آیا وجود حفره در صفحه نمایش واقعا تکنولوژی بهتری است - تکفارس 
آیا وجود حفره در صفحه نمایش واقعا تکنولوژی بهتری است - تکفارس 
آیا وجود حفره در صفحه نمایش واقعا تکنولوژی بهتری است - تکفارس 

آیا وجود حفره در صفحه نمایش واقعا تکنولوژی بهتری است

حسین چوبین
۷ بهمن ۱۳۹۷ - 18:00
آیا وجود حفره در صفحه نمایش واقعا تکنولوژی بهتری است - تکفارس 

صفحه‌نمایش کشیده تر، نبود حاشیه و حالا وجود یک حفره در صفحه‌نمایش اینها همگی ویژگی های یک پنل برای صفحه‌نمایش گوشی هوشمند هستند که به تازگی و حدود چند ماهی است این حفره موجود در صفحه نمایش هم به این ویژگی ها اضافه شده. اما واقعا این ویژگی تا چه حد در کیفیت و بازدهی موفق عمل کرده و آیا به دور از تمام تبلیغات مثبت و منفی واقعا این ویژگی تاثیرگذار است؟ در ادامه همراه تکفارس باشید تا توضیحات مختصری درمورد این تکنولوژی جدید داشته باشیم.

یکی از دلایل استفاده و به کاربردن این تکنولوژی وجود فضای بیشتر درصفحه‌نمایش بوده که در این مورد باید گفت، میزان فضا و بخشی از صفحه‌نمایش که توسط این دوربین گرفته شده را می‌توانید در زیر مشاهده کنید.

آیا وجود حفره در صفحه نمایش واقعا تکنولوژی بهتری است - تکفارس 

همانطور که مشاهده کردید در اطراف این دوربین هیچگونه عنصر و یا رابط کاربریی قابل مشاهده نیست و در کل به غیر از تم کلی تصویر زمینه هیچ چیز دیگری قابل نمایش نمی‌باشد. این در صورتی است که در حالت های معمولی در گوشی های هوشمند می‌توان از قسمت های لبه دار هم استفاده کرد. ما برای ادامه بررسی و محاسبات خود به دنبال دو گوشی دارای حفره رفتیم، اولین گوشی آنر V20 و گوشی دیگری گلکسی A8s، که باید این هم اضافه کرد نمایندهشرکت هواوی دارای دوربین کوچکتر و نماینده شرکت سامسونگ دارای دوربین بزرگتری می‌باشد. همچنین در جدولی که در زیر مشاهده می‌کنید ما نوع های دیگری به جز مدل حفره در صفحه‌نمایش را قرار داده‌ایم و میزان فضای اشغال شده را بررسی کرده‌ایم تا متوجه شویم که کدام یک از این ۴ حالت جدید تواسنته‌اند فضای کمتر و نتیجه بهتری داشته باشند.

گوشیHonor View 20Samsung Galaxy A8sOppo R17 ProHuawei Mate 20Huawei P20 ProOnePlus 6iPhone XSHuawei Mate 20 Pro
نوع حفره در صفحه نمایشحفره در صفحه نمایشقطره آبقطره آبحاشیه کمحاشیه کمحاشیه معمولیحاشیه معمولی
میزان سطح حفره۱۶mm²۳۵mm²۳۹mm²۴۰mm²۷۳mm²۱۰۱mm²۱۵۷mm²۱۵۹mm²
فضای هدر رفته۴۰mm²۷۲mm²۷۱mm²۷۴mm²۱۰۲mm²۱۲۲mm²۱۶۳mm²۱۷۵mm²

همانطور که در جدول بالا مشاهده می‌کنید میزان فضای هدر رفته از صفحه‌نمایش در نماینده شرکت هواوی به نسبت سایرین کمتر است که البته این مسئله به دلیل وجود لنز دوربین کوچکتر این گوشی می‌باشد. اما مهمترین بخش این جدول که از ابتدا به دنبال این نتیجه گیری بودم این است که میزان فضضای هدر رفته در صفحه‌نمایش گوشی‌هایی با حفره کمتر از سایر حالت هاست البته به غیر از مقایسه دو گوشی Oppo R17 Pro و Galaxy A8s؛ و در نهایت به طور میانگین باید گفت میزات فضای هدر رفته در این حالت از دوربین سلفی یعنی همان حالت حفره بسیار نزدیک به حالت قطره‌آب است اما به طور میانگین حالت حفره توانسته به وظیفه شماره یک خود به نسبت خوب عمل کند.

در ادامه باید اشار کنیم که این نوع دوربین در سه نوع گوشی به کار رفته که همگی این سه گوشی دارای صفحه‌نمایشی با پنل IPS LCD بوده‌اند. شاید این یک مسئله محدود کننده در آینده به حساب بیاید. شایعاتی وجود دارد که یک گوشی جدید هم با این نوع دوربین در حال تولید بوده و قیمت آن به نسبت سایر گوشی‌هایی که این نوع دوربین را دارند به نسبت کمتر خواهد بود و از نظر هزینه هیچ نگرانی برای کاربران وجود ندارد.

آیا وجود حفره در صفحه نمایش واقعا تکنولوژی بهتری است - تکفارس 

در ادامه و به عنوان آخرین بخش قصد داریم تا بررسی کنیم که این تکنولوژی چقدر بر زیبایی گوشی تاثیر گذار است. همانطور که مشاهده کردید صفحه نمایش این گوشی به علت وجود این حفره قرینه نیست و گاهی اوقات سبب زشتی گوشی می‌شود. همچنین کاربرد این ویژگی برای کسانی که اهل بازی کردن و فیلم تماشا کردن با گوشی هستند مشکل ساز نیست چرا که کلیت بازی در وسط صفحه نمایش قرار دارد و بیشتر موارد کم اهمیت در حاشیه تصویر وجود دارد؛ البته باید به این نکته هم اشاره کرد که این ویژگی ممکن است گاهی برای این افراد مشکلاتی هم ایجاد کند.

بنابراین باید گفت در حال حاضر همه چیز به نفع این ویژگی است و می‌توان گفت تا حدودی توانسته به وظایف خود به خوبی عمل کند؛ اما باید منتظر بمانیم تا رقیبان جدی این گوشی یعنی حالت قطه آب و دوربین پریسکوپی که به تازگی معرفی شده چه نتیجه‌ای دارند و آیا می‌توانند نتیجه بهتری از این گوشی ثبت کنند یا نه؟

نظر شما کاربران تکفارس در رابطه با به کاربردن این نوع دوربین در گوشی‌ها چیست؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید. همچنین ما را در تلگرام دنبال کنید جهت عضویت کافی است برروی تلگرام کلیک کنید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید