتیجه باعث خراش آن نمی‌شود. 

اگر می‌خواهید از یک مایع برای پاک کردن لکه‌های سخت استفاده کنید، می‌توانید از یک دستمال آغشته به الکل ایزوپروپیل استفاده کنید. این مایع بلافاصله تبخیر می‌شود و خطر وارد شدن به داخل گوشی و آسیب رساندن به آن را کاهش می‌دهد. البته لازم نیست که قبل از هر عکاسی، دوربین خود را با الکل تمیز کنید، بلکه با یک پارچه نرم هم می‌توانید این کار را انجام دهید.

تنظیم فوکوس و نوردهی

وقتی در اپلیکیشن دوربین روی نقطه‌ای ضربه بزنید، می‌توانید لنز دوربین را روی آن نقطه متمرکز کنید. اگر بتوانید فوکوس دوربین گوشی را به‌طور دستی تنظیم کنید می‌توانید عکس‌های بهتری با جزئیات بیشترب نسبت به زمانی که از فوکوس خودکار استفاده می‌کنید ثبت کنید. فوکوس خودکار هرچند یک گزینه عالی است، اما اغلب می‌تواند مشکل‌ساز باشد. 

شما با تنظیم دستی فوکوس دوربین می‌توانید مشخص کنید که لنز دوربین باید کجا متمرکز شود. این گزینه به‌ویژه برای مواقعی که از سوژه‌های متحرک عکاسی می‌کنید، بسیار عالی است. برای استفاده از این قابلیت، دسترسی به نور مناسب می‌تواند مفید باشد. اگر دسترسی به نور خوب ندارید دوربین گوشی به شما اجازه افزایش نوردهی را خواهد داد. منظور از نوردهی یا اکسپوژر در واقع همان میزان نور ورودی به سنسور دوربین است. اگر سنسور دوربین مدت‌زمان بیشتری در معرض نور قرار بگیرد، عکس‌های روشن‌تری ثبت خواهد کرد. البته باید مراقب باشید که این تنظیمات را چقدر تغییر می‌دهید، وگرنه با عکس‌هایی با نوردهی بسیار بالا یا بسیار پایین روبه‌رو خواهید شد.

عکس

نوردهی بسیار بالا معمولا در مواقعی اتفاق می‌افتد که قسمت‌های سفید عکس خیلی روشن‌تر هستند و به همین‌خاطر دوربین نمی‌تواند جزئیات بیشتری را ثبت کند. اما زمانی که عکس خیلی تاریک می‌شود به معنای آن است که نوردهی بسیار پایین بوده است.

برای استفاده از قابلیت‌های فوق در هنگام عکاسی با گوشی‌های اندرویدی خود، روی نقطه‌ای از صفحه‌نمایش که مدنظرتان است ضربه بزنید تا لنز دوربین روی آن فوکوس کند. همچنین یک اسلاید در کنار دایره فوکوس پدیدار می‌شود که برای تنظیم نوردهی استفاده می‌شود. آیکون قفل به معنای آن است که شما می‌توانید فوکوس را روی یک نقطه خاص ثابت نگه دارید. حالت قفل تا زمانی که روی آن نقطه یا نقطه دیگری از صفحه ضربه بزنید باقی خواهد ماند. در گوشی‌های آیفون احتمالا لازم خواهد بود که روی نقطه موردنظر خود ضربه بزنید و نگه دارید تا فوکوس قفل گردد.

از نور طبیعی استفاده کنید

هرچند استفاده از قابلیت نوردهی دوربین و تنظیمات فلاش می‌تواند به روشن‌تر شدن عکس‌ها کمک کند، اما این قابلیت‌ها نمی‌توانند جایگزین‌های کاملی برای نور طبیعی باشند. نور فلاش معمولا سوژه شما را به‌طور مستقیم هدف قرار می‌دهد و به همین‌خاطر ما با یک سوژه بسیار روشن و پس زمینه تاریک روبرو خواهیم شد. همچنین استفاده از این قابلیت در تاریکی باعث می‌شود تا چشمان سوژه شما شبح‌مانند شوند. به یاد داشته باشید که از این قابلیت‌ها فقط برای نرم کردن سایه‌های اطراف سوژه خود استفاده کنید.

بنابراین در اکثر مواقع نور طبیعی بهترین گزینه است. مهمترین نکته در استفاده از نور طبیعی، زمان‌بندی است. اگر این کار را به درستی انجام دهید، خواهید توانست بدون تغییر در تنظیمات روشنایی عکاسی کنید. اگر می‌خواهید در محیط‌های بیرون عکس بگیرید، به تایم‌های زیر توجه کنید:

  • ساعت طلایی: به ۳۰ دقیقه قبل از غروب خورشید و بعد از طلوع خورشید گفته می‌شود. در این تایم یک رنگ طلایی گرم ایجاد می‌شود که که برای عکاسی بسیار عالی است.
  • ظهر : بعد از ظهر ساعت ۱۲ و زمانی که خورشید کاملا درخشان است. در این تایم معمولا سایه‌های خشن‌ای در اطراف چهره سوژه‌ها ایجاد خواهند شد. اما برای عکاسی از طبیعت، مثل دریاچه و رودخانه، بهترین زمان است.
  • ساعت آبی : از این تایم به‌عنوان ساعت گرگ و میش نیز یاد می‌شود، ۲۰ الی ۳۰ دقیقه بعد از غروب و قبل از طلوع خورشید اتفاق می‌افتد. در این تایم رنگ آبی سردی تولید می‌شود که برای عکاسی از مناظر شهری بسیار عالی است.

نسبت تصویر را تغییر دهید

فاکتور مهم دیگر نسبت تصویر است که در اپلیکیشن دوربین می‌تواند تعیین شود عکس‌ها چقدر بزرگ یا کوچک شوند. در این نسبت، عدد اول نشان‌دهنده عرض تصویر و عدد دوم نشان‌دهنده ارتفاع تصویر است. اپلیکیشن دوربین به‌طور پیش‌فرض از نسبت تصویر ۹:۱۶، به‌عنوان حالت عمودی نسبت محبوب ۱۶:۹، برای نمایش عکس‌های منظره روی نمایشگر گوشی یا کامپیوتر استفاده می‌کند. این نسبت یک اندازه ایده‌آل برای عکاسی و فیلمبرداری با گوشی است، اما شامل حداکثر مگاپیکسل‌های گوشی شما نمی‌شود.

در مقابل، نسبت تصویر ۴:۳ ​​یا ۳:۴ را داریم از ناحیه مستطیلی سنسور دوربین و در نتیجه از حداکثر پیکسل‌های آن بهره می‌برد. این نسبت‌ها برای عکاسی از سوژه‌هایی که قرار است در رسانه‌های چاپی استفاده شوند، بسیار عالی هستند. البته نکته منفی این نسبت‌ها آن است که کوچک‌تر به نظر می‌رسند و امکان استفاده از برخی از قابلیت‌ها مثل زوم کردن و عکاسی پشت سر هم را به شما نمی‌دهند.

شما می‌توانید بسته به مدل گوشی خود نسبت تصویر را در اپلیکیشن دوربین تغییر دهید. اکثر گوشی‌های سامسونگ برای تنظیم این نسبت یک دکمه در قسمت بالای اپلیکیشن دوربین دارند. اما در سایر گوشی‌ها ممکن است مجبور شوید انگشت خود را به سمت بالا بکشید یا اینکه به بخش تنظیمات اپلیکیشن بروید.

زوم نکنید، جلوتر بروید

برخلاف دوربین‌های DSLR که مجهز به لنزهایی هستند که برای زوم کردن روی سوژه‌ها می‌توان آن‌ها را با دست به جلو و عقب تنظیم کرد، اما گوشی‌های موبایل فاقد چنین لنزهایی هستند. گوشی‌های موبایل از لنز دیجیتال استفاده می‌کنند که اجازه نمی‌دهد تا لنز دوربین برای یک زوم اپتیکال بهینه به سمت جلو یا عقب حرکت کند.

هرچه بیشتر روی یک سوژه زوم کنید، لنز دوربین عکس شما را بیشتر برش خواهد داد تا آن را بزرگتر کند. این موضوع باعث می‌شود تا سوژه شما تار به نظر برسد. برای جلوگیری از این مشکل بهتر است به جای زوم کردن، به سوژه خود نزدیک‌تر شوید. اگر نمی‌توانید این کار را انجام دهید، عکس را از فاصله دور و بدون زوم کردن بگیرید و سپس خودتان آن را برش دهید. به این‌ترتیب، کیفیت عکس شما کمتر افت خواهد کرد.

عکس‌ها را با خطوط شبکه تنظیم کنید

خطوط شبکه در واقع ترکیبی از خطوط عمودی و افقی هستند که از آن‌ها برای تراز کردن دوربین استفاده می‌شود. برای مثال اگر قصد عکاسی از یک منظره شهری را دارید می‌توانید ساختمان‌ها را با استفاده از این خطوط، کاملا صاف نشان دهید. این خطوط، چشمان شما را عادت می‌دهند تا کجی عکس‌ها را ببینید و آن‌ها را تنظیم کنید. بنابراین دیگر نیازی به برش و ویرایش‌های بعدی نخواهد بود.

عکس

در صورت استفاده از خطوط شبکه، از قانون یک سوم استفاده کنید. این قانون نحوه استفاده از خطوط را به شما می‌گوید. طبق این قانون، به جای اینکه سوژه خود را در کادرهای میانی قرار دهید، آن‌ها را روی خطوط یک سوم قرار می‌دهید تا تمرکز روی آن‌ها بیشتر شود و از طرفی هم تصویر شما بیش از حد ساده به نظر نرسند.

پشت سر هم عکس بگیرید

دوربین‌های گوشی معمولا بسیار حساس هستند و با کوچکترین تکان دست ممکن است برای چند ثانیه عقب بیفتند و فرصت عکاسی را از دست بدهند. اما اگر پشت سر هم عکس بگیرید، دیگر نگران این موضوع نخواهید بود و خواهید توانست بدون نیاز به زمان‌بندی خاصی عکس‌های سریع بگیرید.

عکس

بعد از عکاسی می‌توانید با مشاهده عکس‌ها، آن‌هایی کیفیت پایینی دارند پاک کنید. استفاده از این قابلیت به‌ویژه در مواقعی که در حال پریدن، رقصیدن یا انجام حرکات نامنظم هستید، بسیار عالی است. بسته به مدل گوشی می‌توانید دکمه دوربین را به پایین کشیده یا آن را نگه دارید تا عکس‌های پشت سر هم بگیرید.

استفاده از اپلیکیشن‌های ویرایش تصویر

اپلیکیشن‌های دوربین گوشی معمولا دارای قابلیت‌های اولیه هستند که برای تنظیم نوردهی، نسبت تصویر و استفاده از فیلترها کاربرد دارند. اما اگر به‌دنبال افکت‌ها و قابلیت‌های پیشرفته هستید می توانید از یک اپلیکیشن جایگزین استفاده کنید.

شما همچنین می‌توانید به جای انتقال تصاویر به کامپیوتر برای اصلاح آن‌ها، از اپلیکیشن‌های ویرایش تصویر در گوشی خود استفاده کنید. گوشی‌های موبایل معمولا تصاویر را در قالب فایل JPEG ذخیره می‌کنند و اگر آن‌ها را به کامپیوتر منتقل و ویرایش کنید و با همان فرمت JPEG ذخیره کنید، افت کیفیت محسوسی خواهید داشت. استفاده از یک اپلیکیشن ویرایش تصویر در گوشی می‌تواند هم در زمان شما صرفه جویی کند و هم کیفیت تصویر شما را حفظ کند.

با فرمت RAW عکاسی کنید

مزیت فرمت  RAW آن است که می‌تواند همه جزئیات تصویر شما را که شامل رنگ‌ها، روشنایی، وضوح و کنتراست می‌شوند حفظ کند. گوشی‌های موبایل معمولا قبل از ذخیره عکس‌ها به‌صورت فایل JPEG آن‌ها را فشرده‌سازی می‌کنند. این کار باعث افت کیفیت عکس‌ها می‌شود. اگر قصد ویرایش کردن عکس‌های خود را با اپلیکیشن‌های ویرایش تصویر دارید، آن‌ها را با فرمت RAW ثبت کنید تا بعدا دچار افت کیفیت نشوید. البته تنها عیب این فرمت آن است که فضای بیشتری را اشغال می‌کند.

عکاسی با فرمت RAW فقط در گوشی‌هایی امکان‌پذیر است که از Camera2 API پشتیبانی می‌کنند. اکثر گوشی‌های اندرویدی از آن پشتیبانی می‌کنند و در گوشی‌های آیفون نیز اگر مدل گوشی شما از نوع آیفون ۱۲ پرو یا مدل‌های جدیدتر با نسخه iOS 14.3 یا نسخه‌های بالاتر است، می‌توانید با فرمت ProRAW عکاسی کنید. این فرمت در واقع نسخه اپل فرمت RAW است که تصاویر را فناوری‌های با Smart HDR و Deep Fusion پردازش می‌کند و حجم بالایی دارد.

از فضاهای منفی بهره ببرید

منظور از فضاهای منفی همان فضاهای خالی اطراف سوژه است و شما با استفاده از این فضاها می‌توانید برای قرار دادن سوژه در کانون توجه استفاده کنید. شاید فکر کنید که این تکنیک خیلی خسته‌کننده است، اما باید بدانید که نتیجه آن کاملا برعکس است. فضاهای خالی این ویژگی را دارند که بر آنچه واقعا مهم هستند تاکید کنند. فقط در صورتی که فعالیت بیش از حدی در پشت آن‌ها اتفاق بیفتد، می‌تواند باعث حواس پرتی شود.

عکس

عکس‌های عالی، مسئولیت‌های بزرگ به دنبال دارند

هنگام عکاسی با دوربین گوشی خود فقط به این فکر نکنید که دوربین را به سمت یک سوژه بگیرید و دکمه گرد سفید را فشار دهید. شما هنگام عکاسی با گوشی خود ممکن است با عکس‌های تار، بی‌کیفیت یا کم نور روبه‌رو شوید و شاید حتی بهترین اپلیکیشن‌های ویرایش تصویر هم نتوانند شما را نجات دهند. با این حال، اکثر گوشی‌های هوشمند دارای قابلیت‌هایی هستند که به شما کمک خواهند کرد تا هر آنچه مورد نیازتان است ثبت کنید. نکته مهمتر اینکه، گوشی‌های هوشمند یکسان نیستند و اگر شما بتوانید اپلیکیشن دوربین هر کدام از آن‌ها را جستجو کنید می‌توانید با نحوه عملکرد و امکانات بیشتر آن‌ها آشنا شوید.

منبع: Androidpolice

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.