همه آنچه باید در مورد پردازنده‌ها بدانید - تکفارس 
همه آنچه باید در مورد پردازنده‌ها بدانید - تکفارس 
همه آنچه باید در مورد پردازنده‌ها بدانید - تکفارس 

همه آنچه باید در مورد پردازنده‌ها بدانید

سید محمد معلمی
۱۶ اسفند ۱۳۹۷ - 20:00
همه آنچه باید در مورد پردازنده‌ها بدانید - تکفارس 

چند روز پیش، خبری منتشر و در آن بهترین پردازنده‌ها را معرفی کردیم. حالا به درخواست یکی از کاربران سایت، تمام اطلاعاتی که در مورد پردازنده‌ها لازم است را در یک‌جا جمع کرده‌ایم تا به سمع و نظر شما برسانیم پس با تکفارس همراه باشید.

پردازنده چیست؟

همان‌طور که از نام این قطعه مشخص است، پردازنده مغز متفکری به شمار می‌رود که تمامی برنامه‌های یک کامپیوتر را به انجام می‌رساند. لازم به ذکر است که به پردازنده‌ها CPU هم می‌گویند. وقتی پردازنده به یک تراشه متصل است و امکان جداسازی آن وجود ندارد، میکرو پردازنده نامیده می‌شود. به طور معمول، میکرو پردازنده یک رایانه کوچک است که انجام فعالیت‌های ساده را بر عهده دارد.

منظور از پردازنده‌های یک هسته‌ای چیست؟

این نوع پردازنده‌ها تنها یک هسته برای انجام فعالیت‌ها دارند.

منظور از پردازنده‌های چند هسته‌ای چیست؟

این نوع پردازنده‌ها برای انجام فعالیت‌ها، از چند هسته استفاده می‌کنند.

منظور از پردازنده رایانه چیست؟

مرکز پردازش داده‌ها همان قطعه‌ای است که انجام تمامی برنامه‌های رایانه را بر عهده دارد. به عبارت دیگر، پردازنده همان مغز کامپیوتر است.

حافظه پنهان پردازنده چیست؟

حافظه پنهان پردازنده، ارتباط کوتاه‌مدت میان رم و مموری است.

داخل پردازنده‌ها چه موادی وجود دارد؟

پردازنده‌ها از مواد زیادی تشکیل شده‌اند که مهم‌ترین آنها سیلیکون است.

قطعات سازنده پردازنده‌ها چیست؟

به دلیل این که پردازنده کارهای رایانه را کنترل می‌کند، باید بخش‌هایی داشته باشد که از پس انجام این بربیایند بنابراین مهم‌ترین قسمت‌های یک تراشه عبارتند از: ۱) ورودی، ۲) پردازشگر هندسی و کنترل کننده و ۳) خروجی.

واحد اندازه‌گیری قدرت پردازنده چیست؟

در حال حاضر، از عبارت گیگاهرتز برای نشان دادن قدرت یک پردازنده استفاده می‌کنند.

پردازنده ۶۴ بیتی چیست؟

نوعی پردازنده است که بیشتر برای انجام کارهای محاسباتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم، منظور از ۶۴ بیت، سایز داده‌های ورودی است.

پردازنده داده‌ای چیست؟

این نوع پردازنده فرمت خاصی از داده‌ها را رمزگشایی می‌کند.

پردازنده آنتنی چیست؟

نوعی تراشه است که می‌تواند به صورت همزمان داده‌های مختلفی را در ابعاد گوناگون بررسی کند.

پردازنده RISC چیست؟

عبارت RISC مخفف Reduced Instruction Set Computer است که پیچیدگی فعالیت‌ها را با محاسبه داده‌های ساده‌تر، کاهش می‌دهد. پردازنده‌های RISC باید برای به انجام رساندن فعالیت‌های نرم‌افزاری، از داده‌های ذخیره شده در سخت‌افزار رایانه‌های CISC استفاده کنند.

پردازنده اتمی چیست؟

نوعی تراشه کوچک است که برای انجام کارهای اداری و سبک مورد استفاده قرار می‌گیرد و به درد گیمینگ نمی‌خورد بنابراین بیشتر در نوت‌بوک‌ها مشاهده می‌شود.

برای اجرای چه نرم‌افزارهایی به پردازنده‌های چند رشته‌ای نیاز داریم؟

به دلیل اینکه نرم‌افزارهای ورد، ماشین حساب، دیکشنری و . . . به حافظه زیادی نیاز ندارند، به راحتی اجرا می‌شوند ولی بازی‌ها، نرم‌افزارهای ویرایش ویدیو، برخی مرورگرها مانند گوگل کروم و . . . به خاطر اینکه کمی سنگین هستند، به حافظه بیشتر و طبیعتاً پردازنده قوی‌تری هم نیاز دارند. البته این امکان نیز فراهم شده تا سنگینی یک برنامه روی یک هسته از پردازنده و یک هسته از کارت گرافیک تقسیم شود تا هزینه خریداران رایانه‌ها نیز کاهش یابد.

چرا به پردازنده نیاز داریم؟

همان‌طور که گفتیم، پردازنده مغز متفکر رایانه است. در کنار پردازنده، هارد هم بدنه دستگاه می‌باشد که داده‌ها در آن ذخیره می‌شوند.

فایده پردازنده‌های چند هسته‌ای نسبت به پردازنده‌های تک هسته‌ای چیست؟

پردازنده‌های چند هسته‌ای محاسبات بیشتری انجام می‌دهند و اتفاقاً سرعت بیشتری هم دارند. این اتفاق سبب می‌شود سیستم حرارت کم‌تری تولید کند و عمر آن نیز افزایش یابد. بنابراین با پردازنده‌های تک هسته‌ای این احتمال وجود که عمر کامپیوتر شما نسبت به دستگاه‌های دارای پردازنده چند هسته‌ای به نصف کاهش یابد.

لازم به ذکر است که در پردازنده‌های چند هسته‌ای، انجام کارها میان بخش‌های مختلف تقسیم می‌شود که به آن پردازش چندگانه همزمان یا SMP می‌گویند. ضمن اینکه تقسیم وظایف هسته‌های مختلف، CMP یا پردازش چندگانه سطحی نامیده می‌شود. با چنین پردازنده‌هایی، سرعت اجرای بازی‌ها و نرم‌افزارها بسیار بالاست.

آیا خمیر موجود در پردازنده تأثیر خاصی دارد؟

استفاده از بهترین نوع خمیر در تولید یک پردازنده، سبب خنک شدن رایانه می‌شود و به سیستم اجازه می‌دهد با بیشترین سرعت، برنامه‌ها را اجرا نماید.

منظور از رشته‌های موجود در پردازنده‌ها چیست؟

معمولاً پردازنده‌ها هسته دارند که مرکز انجام فعالیت‌ها می‌باشد. در واقع، هر هسته پردازنده از دو رشته تشکیل شده که با عبارت پردازنده‌های مجازی نیز شناخته می‌شوند.

منظور از کارت پردازنده چیست؟

در قلب هر سیستم پردازنده وجود دارد. البته در گوشی‌های هوشمند، این قطعه به بورد اصلی متصل است ولی در رایانه‌ها معمولاً پردازنده‌ها به صورت یک کارت دیده می‌شوند که امکان تعویض آنها وجود دارد.

چگونه بهترین پردازنده را انتخاب کنیم؟

از آن جایی که پردازنده مهم‌ترین قسمت یک رایانه است، باید در این زمینه حساسیت زیادی داشته باشید. پیشنهاد ما این است که با توجه به نیاز خود (یعنی ببینید می‌خواهید چه کاری با رایانه انجام دهید) از میان پردازنده‌های ۶۴ بیتی، یکی را انتخاب نمایید.

چرا پردازنده‌ها حرارت تولید می‌کنند؟

به دلیل اینکه برخی اوقات پردازنده‌ها مقاومت می‌کنند، مقداری انرژی از بین می‌رود بنابراین گرما تولید می‌شود. دلیل رخ دادن این اتفاق نیز آن است که هیچ ماده‌ای نمی‌تواند برق را بدون از دست دادن مقداری انرژی استفاده کند.

منظور از Hz چیست؟

Hz کوتاه شده کلمه Hertz (هرتز) است. اگر پردازنده‌ای ۱۰۰ هرتز سرعت داشت، می‌تواند در هر ثانیه ۱۰۰ برنامه کوچک را اجرا کند.

تفاوت پردازنده ۳۲ بیتی و پردازنده ۶۴ بیتی چیست؟

پردازنده‌های ۶۴ بیتی هسته‌های بیشتری دارند بنابراین با سرعت بیشتری می‌توانند برنامه‌ها را پردازش نمایند ولی پردازنده‌های ۳۲ بیتی به خاطر هسته‌های کمتر، از سرعت پایین‌تری نیز بهره می‌برند. دیگر تفاوت آنها، به میزان رم یا حافظه‌ای که پشتیبانی می‌کنند مربوط می‌شود به طوری که سیستم‌های دارای پردازنده ۳۲ بیتی نهایتاً از ۴ گیگابایت رم پشتیبانی می‌نمایند ولی سیستم‌های دارای پردازنده ۶۴ بیتی می‌توانند تا ۸ ترابایت حافظه را ساپورت کنند.

 پردازنده DML چیست؟

این نوع پردازنده‌ها انجام کارهایی نظیر انتخاب، حذف و آپدیت کردن را بر عهده دارد که معمولاً توسط توسعه‌دهندگان نرم‌افزارها مشخص می‌شود.

مدیر پردازنده چیست؟

پنجره‌ای در سیستم عامل‌های مختلف وجود دارد که برنامه‌های در حال اجرا را نشان می‌دهد. در این قسمت، می‌توانید ببینید کدام نرم‌افزار بیشترین میزان حافظه و رم دستگاه شما را اشغال کرده است.

پردازنده CMOS چیست؟

CMOS مخفف کلمات Complementary Metal Oxide Silicon است. دستگاه‌هایی که دارای این نوع پردازنده هستند، انرژی کم‌تری مصرف می‌کنند و سرعت بیشتری هم دارند.

پردازنده مخابراتی چیست؟

پردازنده‌های مخابراتی وظیفه انتقال اطلاعات و داده‌ها میان پایانه‌ها و رایانه‌ها را برعهده دارند. یکی از این پردازنده‌ها که امروزه در اکثر خانه‌ها وجود دارد، مودم است. مودم‌ها ارتباطی میان کامپیوتر و خطوط تلفن برقرار می‌کنند تا کاربران به اینترنت وصل شوند.

آیا بدون پردازنده چند هسته‌ای، رایانه به مشکل می‌خورد؟

خیر. کامپیوترهای قدیمی از پردازنده‌های تک هسته‌ای استفاده می‌کردند و مشکلی هم نداشتند ولی امروزه برای سرعت و عمر طولانی‌تر، افراد معمولاً پردازنده‌های چند هسته‌ای را برای رایانه‌های خود خریداری می‌کنند.

در این مقاله سعی شد به سؤالات مهم در مورد پردازنده‌ها پاسخ دهیم ولی اگر باز هم پاسخ پرسش خود را پیدا نمی‌کنید، می‌توانید در کامنت‌ها اعلام نمایید تا در اسرع وقت به آن پاسخ دهیم.

اگر چنان‌چه می‌خواهید بررسی تخصصی محصولی را مطالعه نمایید یا با بهترین گوشی، رایانه، پردازنده و . . . آشنا شوید ولی آن را در سایت تکفارس پیدا نمی‌کنید، مدل آن را کامنت کرده تا در اسرع وقت، مقاله آن توسط تیم تحریریه ما آماده شود.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید