یک اپلیکیشن آب و هوایی از اطلاعات کاربران خود سرقت کرد - تکفارس 
یک اپلیکیشن آب و هوایی از اطلاعات کاربران خود سرقت کرد - تکفارس 
یک اپلیکیشن آب و هوایی از اطلاعات کاربران خود سرقت کرد - تکفارس 

یک اپلیکیشن آب و هوایی از اطلاعات کاربران خود سرقت کرد

امیر مریخ
۱۶ دی ۱۳۹۷ - 09:00
یک اپلیکیشن آب و هوایی از اطلاعات کاربران خود سرقت کرد - تکفارس 

وکلای شهر لس آنجلس به تازگی در طی دادخواستی که در روز پنج شنبه صادر شد، ادعا کرده‌اند که اپلیکیشن کانال تلویزیونی آب و هوا (The Weather Channel)، میلیون‌ها کاربر خود را گمراه کرده است تا از این طریق بتواند به اطلاعات شخصی این دسته از کاربران دسترسی پیدا کند و حتی بدتر از آن، آن‌ها سعی کردند تا از این اطلاعات برای اهداف تجاری استفاده کنند.

برنامه کانال آب و هوا یکی از محبوب ترین سرویس‌های آب و هوایی در ایالات متحده است و از صبح روز جمعه گذشته رتبه اول را در فروشگاه App iOS در دسته‌ی اپلیکیشن‌های آب و هوایی کسب کرده است. این برنامه بیش از ۱۰۰ میلیون بار در سیستم عامل‌های مختلف دانلود شده است و شرکت آب و هوا (Weather) توانسته است تا به تازگی به رکورد ۴۵ میلیون کاربر فعال در طول یک ماه دست یابی پیدا کند. همچنین باید به این نکته نیز اشاره داشته باشیم که شرکت Weather، شرکتی است که مالیکت تجاری آن توسط IBM خریداری شده است.

در طی این دادخواست که در روز پنج شنبه به دست عموم رسیده است، دولت ادعا می‌کند که شرکت Weather کاربران خود را فریب داده است. در این اپلیکیشن به کاربران پیشنهاد شده است تا ردیاب موقعیت خود را روشن کنند، در طی این پیشنهاد به طور واضح ذکر شده است که این اپلیکیشن اطلاعات موقعیتی کاربران را تنها به منظور ارائه گزارشات آب و هوایی دقیق‌تر بهره‌وری خواهد کرد. اما آنچه که در واقعیت این شرکت هرگز از ابراز آن و اطلاع به کاربران خودداری کرده بود این حقیقت است که سازندگان این اپلیکیشن از اطلاعات جمع آوری شده از سمت کاربرانی که با مشاهده‌ی این پیشنهاد موقعیت یاب گوشی هوشمند خود را روشن کرده‌اند، در حال کسب درآمد غیر قانونی بوده است. در طی این دادخواست ذکر شده است که این شرکت از اطلاعات کاربران در راه مقاصد دیگری که مربوط به گزارش‌ها و هشدارهای هوایی یا پیش بینی‌های دیگر نیست، استفاده کرده است. دولت همچنین در طی این دادخواست ادعا می‌کند که شرکت Weather از داده‌های کابران در جهت مقاصد تجاری از قبل برنامه ریزی شده‌ای استفاده کرده است و علاوه بر آن سازندگان اپلیکیشن همچنین از بررسی‌هایی که در بودجه‌ی مالی‌شان انجام گرفته است شانه خالی کرده و وجود چنین درآمد چشم‌گیری غیر قابل توجیهی را کتمان می‌کنند.

در طی این دادخواست دولت ابراز می‌دارد:

برای سال‌های طولانی، [کانال Weather] با استفاده از اپلیکیشن کانال Weather خود، مخاطبانش را فریب داده است تا بتواند به حجم عظیمی از اطلاعات خصوصی، شخصی و جغرافیایی آن‌ها دسترسی پیدا کند. این شرکت به طور بسیار با جزیاتی، دقیقه به دقیقه‌ی کاربران خود را در طول شبانه روز زیر ذره بین قرار داد، در حالی که این توهم را به کاربران خود قبولاند که اطلاعات آن‌ها در امان است و اطلاعات آن‌ها تنها در راه مقاصد مثبت و گزارش آب و هوایی شخصی و پیش بینی‌ها و هشدار‌های آب و هوایی استفاده خواهد شد.

این دادخواست از آنجایی کار خود را شروع کرد که در ماه پیش مجله‌ی ماهانه‌ی نیویورک تایمز مقاله‌ای را منتشر کرد که نویسنده در طی این مقاله بیان می‌کند، چگونه شرکت‌های مختلف با استفاده از اطلاعات مکانی کاربرانشان سوء استفاده‌های مختلفی را انجام داده و از این راه به کسب درآمد‌های چشم‌گیری می‌رسند. این اپلیکیشن‌ها (برنامه‌هایی همانند فیس‌بوک و یا گوگل) اطلاعات را جمع آوری می‌کنند و همچنین این اجازه را به سازندگان اپلیکیشن‌های ثرد پارتی می‌دهند تا به منظور اهداف والا‌تر یا اهداف تبلیغاتی ،به این اطلاعات دسترسی داشته باشند.

طبق قوانین رقابت‌های ناعادلانه‌ای که توسط دولت مستقر در کالیفرنیا در نظر گرفته شده است این دسته از اقدامات سوء استفاده جویانه‌ی شرکت‌های سازنده‌ی اپلیکیشن‌ها مجازاتی از قبیل مجازات‌های مدنی و دیگر مجازات در نظر گرفته شده طبق دستورالعمل را در پی خواهد داشت. ولی اما در سمت دیگر ماجرا کانال Weather نسبت به اتهامات وارد شده بر این شرکت، سریعا پاسخی را به رسانه‌ها منتقل نکرده است. شرکت IBM اما به این دادخواست رسیدگی کرده و ابراز داشت:

شرکت Weather همیشه در مورد استفاده از اطلاعات مکانی کاربران خود شفاف و واضح عمل کرده است؛ موارد افشا شده کاملا قابل تکیه و منطقی هستند و ما این قول را خواهیم داد که از این ادعا‌ها به جد پی گیری و دفاع به عمل بیاوریم.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید