چرا تلفن هوشمند همچنان جایگزین دوربین حرفه ای نمی شود؟ - تکفارس 
چرا تلفن هوشمند همچنان جایگزین دوربین حرفه ای نمی شود؟ - تکفارس 

چرا تلفن هوشمند همچنان جایگزین دوربین حرفه ای نمی شود؟

سپهر بندزر
۷ بهمن ۱۴۰۱ - 23:52
دوربین گوشی‌های هوشمند

اگرچه فناوری و قابلیت‌های بکار گرفته شده در دوربین تلفن هوشمند در حال پیشرفت است، اما کماکان، تلفن های هوشمند نتوانسته اند به شکل قابل توجهی فاصله خود را با دوربین حرفه ای مانند مدل‌های DSLR و بی آینه کم کنند.


در بعد از ظهر روز شنبه، به همراه چند تن از دوستان خود در یک دورهمی شرکت کردیم که به یکباره یکی از اعضا در خواست کرد تا عکس یادگاری ثبت کنیم. در آن هنگام، دوست من از دوربین پوینت اند شوت به جای تلفن هوشمند خود استفاده کرد و مرا شگفت زده کرد.

با خود گفتم که تلفن‌های هوشمند سالها پیش نسل دوربین‌های پوینت اند شوت را از رده خارج کردند و چرا او از دوربین آیفون برای ثبت تصاویر استفاده نکرد؟. پس از این سوال دریافتم که دوربین مورد نظر، مدل Sony RX100 VI است و به عنوان یک محصول بالارده در دسته بندی دوربین‌های پوینت اند شوت سونی شناخته می‌شود و قابلیت‌های عالی را در کالبد جمع و جور در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

تلفن‌های هوشمند پرچمدار شرکت‌هایی مانند: اپل، سامسونگ و گوگل که آیفون ۱۴ پرو، گوگل پیکسل ۷ پرو و سامسونگ گلکسی اس ۲۲ اولترا نام دارند همه با دوربین‌های با کیفیتی عرضه شده اند که اگرچه می‌توانند برای کاربران نیمه حرفه‌ای مناسب باشند، اما به مذاق کاربران حرفه‌ای در حوزه فیلمبرداری و عکس برداری خوش نمی‌آیند و آنها انتظاراتی از دوربین دارند که ماورای تلفن‌های هوشمند است.

دوربین حرفه ای تلفن هوشمند

بسیاری از شرکت‌های مطرح جهان مانند: سامسونگ، سونی، موتورولا و حتی پاناسونیک تلاش کردند تا ایده استفاده از سنسور بزرگتر و تبدیل کردن تلفن هوشمند به دوربین بدون آینه را به واقعیت تبدیل کنند. در این بین، شیائومی نیز از این قافله عقب نمانده و با طرح جدید خود این امکان را برای کاربران فراهم می‌کند تا لنز M لایکا را روی تلفن هوشمند سوار کنند.

به یاد داشته باشید که طرح کانسپت تنها یک ایده است و اگر تصور می‌کنید که تلفن‌های هوشمند تا چند سال آینده می‌توانند نسل دوربین‌های حرفه ای را منقرض کنند، سعی در اشتباه هستید؛ زیرا حتی دوربین‌های پوینت اند شوت که رقیب اصلی دوربین تلفن‌های هوشمند شناخته می‌شوند نیز این احتمال را کاهش می‌دهند.

چرا عملکرد دوربین تلفن هوشمند محدود است؟

برای اینکه بفهمیم چرا عملکرد دوربین تلفن هوشمند محدودتر از دوربین‌های حرفه‌ای است، باید بدانیم که دوربین تلفن هوشمند از چه اجزایی ساخته شده و چگونه کار می‌کند.

پشت لنز، سنسور تصویر قرار دارد که بسیار کوچکتر از آجر لگویی است. در این بین، برخی از شرکت‌ها مانند: سونی، پاناسونیک و حتی شارپ از سنسوری با اندازه یک اینچ استفاده می‌کنند که برعکس عدد، واقعا یک اینچ نیست و اندازه واقعی آن به ۰.۶ اینچ خلاصه می‌شود.

در کنار این سایز تقریبی که همچنان به عنوان بزرگترین سنسور برای دوربین تلفن هوشمند شناخته می‌شود، سایز سنسور دوربین‌های حرفه‌ای معادل ۱۲ آجر لگویی است که در سه گوشه قرار گرفته‌ اند و حتی قابلیت تعویض را نیز به ارمغان بیاورند.

اما سنسورهای بزرگتر به معنای قیمت بیشتر تلفن هوشمند و اشغال فضای بیشتر است و از اینرو، تمایز قابل توجهی بین دوربین‌های حرفه‌ای و تلفن هوشمند ایجاد می‌شود.

دوربین حرفه ای تلفن هوشمند

هرساله، اپل و سامسونگ، گام‌های کوچکی را برای ارتقا عملکرد دوربین در زمینه عکس برداری بر می‌دارند، اما سخت افزار دوربین تلفن‌های هوشمند به نوعی به سقف رسیده و به جای بهبود و تغییرات بنیادین، با تغییرات کوچکی روبرو می‌شویم که اکثر آنها در زمینه نرم افزار است.

وجود چنین نشانه‌هایی بدان معناست که شرکت‌ها از نیازهای کاربران خود آگاه هستند و از طرفی به دلیل عدم افزایش ضخامت تلفن هوشمند، تغییر زبان طراحی و افزایش قابل توجه قیمت، فعلا دست به اینکار نمی‌زنند.

سخت افزار یا نرم افزار؟

در چنین رقابتی، تلفن‌های هوشمند به برگ برنده‌ای به نام هوش مصنوعی مجهز هستند که دوربین‌های حرفه‌ای از آن بی بهره هستند و کاربران تلفن‌های هوشمند می‌توانند در فرایند عکس برداری از آن استفاده کنند. امروزه، دوربین‌های مجهز شده به الگوریتم‌های یادگیری ماشین و هوش مصنوعی می‌تواند کیفیت تصاویر ثبت شده را بهبود ببخشد.

در این بین، سخت افزار نیز از اهمیت والایی برخوردار است. در چند هفته گذشته، تیم کوک تصویری از بازدید خود از بخش دوربین سونی را در شبکه اجتماعی توییتر به اشتراک گذاشت و از آنها بابت سخت افزار پیشرفته دوربین در خانواده جدید آیفون تشکر کرد.

اشاره تیم کوک به بخش تیم توسعه دوربین‌های سونی نشان می‌دهد که سری بعدی خانواده آیفون نیز به سخت افزار انحصاری سونی مجهز خواهند شد و همانطور که میدانید، مدل‌های اکسپریا ۱ IV از بهترین سخت افزار‌های موجود در بازار بهره می‌برند.

به لطف چنین ویژگی‌هایی، سونی اکسپریا ۱ IV توانست جایزه محصول نوآورانه سایت Cnet را اذعان خود کند. با کمک دوربین تله فوتو و لنزهای کوچک که قابلیت حرکت به سمت جلو و عقب را دارند، کاربر می‌تواند تصاویر مورد نظر خود را بدون کاهش کیفیت و کراپ دیجیتالی ثبت کند.

طرح مفهومی شیائومی چندان هم جدید نیست

پس از بررسی موارد بالا به شیائومی میرسیم که آخرین شرکتی است که برای تبدیل کردن دوربین تلفن های هوشمند به مدلهای حرفه‌ای تلاش می‌کند. در ماه نوامبر، شیائومی ویدیویی را با مضمون طرح مفهومی قرار گرفتن لنزهای M لایکا روی مدل ۱۲S Ultra منتشر کرد که چندان هم جدید به نظر نمیرسد.

دوربین حرفه ای تلفن هوشمند

این شرکت چینی حلقه جدا شدنی را اطراف دوربین شیائومی ۱۲S Ultra قرار داده بود و این حلقه که اطراف لبه‌های دوربین را می‌پوشاند به شما اجازه می‌دهد تا آداپتوری را به منظور اتصال لنز M لایکا متصل کنید.

زمانیکه چنین ایده مفهومی به واقعیت بپیوندد، قیمت آن تا فراتر از ۱۰۰۰ دلار افزایش می‌یابد. یکی از مدلهای مرتبط به این ویژگی، دوربین X100V فوجی فیلم است که با سنسور بسیار بزرگتر از مدل ارائه شده توسط شیائومی با قیمت ۱۳۹۹ دلار به فروش می‌رسد.

همانطور که گفته شد، شیائومی در ماراتن ایده و کانسپت‌های نوآورانه اول نیست و سونی نیز در سال ۲۰۱۳ ایده‌ای با مضمون اتصال سنسور تصویر به لنز دوربین ارائه کرد. چنین ایده‌ای باعث می‌شود تا عملکرد دوربین تلفن هوشمند شما تا حد قابل توجهی افزایش یابد و از آن به عنوان منظره یاب استفاده کنید.

پس از آن، سونی چند نسخه دیگر از لنزهای مورد نظر خود را به همراه گیره برای اتصال به تلفن همراه تولید کرد که نسبتا بزرگتر از مدلهایی هستند که در تلفن‌های هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرد. سونی همچنین دوربین QX_1 را تولید کرد که اندازه سنسور آن همانند مدلهای ASP_C بود.

اندازه این سنسور شامل ۶ آجر لگویی است که در زوایایی سه در دو و در کنار هم قرار می‌گیرند. اگرچه اندازه سنسور این دوربین به اندازه سنسور دوربین فول فریم بزرگ نیست، اما بزرگتر از سنسورهای تعبیه شده در تلفن هوشمند شما است.

سونی QX_1 از مانت لنزهای سونی پشتیبانی می‌کرد. بدان معنا که می‌توانستید از میان لنزهای متنوع و حتی آداپتورهای کنن و نیکون استفاده کنید. به علاوه، QX_1 به بلوتوث مجهز شده بود و قادر بودید تا از طریق تلفن همراه آنرا کنترل کنید و به شکل از راه دور به ثبت تصاویر و ضبط ویدیو بپردازید.

تلفن هوشمند Red Hydrogen One

متاسفانه، تولید و عرضه QX_1 به پایان رسید و پس از آن شرکت Red که در تولید دوربین‌های سینمایی تجربه زیادی دارد و دوربین‌های آن در فیلم و سریال هایی مانند: The Boys، Wither،The Hobbit و Midsommar مورد استفاده قرار می‌گیرد، تلفن هوشمندی را به نام Red Hydrogen One تولید کرد.

دوربین حرفه ای تلفن هوشمند

قیمت این تلفن همراه برعکس سایر مدلهای عرضه شده با سیستم عامل اندروید، بسیاری بالاتر بود و با برچسب ۱۳۰۰ دلاری به فروش می‌رسید. پشت این تلفن هوشمند از طراحی منحر بفردی بهره می‌برد و درگاه موجود به شما اجازه نصب ماژول‌های مختلف مانند مدلهای Moto Mods را میداد.

ایده ابتدایی و کلی این دوربین، تولید تلفن هوشمندی است که می‌تواند با نصب ماژول به مینی دوربین سینمایی تبدیل شود. بااین وجود، این اتفاق هیچگاه نیفتاد و تولید Red Hydrogen One کاملا متوقف شد.

دوربین های حرفه ای در سال ۲۰۲۳ همچنان بی رقیب هستند

اگرچه، هیچ اخباری مبنی بر ساخت لنز مانت برای دوربین های اپل منتشر نشده و حتی گوگل نیز به دنبال ساخت دوربین بدون آینه نیست، اما اگر ایده‌های مفهومی شیائومی به واقعیت تبدیل شود، اکثر شرکت‌های مطرح نیز به ساخت چنین مواردی روی خواهند آورد و کاربران حرفه‌ای بیشتری را به خرید چنین محصولاتی دعوت می‌کنند.

به علاوه، فناوری سطح بالا و حرفه‌ای که روی تلفن‌های هوشمند آینده تعبیه شده، به ما اجازه می‌دهد تا ویدیوها و عکس‌های خود را با کیفیت ماورای تصور خود ثبت کنیم و به شکل مستقیم در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذاریم و حتی نسبت به ساخت ویدیو و فیلم‌های سطح بالا اشتیاق نشان دهیم.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید