دلیل برتری آیفون‌های اپل بر بهترین گوشی‌های اندرویدی - تکفارس 
دلیل برتری آیفون‌های اپل بر بهترین گوشی‌های اندرویدی - تکفارس 
دلیل برتری آیفون‌های اپل بر بهترین گوشی‌های اندرویدی - تکفارس 

دلیل برتری آیفون‌های اپل بر بهترین گوشی‌های اندرویدی

سید محمد معلمی
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - 21:00
دلیل برتری آیفون‌های اپل بر بهترین گوشی‌های اندرویدی - تکفارس 

دیگر روزهایی که آیفون‌های اپل پیش‌تاز صنعت دوربین گوشی‌های هوشمند بودند، به پایان رسیده چرا که نه تنها این دستگاه‌ها به نوعی گوشه‌گیر شده‌اند بلکه تصاویری که با دوربین خود می‌گیرند، یارای رقابت با سایر پرچمداران کمپانی اندرویدی را ندارد. اما هنوز هم یک بخش از این دستگاه‌ها هست که تا کنون شرکتی نتوانسته بهتر از آن را تولید کند: سیستم یا ماژول دوربین آیفون‌ها و کیفیت فیلمبرداری.

اگر به سایت DxOMark (مرجع رسمی ثبت برترین گوشی دنیا از نظر کیفیت تصویر) سری بزنید، می‌بینید که هفت رده اول در اختیار دستگاه‌های اندرویدی است و نمایندگان اپل در رده‌های بعدی، کم و بیش به چشم می‌خورند.

حتی اگر بخواهیم نظر خود را فارغ از نمرات DxOMark ارائه کنیم، باید بگوییم که محصولات اپل دیگر نمی‌توانند به هیچ‌وجه با گوشی‌هایی نظیر هوآوی پی ۳۰ پرو، گوگل پیکسل ۳ و حتی برخی موبایل‌های شیائومی رقابت کنند. کسی نمی‌تواند این قضیه را انکار کند که اگر همه چیز مهیا باشد، گوشی‌های آیفون تصاویر خیلی خوبی می‌گیرند ولی اگر به همین اشخاص دستگاه‌هایی بدهیم که امکاناتی نظیر تنظیم سرعت شاتر، افکت‌های بوکه، پرتره و . . . را دارند، بعید است دوباره سراغ آیفون‌ها بروند.

در گذشته، گوشی‌های اپل در زمینه تصویربرداری حرف‌های زیادی برای گفتن داشتند و این شرکت می‌توانست با اتکا به همین موضوع، دیگر رقبا را شکست دهد. اما با ظهور گوشی‌های پیکسل گوگل در سال ۲۰۱۶ و تولید سری U11 و U12 اچ‌تی‌سی و در نهایت گل سرسبد گوشی‌ها یعنی خط تولید هوآوی پی (پی ۲۰، پی ۲۰ پرو، پی ۳۰ و پی ۳۰ پرو)، اپل به کلی از صحنه رقابت محو شد.

البته هوآوی ابتدا عنوان بهترین گوشی دارای دوربین را از آن خود کرده بود ولی بعداً با معرفی گوگل پیکسل ۳ و قابلیت عکسبرداری در شب که سبب می‌شد تصاویری به ثبت برسد که تا کنون گرفته نشده بود، جایگاه خود را از دست داد اما سپس با معرفی مدل پی ۳۰ پرو، دوباره توانست به عنوان بهترین گوشی دنیا از نظر دوربین دست پیدا کند.

مشکل، فقط تصاویر گرفته شده در شرایط کم نور نیستند

با معرفی گوشی‌های جدیدتر با دوربین‌های پیشرفته‌تر و لنزهای متعدد، حتی برخی امکانات ابتدایی هم در گوشی‌های آیفون وجود نداشت هرچند همچنان با سرعت خوبی، کاری که از آنها انتظار می‌رفت را انجام می‌داد.

اگر شما هم به عکسبرداری با گوشی‌های اپل علاقه دارید باید بگوییم، چنان‌چه از اندرویدی‌ها بدین منظور بهره نبرده‌اید، از برخی گزینه‌ها محروم بوده‌اید که از آن جمله می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • استفاده از لنز زاویه گسترده برای گرفتن تصاویر پانوراما
  • استفاده از لنز زاویه گسترده برای گرفتن تصاویر سلفی گروهی
  • استفاده از لنز تله فوتو با قابلیت زوم ۲ برابری
  • استفاده از لنز مکرو برای گرفتن تصاویر از نمای بسیار نزدیک
  • حالت تنظیمات دستی
  • حالت شب

نکته جالب این است که حتی اکثر گوشی‌های میان‌رده اندرویدی نیز چنین امکاناتی دارند و این یعنی برای عکسبرداری نیازی نیست حتماً سراغ پرچمداران برویم. در حال حاضر آیفون‌ها به خاطر سخت‌افزار و نرم‌افزاری که دارند، با محدودیت‌های زیادی از جمله نبود خلاقیت روبه‌رو هستند. حتی به نظر می‌رسد اپل از افزودن امکانات جدید به دوربین محصولاتش واهمه دارد.

اپل هنوز هم کمپانی مهمی به شمار می‌رود

نمونه ویدیو گرفته شده با آیفون ایکس اس مکس

علی‌رغم اینکه گفتیم گوشی‌های اندرویدی در زمینه عکسبرداری حرف‌های زیادی برای گفتن دارند و آیفون‌ها را شکست می‌دهند ولی بعید است به این زودی‌ها کسی بتواند محصولات اپل را از نظر کیفیت فیلمبرداری با دوربین کنار بزند.

به نظر می‌رسد اپل هر ساله تلاش زیادی می‌کند تا کیفیت فیلمبرداری آیفون‌هایش در حد فوق‌العاده باشند به طوری که هیچ گوشی اندرویدی تا کنون نتوانسته با این کیفیت، فیلم بگیرد. این موضوع در گوشی‌های آیفون ۸، آیفون ۸ پلاس، آیفون ایکس، آیفون ایکس اس، آیفون ایکس اس مکس و آیفون ایکس اس آر خود را بیشتر نشان می‌دهد.

در ویدیوهای گرفته شده با آیفون‌های اپل، رنگ‌ها به واقعیت نزدیک هستند و ثابت‌سازی تصاویر نیز به بهترین شکل ممکن رخ می‌دهد. به این موارد، کیفیت بالای صدا و تعداد فریم‌های ثبت شده در هر ثانیه را نیز اضافه کنید تا متوجه شوید که اپل چه شاهکاری در اختیار افراد قرار داده است.

در حالی که اکثر گوشی‌های میان‌رده اندرویدی می‌توانند با کیفیت ۴K و ۶۰ فریم بر ثانیه فیلم ضبط کنند ولی کیفیت آنها به خوبی ویدیوهای ضبط شده با آیفون‌ها نیست. دلیل این هم کاملاً مشخص است: اپل تمام تلاش خود را کرده تا کیفیت ویدیوها افزایش یابد و اصلاً به دنبال مشخصات فنی آن‌چنانی نبوده تا با افکت‌های غیرواقعی، کیفیت تصاویر را بیشتر کند.

درست است که ال‌جی V40 ThinQ دارای سیستم تنظیمات دستی عالی است. درست است که خانواده گلکسی اس ۱۰ و بسیاری از گوشی‌های سونی توانایی ضبط فیلم با کیفیت HDR را دارند. درست است که پیکسل‌های گوگل از سیستم ثابت‌سازی تصاویر فوق‌العاده‌ای بهره می‌برند ولی اگر همه این امکانات را یک‌جا می‌خواهید، بدون شک باید سراغ یکی از آیفون‌های اپل بروید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید