OnePlus 7 Pro در برابر +Galaxy S10 - تکفارس 
OnePlus 7 Pro در برابر +Galaxy S10 - تکفارس 
OnePlus 7 Pro در برابر +Galaxy S10 - تکفارس 

OnePlus 7 Pro در برابر +Galaxy S10

OnePlus 7 Pro در برابر +Galaxy S10 - تکفارس 

حدوداً یک ماه پیش، وان‌پلاس از پرچمدار جدید خود که اتفاقاً بهترین محصولش تا به امروز می‌باشد، رونمایی کرد. این دستگاه در برخی زمینه‌ها از جمله طراحی تمام نمایشگر، سنسور اسکنر اثر انگشت درون صفحه‌نمایش، دوربین سلفی ظاهرشونده و نمایشگر برآمده، خاص است. اما به نظر می‌رسد قیمت وان‌پلاس ۷ پرو بیشتر توجهات را به سمت خود جلب کند زیرا نسبت به رقبا بسیار کمتر است. اما آیا واقعاً این گوشی توانایی رقابت با قدرتمندترین دستگاه‌های بازار مانند گلکسی اس ۱۰ پلاس را دارد؟ برای مقایسه این دو گوشی فوق‌العاده، با تکفارس همراه باشید.

نقاط قوت وان‌پلاس ۷ پرو

      • بدون ناچ
      • دوربین سلفی ظاهر شونده
      • نرخ بازسازی ۹۰ هرتزی
      • بازخورد لمسی فوق‌العاده
      • دکمه‌های فیزیکی بی‌سروصدا
      • کیفیت بالای تصاویر پرتره گرفته شده با دوربین تله فوتو با قابلیت زوم ۳ برابری
      • قیمت مقرون به صرفه و عالی

نقاط قوت گلکسی اس ۱۰ پلاس

      • وزن کمتر
      • خوش‌دست
      • وجود جک هدفون ۳٫۵ میلی‌متری
      • دوربین نسبتاً بهتر
      • گزینه‌های بیشتر در اپلیکیشن دوربین مانند سیستم ثابت‌سازی ممتد
      • وجود ویژگی‌های اضافه مانند SmartThings و Bixby Routines

طراحی و صفحه نمایش

در ابتدا، وان‌پلاس محصولات خود را با موادی تهیه می‌کرد که اصطلاحاً جان سخت بودند ولی از زمان ساخت وان‌پلاس ۳ این رویه را تغییر داد و گوشی‌هایش را به‌گونه‌ای تولید کرد که ظاهر جذاب‌تری داشتند. در سه سال گذشته، وان‌پلاس مدام در حال دگرگون کردن شیوه طراحی محصولاتش بوده و حالا می‌توانیم وان‌پلاس ۷ پرو را نمونه‌ای بدانیم تا به شما نشان دهیم که این کمپانی چینی چه‌قدر در این زمینه پیشرفت کرده است. حاشیه‌های بسیار باریک در اطراف نمایشگر، عدم استفاده از ناچ یا بریدگی و یک دوربین سلفی ظاهر شونده سبب شده‌اند تا افراد به سادگی از کنار آن عبور نکنند. به علاوه، وان‌پلاس ۷ پرو اولین محصول این کمپانی است که از نمایشگر برآمده بهره می‌برد.

البته این شیوه طراحی مشکلات خاص خودش را هم دارد. یکی از آنها، قاب شیشه‌ای پشت گوشی است که اگرچه بسیار مدرن و امروزی به نظر می‌آید ولی از شارژ بیسیم پشتیبانی نمی‌کند تا به راحتی اثر انگشت شما و دیگران روی آن باقی بماند. به علاوه، این دستگاه تا حدودی بزرگ و سنگین است. همچنین صفحه نمایش برآمده نیز بیش از حد محدب می‌باشد و همین می‌تواند طرفداران محصولات معمولی را ناراضی کند.

OnePlus 7 Pro در برابر +Galaxy S10 - تکفارس 

سامسونگ اما، همان روش طراحی گوشی‌های خود که از تولید گلکسی اس ۶ اج آغاز کرد را در این دستگاه هم دنبال و پرچمدار امسالش را در یک پوشش شیشه‌ای با نمایشگر برآمده و فریم فلزی تولید کرده است. به مرور زمان، این کمپانی کره‌ای متوجه شد که کاربران زیاد به صفحه نمایش‌های اج علاقه‌ای ندارند به همین دلیل سراغ نمایشگرهایی رفت که برآمدگی کمتری دارند.

به عبارت دیگر، گلکسی اس ۱۰ پلاس ظاهر زیباتر و پوششی خشن‌تر دارد. ضمن اینکه نسبت به وان‌پلاس ۷ پرو هم کوچک‌تر و هم سبک‌تر است بنابراین راحت‌تر می‌توانیم آن را راحت‌تر در دستان خود نگه داریم.

مطمئناً دوربین سلفی پرچمدار سامسونگ در جای مناسبی قرار نگرفته به همین دلیل مانند وان‌پلاس ۷ پرو به صورت ظاهر شونده نیست و فقط شاهد حضور یک ناچ در بالای نمایشگر هستیم که به خودیِ خود ویژگی جالبی به حساب نمی‌آید. این را مدنظر داشته باشید که گلکسی اس ۱۰ پلاس یک جک هدفون ۳٫۵ میلی‌متری دارد در حالی که گوشی چینی این مقاله چنین درگاهی را در اختیار کاربران قرار نداده است.

OnePlus 7 Pro در برابر +Galaxy S10 - تکفارس 

ابعادوزن
گلکسی اس ۱۰ پلاس۷٫۸*۷۴٫۱*۱۵۷٫۶ میلی‌متر۱۷۵ گرم
وان‌پلاس ۷ پرو۸٫۸*۷۶*۱۶۲٫۶ میلی‌متر۲۰۶ گرم

رنگ صفحه نمایش

تکنولوژی نمایشگرهای AMOLED امروزه بسیار پیشرفته شده به طوری که در گذشته رنگ تصاویر در آنها اشباع شده و بی‌روح بودند اما امروزه شاهد تصاویری شفاف و باکیفیت در هستیم که اتفاقاً با قوه بینایی ما نیز سازگاری بیشتری دارند. در این بین، سامسونگ با حالت Vivid که در اختیار کاربران خود گذاشته، به آنها اجازه داده رنگ‌ها را به صورت اشباع شده و قدیمی ببینند و چنان‌چه قصد دارند تصاویر به صورت طبیعی‌تر جلوه کنند، گزینه Natural وجود دارد. حالا وان‌پلاس ۷ پرو علاوه بر این دو حالت، آپشن سومی هم اضافه کرده که Advanced نام دارد و تا چگونگی به نمایش درآمدن تصاویر را آن‌گونه که باب میل خودتان هست، تنظیم کنید.

OnePlus 7 Pro در برابر +Galaxy S10 - تکفارس 

نرخ بازسازی

این قسمت جایی است که وان‌پلاس ۷ پرو حرف زیادی برای گفتن دارد زیرا نرخ بهره آن به ۹۰ هرتز می‌رسد و این یعنی هر اتفاقی که در صفحه نمایش رخ می‌دهد بسیار روان و سریع است. این قابلیت زمانی خودنمایی می‌کند که در حال مطالعه یک کتاب هستید یا دارید در میان صدها عکس گالری گوشی خود جستجو می‌کنید. بنابراین هیچ چیز تار نخواهد شد و یا فریم خاصی را از دست نخواهید داد و تنها چیزی که مشاهده خواهید کرد، محتوایی است که در زیر انگشتان شما قرار دارد و آن را می‌بینید.

نمی‌خواهیم در این بخش بگوییم که نرخ بازسازی ۹۰ هرتزی شما را نسبت به استفاده کردن از سایر دستگاه‌ها بی‌میل می‌کند ولی مطمئناً کار کردن با چنین سرعتی تجربه فوق‌العاده‌ای به حساب می‌آید اما این‌گونه به نظر نمی‌رسد که نتوانید بدون آن زندگی کنید!!!.

به طور خلاصه بگوییم که هر دو صفحه نمایش دستگاه‌های مورد بحث ما شفاف، سریع، زیبا و دقیق هستند و صرف‌نظر از اینکه کدام مدل را انتخاب می‌کنید، باید اذعان کنیم که صاحب گوشی خوبی (حداقل از این نظر) خواهید شد.

رابط کاربری و کاربرد

وان‌پلاس را به عنوان شرکتی می‌شناختیم که رابط کاربری محصولاتش را به پوسته نرم‌افزاری معمولی اندروید خام نزدیک می‌کرد و هر از چند گاهی تصمیم می‌گرفت برخی قسمت‌ها را بهبود بخشد. با این تفاسیر، امروزه OxygenOS این کمپانی رابط کاربری بدی به حساب نمی‌آید و همان‌طور که گفتیم، شرکت چینی در بازه‌های زمانی مختلف ویژگی‌هایی که فکر می‌کند بیشتر به کار می‌آیند را بهتر کرده و نرم‌افزار محصولاتش را بدون هیچ کندی سرعتی در اختیار کاربران قرار داده است.

حالا در این پوسته نرم‌افزاری، گزینه‌های زیادی وجود دارند که از آن جمله می‌توانیم به فیلتر آبی رنگ و حالت مطالعه (این آپشن برای خواندن کتاب‌های الکترونیکی کاربرد دارد) اشاره کنیم. ضمن اینکه قابلیت بهبود دهنده ویدیو نیز در این بین به چشم می‌خورد که کنتراست رنگ‌ها را افزایش داده و شرایط را برای تماشای فیلم، مساعدتر می‌کند. وان‌پلاس همچنین ویژگی نمایشگر محیطی (Ambient) را از اندروید دریافت کرده و لازم به ذکر است که خبری از گزینه صفحه نمایش همیشه روشن (Always-on) در این بین به چشم نمی‌خورد ولی برای بهره‌مندی از آن فقط کافی است روی پنل ۶٫۵ اینچی این گوشی ضربه بزنید یا اصلاً خودِ موبایل را بردارید. به علاوه، شما این امکان را دارید تا حالت چرخش صفحه نمایش را قفل کنید و همیشه از حالت پرتره بهره ببرید ولی در مواقعی که می‌خواهید تصاویر را به شکل افقی ببینید، یک دکمه مربوط به چرخاندن تصویر در گوشه پایین نمایشگر به چشم خواهد خورد. مطمئناً این حالت دیگر اجازه نخواهد داد تا صفحه نمایش به صورت اتفاقی افقی شود. ضمن اینکه تبدیل کردن تصاویر به این شکل نیز آسان‌تر خواهد بود.

در بحبوحه این گزینه‌های کاربردی، آپشن‌های دیگری نیز به چشم می‌خورند که عبارتند از حالت گیمینگ، نصب کننده مساوی نرم‌افزار (نصب همزمان دو نسخه از یک اپلیکیشن)، قفل کننده نرم‌افزار و OnePlus Labs که به شما اجازه می‌دهد پیش از اینکه یک قابلیت جدید به رابط کاربری OxygenOS بیاید، آن را امتحان کنید.

اگر با گوشی‌های سامسونگ آشنایی دارید، حتماً تا به الآن متوجه شده‌اید که اکثر گزینه‌هایی که در مورد آنها صحبت کردیم، به نوعی قبلاً در رابط کاربری One UI کمپانی کره‌ای دیده شده بودند هرچند در اینجا خبری از حالت مطالعه که در وان‌پلاس ۷ پرو وجود داشت، نیست. قابلیت نمایشگر همیشه روشن به شما این امکان را می‌دهد تا ساعت و اعلانات جدید را هر وقت که اراده کردید، ببینید و بدون نیاز به حتی لمس گوشی، شاهد اتفاقات رخ داده باشید هرچند می‌توانید تنظیم کنید که تنها زمانی که روی پنل ضربه زدید، اعلانات به نمایش درآیند. گزینه چرخش نمایشگر که در گوشه پایین مشاهده می‌شود، پیش از حضور در محصولات وان‌پلاس، خود را از گلکسی اس ۹ مطرح کرد و حالا سامسونگ علاوه بر این قابلیت، گزینه‌های مرکز بازی (Game Center)، اپلیکیشن‌های دوگانه (Dual Apps) و قفل اپلیکیشن‌ها را در اختیار کاربران قرار داده است. این کمپانی کره‌ای همچنین با استفاده از نمایشگرهای برآمده محصولاتش، گزینه‌ای به نام Edge panel را به کار گرفته تا افراد بتوانند با کشیدن انگشت خود از لبه‌های دستگاه به میانه‌های صفحه نمایش، به برنامه‌های مورد علاقه خود و همچنین برخی ویجت‌ها راحت‌تر دسترسی داشته باشند. البته این قابلیت را باید بیشتر به کشوی نرم‌افزارها تشبیه کنیم. ضمن اینکه نمونه‌های زیادی در گوگل پلی استور وجود دارد که این امکان را برای شما فراهم می‌کنند.

وان‌پلاس از نظر انتخاب شیوه‌های ناوبری در گوشی، دست افراد را کاملاً باز گذاشته بنابراین چنان‌چه وان‌پلاس ۷ پرو را خریدید، می‌توانید از میان گزینه‌های ناوبری کلاسیک، ناوبری به شیوه اندروید ۹ و سیستم ناوبری شبیه iOS یکی را انتخاب کنید. همچنین این قابلیت نیز وجود دارد تا برخی شیوه‌های حرکتی را بکشید تا در مواقعی که گوشی در حالت اسلیپ قرار دارد و دارید به فایل صوتی گوش می‌دهید، با کشیدن آن حرکت، رسانه را به جلو یا به عقب برگردانید و یا مستقیماً سراغ یک نرم‌افزار بروید.

سامسونگ در این قضیه کمی محدودتر است زیرا تنها دو آپشن پیش روی شما قرار دارد. یعنی یا شیوه ناوبری کنترلی خودِ این کمپانی و یا شیوه‌های ناوبری مبتنی بر حرکات (کشیدن انگشت از بالا به قسمت‌های مختلف صفحه نمایش برای بازگشت، رفتن به هوم یا برنامه‌های اخیر).

یکی از بهترین قابلیت‌هایی که در وان‌پلاس ۷ پرو به کار رفته، دکمه فیزیکی بیصدا کردن است و واقعاً جای تعجب دارد که چرا سایر کمپانی‌ها چنین ویژگی بسیار کاربردی را در محصولاتشان قرار نمی‌دهند. این دکمه چند گزینه پیش روی شما می‌گذارد که عبارتند از بیصدا، لرزش و زنگ. با زدن این قابلیت، می‌توانید هر کدام از آپشن‌های گفته شده را امتحان نمایید.

حالا که در مورد این امکانات صحبت کردیم، حیف است که به موتور لمسی موجود وان‌پلاس ۷ پرو اشاره نکنیم. این ویژگی یکی از بهترین‌هایی است که تا کنون در یک گوشی اندرویدی دیده‌ایم و شاید در حال حاضر بتوانیم فقط گوگل پیکسل ۳ را رقیبی برایش بدانیم.

در سمت دیگر، گلکسی اس ۱۰ پلاس گزینه‌های تقریباً بیشتری دارد زیرا رویه محصولات کمپانی کره‌ای معمولاً این‌گونه بوده است. Device Care یکی از آن مواردی است که به شما اجازه می‌دهد تنها با لمس یک گزینه، دوام باتری، حافظه داخلی و مموری را بهبود ببخشید. به علاوه، یک برنامه ضد بدافزار پیش‌فرض نیز در این گوشی وجود دارد که در مواقع اتصال به یک شبکه وای‌فای عمومی، چنان‌چه فعالیت مشکوکی در حال انجام بود، آن را تشخیص دهد. همچنین قابلیت SmartThings نیز در این دستگاه به کار رفته تا وسایل هوشمند خانه خود را با گوشی هماهنگ کنید. ضمن اینکه ۱۵ گیگابایت ظرفیت از حافظه ابری سامسونگ دریافت خواهید کرد تا از داده‌های خود (از پسوردها گرفته تا تصاویر و کلمات شخصی‌سازی شده در کیبورد) فایل بکاپ تهیه کنید.

کمپانی کره‌ای این‌بار یک گزینه جدید به نام بیکسبی روزانه (Bixby Routines) هم تولید کرده که اگرچه در مراحل اولیه خود به سر می‌برد ولی به نظر می‌رسد پتانسیل زیادی برای پیشرفت دارد. برای مثال، ما در بالا قابلیت دکمه بیصدا کردن را در گوشی وان‌پلاس ۷ پرو تحسین می‌کردیم زیرا به راحتی و به وسیله آن می‌توانستیم دستگاه را روی حالت لرزش قرار دهیم ولی حالا با Bixby Routines، این امکان وجود دارد تا گوشی را تنظیم نمایید که هر وقت سرکار رفتید یا خواستید بخوابید و . . . ، به صورت اتوماتیک گزینه‌های مختلف را فعال کند.

این را اضافه کنیم که دستیار هوشمند بیکسبی نیز وجود دارد ولی بعید است کسی تمایل چندانی داشته باشد که سراغ آن برود زیرا در حد گوگل اسیستنت آن‌قدر پیشرفته نیست.

خب حالا ببینیم کدام یکی از این دو گوشی در این بخش، دستگاه برتر لقب می‌گیرد. واقعیت آن است که وان‌پلاس ۷ پرو امکانات زیادی دارد که اتفاقاً کاربردشان هم زیاد است و با توجه به سرعت بالایی که خودِ موبایل دارد، استفاده کردن از آن احساس لذت بخشی به انسان می‌دهد. گلکسی اس ۱۰ پلاس هم تقریباً همین‌گونه است ولی این گوشی چندین قابلیت بیشتر در اختیار کاربران قرار داده که استفاده از آنها یک امر شخصی است. به هر ترتیب باید مدت زمان بیشتری بگذرد تا ببینیم کدام یک از این دستگاه‌ها می‌توانند کاربران خود را راضی کنند.

عملکرد و مموری

هر دو گوشی که امروز در موردشان صحبت می‌کنیم، دارای سریع‌ترین و قدرتمندترین پردازنده تولید شده توسط شرکت کووالکوم یعنی اسنپدراگون ۸۵۵ هستند که سرعت آن در محصول وان‌پلاس و سامسونگ به ترتیب به ۲٫۸۴ و ۲٫۸ گیگاهرتز می‌رسد. در مورد مقادیر رم نیز باید بگوییم که وان‌پلاس ۷ پرو دارای نمونه‌های ۶، ۸ و ۱۲ گیگابایتی است در حالی که فقط نمونه‌های ۸ و ۱۲ گیگابایتی گلکسی اس ۱۰ پلاس را در بازار مشاهده خواهید کرد.

با این حساب، از نظر سرعت عملکرد، این دو گوشی مشکلی نخواهد داشت و هر بازی که می‌خواهید را می‌توانید از گوگل پلی استور دانلود و بدون کندی سرعتی آن را اجرا کنید.

وقتی صحبت از حافظه داخلی می‌شود، دو نمونه از وان‌پلاس ۷ پرو در بازار مشاهده می‌شود که ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت ظرفیت دارند در حالی که در پرچمدار فعلی سامسونگ، شاهد سه نمونه ۱۲۸ و ۵۱۲ گیگابایتی و ۱ ترابایتی خواهیم بود. تازه این همه ظرفیت حافظه‌ای نخواهد بود که از آن بهره خواهید برد چرا که کمپانی کره‌ای امکان قرار دادن مموری کارت را نیز در این دستگاه به وجود آورده حال آن‌که کمپانی چینی چنین ویژگی را در اختیار کاربران قرار نداده است.

حالا که حرف از مموری، رم و حافظه داخلی شد، بد نیست قیمت نمونه‌های مختلف این دو غول را نیز معرفی کنیم:

      • وان‌پلاس ۷ پرو با ۱۲ گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی: ۷۵۰ دلار
      • گلکسی اس ۱۰ پلاس با ۱۲ گیگابایت رم و ۱ ترابایت حافظه داخلی: ۱۵۰۰ دلار

دوربین

در این دوره و زمانه، اگر شرکت سازنده گوشی می‌خواهد نام محصولاتش را بر سر زبان‌ها بیندازد و خود را رقیب جدی برای دیگر کمپانی‌ها مطرح کند، باید حتماً دوربین باکیفیتی در آنها به کار گیرد. وان‌پلاس این موضوع را خیلی خوب متوجه شده و در سالیان اخیر نشان داده در این زمینه پیشرفت‌هایی زیادی داشته و این موضوع را پرچمدار جدیدش به خوبی به نمایش گذاشته است. حالا در گوشی وان‌پلاس ۷ پرو شاهد حضور یک لنز ۴۸ مگاپیکسلی (اصلی)، ۸ مگاپیکسلی تله فوتو (برای گرفتن تصاویر پرتره و زوم اپتیکی) و ۱۶ مگاپیکسلی زاویه فوق گسترده (برای گرفتن تصاویر بزرگ‌نمایی شده) به عنوان دوربین اصلی هستیم. در جلو نیز یک سنسور ۱۶ مگاپیکسلی وظیفه گرفتن عکس‌های سلفی را به عهده خواهد داشت.

OnePlus 7 Pro در برابر +Galaxy S10 - تکفارس 

در سمت دیگر، گلکسی اس ۱۰ پلاس یک لنز ۱۲ مگاپیکسلی (اصلی)، ۱۲ مگاپیکسلی تله فوتو و ۱۶ مگاپیکسلی زاویه فوق گسترده دارد و یک حسگر ۱۰ مگاپیکسلی در جلو هم برای گرفتن تصاویر سلفی به کار خواهد رفت. ضمن اینکه یک لنز ثانویه نیز به کمک دوربین جلو آمده تا فقط بر تصاویر بوکه و تشخیص عمق تأثیر بگذارد وگرنه امکان عکسبرداری به وسیله آن وجود ندارد.

خب، تا این‌جا و روی کاغذ، مشخصات فنی دوربین‌های دو گوشی مورد بحث ما فوق‌العاده هستند. این را نیز اضافه کنیم که در وان‌پلاس ۷ پرو سیستم زوم اپتیکی ۳ برابری حضور دارد در حالی که رویه معمول بازار زوم اپتیکی ۲ برابری است. با این وجود، مشکلاتی نیز در این گوشی‌ها از نظر دوربین به چشم می‌خورد.

برای مثال، ویژگی فوکوس خودکار سامسونگ از دوربین تله فوتو استفاده نمی‌کند و به جای آن از لنز زاویه گسترده بهره می‌برد. بنابراین تصاویر بوکه و نمای نزدیک در گلکسی اس ۱۰ پلاس زیاد کیفیت بالایی نخواهند داشت و ممکن است برخی اعضای بدن مانند بینی بزرگ‌تر شوند یا سر سوژه عکاسی بلندتر به ثبت برسد. با این حساب، بهتر است از فاصله دور عکاسی کنید و سپس خودتان آن را برش دهید.

در آن‌طرف میدان، وان‌پلاس ۷ پرو به شما اجازه نمی‌دهد از لنز زاویه گسترده برای فیلمبرداری بهره ببرید که در نوع خود عجیب است به خصوص اینکه با این لنز این امکان را دارید تا ویدیوهای دینامیک باکیفیتی ضبط کنید.

از نظر ویژگی‌ها، اپلیکیشن دوربین سامسونگ برتری دارد زیرا قابلیت اموجی واقعیت افزوده، حالت حرکت آهسته، حالت تشخیص دهنده منظره، حالت ادامه‌دار و افکت ثابت‌سازی را در اختیار شما قرار می‌دهد. به علاوه، از فرمت HEVC نیز پشتیبانی می‌کند. وان‌پلاس ۷ پرو اما، همه ویژگی‌هایی که انتظار داریم را دارد که از آن جمله می‌توانیم به حالت HDR خودکار، حالت شب و حالت پرتره اشاره کنیم ولی به طوری کلی باید سامسونگ را برنده این قسمت بدانیم.

کیفیت تصویر

هم گلکسی اس ۱۰ پلاس و هم وان‌پلاس ۷ پرو تصاویر خوب و باکیفیتی می‌گیرند ولی تفاوت‌هایی نیز در بین خروجی‌های آنها به چشم می‌خورد. در پرچمدار کمپانی چینی، جزئیات بسیار دقیق هستند و تصاویر نیز حالت طبیعی دارند ولی امکان دارد برخی ویژگی‌های سوژه خیلی خوب به ثبت نرسند. پرچمدار کمپانی کره‌ای هم جزئیات را بسیار عالی در اختیار شما قرار می‌دهد ولی در برخی مواقع ممکن است تصاویری بگیرد که مایه تعجب می‌شوند.

تصویر گرفته شده با لنز اصلی وان‌پلاس ۷ پرو

تصویر گرفته شده با لنز اصلی گلکسی اس ۱۰ پلاس

وان‌پلاس در حالت HDR، سایه‌ها را تیره‌تر نشان می‌دهد و سبب کشیدگی بعضی قسمت‌های پرنورتر می‌شود اما حالت HDR سامسونگ بهتر بوده و ظاهر جذاب‌تری به تصاویر گرفته شده می‌دهد هرچند رنج دینامیک عکس‌ها از بین رفته و کنتراست نیز کاهش می‌یابد و تصاویر از حالت طبیعی خود خارج می‌شوند.

تصویر سلفی گرفته شده با دوربین جلو وان‌پلاس ۷ پرو

تصویر سلفی گرفته شده با دوربین جلو گلکسی اس ۱۰ پلاس

در زمینه دقت رنگ‌ها، هر دو گوشی مورد بحث ما کیفیت یکسانی دارند ولی در برخی مواقع وان‌پلاس ۷ پرو آنها را بسیار گرم و اشباع شده نشان می‌دهد حال آن‌که رنگ سبز به ثبت رسیده با گلکسی اس ۱۰ پلاس بسیار پررنگ می‌باشد و هاله‌ای آبی رنگ در آن‌جا مشاهده می‌شود.

تصویر پرتره گرفته شده با دوربین عقب وان‌پلاس ۷ پرو در روز

تصویر پرتره گرفته شده با دوربین عقب گلکسی اس ۱۰ پلاس در روز

زمانی که می‌خواهیم در مورد تصاویر گرفته در شب صحبت کنیم، پرچمدار سامسونگ تقریباً عملکرد بسیار بهتری دارد اما در بخش تصاویر پرتره، پرچمدار وان‌پلاس به خاطر اینکه با لنز تله فوتو عکس‌برداری می‌کند، عملکرد خیره‌کننده‌ای دارد زیرا لبه‌ها را بهتر نشان داده و عکس‌های بوکه باکیفیت‌تری می‌گیرد.

تصویر گرفته شده با دوربین عقب وان‌پلاس ۷ پرو در شب

تصویر گرفته شده با دوربین عقب گلکسی اس ۱۰ پلاس در شب

در بخش تصاویر سلفی، سامسونگ گوشی بهتری تولید کرده هرچند این برتری چندان هم محسوس نیست. گلکسی اس ۱۰ پلاس عکس‌های سلفی دقیق و شفافی می‌گیرد که اتفاقاً کیفیت رنگ‌ها و رنج دینامیک آنها نیز بسیار بالاست اما وان‌پلاس ۷ پرو هر از چند گاهی تصاویر سلفی نویزدار می‌گیرد که رنگ‌ها هم تا حدودی اشباع شده‌اند. به طور کلی، هر دو دستگاه نمره قبولی را در این بخش دریافت می‌کنند.

تصویر سلفی گرفته شده با دوربین جلو وان‌پلاس ۷ پرو در شب

تصویر سلفی گرفته شده با دوربین جلو گلکسی اس ۱۰ پلاس در شب

کیفیت ویدیو

وقتی صحبت از کیفیت ویدیوهای ضبط شده می‌شود، نتایج تقریباً برابر هستند. وان‌پلاس ۷ پرو با مناظر دینامیک کمی مشکل دارد و ممکن است کلیپ‌هایی ضبط کند که حالت تیره دارند زیرا این دستگاه نورپردازی را کاهش می‌دهد تا مکان‌های پرنور (اصطلاحاً) نسوزند. رنگ‌ها هم کمی بی‌روح هستند ولی دقت بالایی دارند. لازم به ذکر است که حالت فوکوس خودکار ممتد در این گوشی، عملکرد بسیار عالی از خود به ثبت می‌رساند.

ویدیو ضبط شده با دوربین وان‌پلاس ۷ پرو

گلکسی اس ۱۰ پلاس اما، در زمینه ضبط ویدیو از مناظر دینامیک خوب کار می‌کند ولی قسمت‌های پرنور را زیاد تغییر نمی‌دهد و سایه‌ها را نیز کمی تیره‌تر جلوه می‌دهد. البته دقت رنگ‌ها بسیار بالاست و در نتیجه، خروجی قابل قبول است. بد نیست به این نکته اشاره کنیم که فوکوس خودکار سرعت بسیار بسیار بالایی دارد بنابراین ممکن است زیاد مورد استقبال کاربران قرار نگیرد زیرا گویا این دستگاه روی ویژگی مذکور بیش از حد تمرکز کرده است. گلکسی اس ۱۰ پلاس همچنین روی سوژه‌هایی که به لنز نزدیک‌تر هستند، دقت بسیار زیادی دارد.

ویدیو ضبط شده با دوربین گلکسی اس ۱۰ پلاس

کیفیت صدا هم در پرچمدار سامسونگ و در شرایط معمولی خوب است ولی در برخی مواقع، این احتمال وجود دارد تا نویزهایی را بشنوید. در وان‌پلاس ۷ پرو کیفیت صدا در حد گلکسی اس ۱۰ پلاس است ولی اگر بخواهیم دستگاه برتر را در این بخش معرفی کنیم، قطعاً محصول کمپانی چینی را برمی‌گزینیم.

رسانه

هر دو این گوشی‌ها نمایشگرهای باکیفیت و فوق‌العاده‌ای دارند که لذت تماشای فیلم، عکس و بازی کردن در آنها را برای ما چند برابر می‌کند. در این بین اما، صفحه نمایش وان‌پلاس ۷ پرو هیچ بریدگی ندارد تا یک قدم جلوتر قرار گیرد هرچند لبه‌های برآمده امکان دارد محتوا را در آن قسمت‌ها تحت تأثیر قرار دهد. در واقع به همین خاطر است که سامسونگ لبه‌های برآمده محصولاتش را صاف‌تر کرده زیرا برخی کاربران نسبت به این ویژگی اعتراضاتی داشتند.

این گوشی‌ها در بالا و پایین خود مجهز به اسپیکرهای استریو و بلندگو هستند که تا به امروز محبوب‌ترین رویه بازار بوده است. صدای بیس محصول وان‌پلاس بیش‌تر و صدای پرچمدار سامسونگ بلندتر می‌باشد.

این نکته را نیز اضافه کنیم که گلکسی اس ۱۰ پلاس یک جک هدفون ۳٫۵ میلی‌متری دارد ولی وان‌پلاس ۷ پرو چنین قابلیتی ندارد بنابراین دارندگان این دستگاه باید همیشه مبدل USB-C را در جیب خود داشته باشند.

دوام باتری

بدنه بزرگ وان‌پلاس ۷ پرو به کمپانی چینی اجازه داده تا از یک باتری ۴۰۰۰ میلی‌آمپر بر ساعت به عنوان منبع نیرو در پرچمدارش بهره ببرد به همین دلیل می‌توانید به مدت زیادی (حداقل ۱ روز و نیم) از این دستگاه استفاده کنید. به علاوه، شارژر سریع این شرکت به نام Warp Charger هم این توانایی را دارد تا در مدت ۳۰ دقیقه، ۶۰ درصد ظرفیت باتری را پر کند که یک قابلیت بسیار مهم به شمار می‌رود.

گلکسی اس ۱۰ پلاس اما یک باتری ۴۱۰۰ میلی‌آمپر بر ساعت دارد ولی به خاطر امکانات بیشتری که سامسونگ در این دستگاه قرار داده، دوام آن کمتر از محصول وان‌پلاس است. البته در این بخش نیز امکان ندارد شما به مدت حداقل یک روز نیاز داشته باشید تا سراغ شارژر گوشی خود بروید. با این حساب، ما وان‌پلاس ۷ پرو را دستگاه برتر این قسمت می‌دانیم. لازم به ذکر است که سامسونگ به همراه پرچمدار خود شارژر سریع نیز به فروش رسانده ولی سرعت آن به اندازه گوشی کمپانی چینی نیست ولی در حد خودش نیاز شما را برطرف می‌کند.

خلاصه

به طور قطع می‌گوییم که هر دو این گوشی‌ها عالی هستند و مشکل حادی ندارند. در نگاه اول، وان‌پلاس ۷ پرو به خاطر ۳۰۰ دلار ارزان‌تر بودن نگاه بسیاری را سمت خود جلب می‌کند ولی با توجه به تخفیفاتی که در برخی ایام سال، بعضی فروشگاه‌ها می‌گذارند و به خاطر شهرت سامسونگ، امکان دارد وفاداران به این برند کره‌ای بتوانند با ۲۰۰ دلار ارزان‌تر، گلکسی اس ۱۰ پلاس را بخرند.

اما صرف‌نظر از قیمت، هم گلکسی اس ۱۰ پلاس و هم وان‌پلاس ۷ پرو در یک سطح قرار دارند ولی دستگاه اولی از نظر نرم‌افزاری و دوربین برتری ناچیزی دارد و گوشی دومی هم همه امکانات لازم برای یک پرچمدار را در خود جای داده است.

به هر ترتیب، اگر پرچمدار کمپانی چینی را انتخاب کردید، باید توجه داشته باشید که به خاطر وزن بیشتر و اندازه بزرگ‌تر، گرفتن آن کار سخت‌تری است ولی چنان‌چه این فاکتورها برایتان اهمیتی ندارد، می‌توانید سراغ همین دستگاه بروید.

در سمت دیگر، چنان‌چه تصمیم گرفته‌اید وسایل پوشیدنی، عینک واقعیت مجازی، دوربین‌های ۳۶۰ درجه و لوازم خانگی هوشمند را با گوشی هماهنگ کنید، قطعاً باید سراغ گلکسی اس ۱۰ پلاس بروید.

شما کدام را انتخاب می‌کنید؟ گلکسی اس ۱۰ پلاس یا وان‌پلاس ۷ پرو؟ نظر خود را با دیگران در قسمت انتهای خبر به اشتراک بگذارید.

اگر چنان‌چه می‌خواهید بررسی تخصصی محصولی را مطالعه نمایید یا با بهترین گوشی، رایانه، پردازنده و . . . آشنا شوید ولی آن را در سایت تکفارس پیدا نمی‌کنید، مدل آن را کامنت کرده تا در اسرع وقت، مقاله آن توسط تیم تحریریه ما آماده شود.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید